نایب رییس کمیسیون امنیت ملی گفت: سفر به چین از یک سو القای انزوای ایران را منتفی می‌کند و در سوی دیگر دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی به همراه دارد.

ابراهیم عزیزی

همشهری آنلاین گروه سیاسی: در میانه سفر رییس جمهور به چین بازتاب‌های این سفر همچنان ادامه دارد. سفری که در آن رییسی و همتای چینی او بر گسترش همکاری‌ها و اجرایی شدن سندهای همکاری میان دو کشور در حوزه‌های مختلف تاکید کردند.

این در حالی است که گفت‌وگوهای ایران و طرف‌های برجام بر سر احیای توافق هسته‌ای چند ماهی است که متوقف و معلق شده و چینی‌ها نیز با اروپا و آمریکا در شرایط پرچالش و تنش‌آمیزی به سر می‌برند. در چنین شرایطی ابراهیم عزیزی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با همشهری آنلاین سفر رئیسی به چین را منشا تحولات مهم داخلی و بین‌المللی می‌داند. تحولاتی که می‌تواند بر اقتصاد کشور نیز اثرگذار باشد.

اهداف سفر مهم رئیسی به چین | پیام ویژه این سفر برای غربی‌ها | به زودی جنگ رسانه‌ای علیه این سفر آغاز می شود | چین درپی فایده بردن یک‌طرفه است؟

ماموریت مهم و ویژه رئیسی در پکن؛ چه موضوعاتی در سفر چین مطرح می‌شود؟ | اصلی‌ترین مانع همکاری ایران و چین از نظر چینی‌ها | پیشنهادهای سفیر اسبق

در ادامه مشروح گفت‌وگو با عزیزی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و نماینده شیراز در مجلس را می‌خوانید.

سفر رئیس‌جمهوری به چین را در شرایط فعلی چطور ارزیابی می‌کنید؟ به نظرتان این سفر در معادلات منطقه و جهان تاثیرگذار خواهد بود؟

در دولت سیزدهم خوشبختانه به حوزه دیپلماسی به ویژه در بخش اقتصادی و تجاری خوب پرداخته شده است. این عملکرد خوب می‌تواند منشا تحولات مهمی باشد. در کنار حضور در ایران پیمان شانگهای و سایر پیمان‌های منطقه‌ای حضور آقای رئیس‌جمهوری و اعضای دولت در کشورهای همسایه و در نشست‌ها بینابین و منطقه‌ای بسیار تعیین‌کننده است و در تحولات اقتصادی داخلی نیز بسیار منشاءاثر خواهد بود.

فکر می‌کنید مهم‌ترین دستاورد سیاسی و دیپلماتیک این سفر چیست؟

سال‌های زیادی است که آمریکا و اروپاییان در القای انزوای ایران تلاش کردند و سعی می‌کردند روابط ایران را با کشورهای همسایه و کشورهای بزرگ محدود کنند. همزمان تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی نیز در همین راستای محدودکردن ارتباطات ایران عمل می‌کرد. در چنین شرایطی سفر رئیس جمهوری به کشور شریک و همراه ایران یعنی چین می‌تواند منشا تحولات در عرصه بین‌الملل و در داخل کشور باشد و شرایط اقتصادی را نیز تغییر دهد. این سفر به ویژه می‌تواند زمینه اجرای سند همکاری ۲۵ ساله را نیز فراهم کند. بنابراین از این منظر سفر به چین از یک سو القای انزوای ایران را منتفی می‌کند و در سوی دیگر دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی به همراه دارد.

برخی معتقد هستند که اجرای همکاری‌ها با چین با موانعی روبه‌رو است. در این شرایط دولت لازم است چه اقداماتی در زمینه اجرایی شدن سندهای همکاری انجام دهد؟

تلاش دولت در ادامه باید با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های کمیسیون‌های مشترک و دستگاه‌های مرتبط همراه شود تا منتهی به اجرای کامل سند همکاری شود. در واقع باید زمینه اجرای پروژه‌های بزرگ و زیربنایی که در قرارداد ۲۵ ساله پیش‌بینی شده فراهم شود. چرا که در سوی مقابل دولت چین برای اجرای این پروژه‌های اعلام آمادگی کرده است و در وهله نخست این پروژه‌ها به عنوان محرک و پیش‌رو در توسعه باید به اجرا دربیایند. در این شرایط باید هماهنگی‌های لازم برای اجرا و پیشبرد همکاری‌ها ایجاد شود.

این‌ها فرصت‌های خوبی است که از ابتدای دولت سیزدهم در حال خلق شدن است. دولت‌های پیشین متاسفانه کشور را در جاده یک‌طرفه و بن‌بست ارتباط با غرب و اروپا هدایت می‌کرند و سهمی را برای سایر کشورها و به ویژه کشورهای شرقی قائل نبودند. اما رویکرد دولت سیزدهم متوازن‌سازی ارتباطات بین‌الملل است که از روز نخست بر آن تاکید شد و امروز از جمله دستاوردهای مهم محسوب می‌شود. این رویکرد در سفر رئیس جمهوری به چین نیز متجلی است.  

در این بین مجلس چه نقشی ایفا می‌کند؟ آیا نمایندگان از گسترش همکاری‌ها با چین استقبال می‌کنند؟

 مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه علنی خود پیش از تعطیلات یادداشت تعهد و سندهای همکاری ایران و چین را به تصویب رساند و با پیوستن ایران به شانگهای با مصوبه مجلس فرصت خوبی برای گسترش همکاری‌ها با اعضای شانگهای به وجود آمد. چین یکی از قطب‌های موثر این پیمان است و مجلس شورای اسلامی از سند همکاری ۲۵ ساله استقبال کرده است. مجلس اعلام آمادگی کرده که اسناد و قراردادهای مرتبط با سند همکاری را که نیازمند قانون است در مجلس تصویب کند.

 به این ترتیب مجلس آمادگی دارد که از رویکرد دولت در حوزه دیپلماسی و به ویژه دیپلماسی اقتصادی حمایت کند و در این مسیر ریل‌گذاری لازم را در حوزه قوانین انجام دهد. امیدواریم که دولت بتواند با بهره‌گیری از این ظرفیت دیپلماسی فعال و قانون‌گذاری مجلس در ادامه قدم‌های موثرتری بردارد.

کد خبر 742260
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha