جمعه ۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سربازان رواندایی آخرین ساعات روز پنجشنبه فرمانده شورشیان کنگو را که به این کشور گریخته بود، دستگیر کردند

دولت کنگو خواستار تحویل لوران انکوندا (Laurent Nkunda) چهل و یک‌ساله، به دیوان بین‌المللی لاهه شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ژان پل دیتریش (Jean Paul Dietrich)، سخنگوی سازمان ملل روز جمعه تایید کرد انکوندا در گذرگاه مرزی حدود 100 کیلومتری شمال گوما بازداشت شده است.

رهبری عملیات ارتش رواندا – کنگو در بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد انکوندا تلاش ناموفقی را برای جلوگیری از حمله به نزدیکی شهر بوناگانا داشت. وی در حال حاضر در رواندا در بازداشت به سر می‌برد، اما انتظار می‌رود به زودی به مقامات کنگو تسلیم شود.

او رهبر CNDP، بزرگ‌ترین گروه از گروه‌های متعدد شورشی در کنگو است و پیش از همراه با جنگجویانش در ماه اوت گذشته عملیات جدیدی را آغاز کرد. حدود 250 هزار نفر در کیووی شمالی (Nord Kivu)، در منطقه دستخوش درگیری‌ها در شرق کنگو به خاطر ناآرامی‌ها خانه و کاشانه خود را ترک کردند.

دولت کنگو پیش از این مدت‌ها کشور همسایه خود، رواندا را به حمایت از انکوندا متهم می‌کرد. فعالان حقوق‌بشری، جنگجویان انکوندا را متهم به شکنجه، تجاوز و قتل کرده و خواستار تحویل این ژنرال شورشی به دیوان کیفری بین‌المللی هستند.

انکوندا از قومیت توتسی است و در طول دوره کشتار جمعی در روندا در سال 1994 در کیگالی که جبهه آزادی‌بخش روندا (FNL) امروز بر آن حاکم است، می‌جنگید. این جبهه دولت هوتو را سرنگون کرد و به کشتار جمعی توتسی‌های رواندایی و هوتوها پایان داد

کد خبر 73667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز