همشهری آنلاین: شورشیان اوگاندا که در حال حاضر با تهاجم ارتش‌های منطقه در شمال شرق جمهوری دموکراتیک کنگو مواجه هستند، 43 غیرنظامی را ربوده و تعداد دیگری را در آستانه کریسمس ربودند.

خبرگزاری آلمان از کامپالا گزارش داد، سرگرد پدی آنکوندا، سخنگوی ارتش اوگاندا گفت: «ارتش مقاومت خدا (LRA) به رهبری جوزف کانی در حال کشتن اتباع کنگو است.»

وی افزود: «آنها شب عید میلادی و روز کریسمس به غیرنظامیان در دو منطقه فارادج و سوکی حمله کردند. از 24 دسامبر شمار کشته شدگان به 43 تن افزایش یافته است.»

مقامات شورشیان در این خصوص اظهارنظری نکرده‌اند، اما آنها گفته‌اند با وجود مورد حمله قرار گرفتن از سوی ارتش‌های کنگو، اوگاندا و سودان جنوبی در میانه ماه دسامبر همچنان به صلح پایبندند.

این ارتش‌ها حملات زمینی و هوایی خود را به پایگاه‌های LRA در پارک ملی بازی گارامبا در منطقه دورافتاده کنگو آغاز کردند.

شورشیان از اواخر 2004، زمانی که مجبور به گریختن از پایگاه‌های‌شان در سودان جنوبی شدند، در گارامبا پنهان شده‌اند.

آنکوندا گفت: «حمله به LRA ادامه دارد. آنها در نهایت شکست خواهند خورد.»

در همین حال LRA اعلام کرده پایگاه‌هایش که در این تهاجم هدف قرار گرفته‌اند، خالی بوده و هیچ یک از رهبران شورشیان کشته نشده‌اند.

کانی که سابقا کشیش بوده، رهبری LRA را بر عهده دارد. این گروه ترور را در منطقه شمالی اوگاندا آغاز کرد، جایی که شورشیان موجب آوارگی حدود دو میلیون نفر از خانه‌های‌شان شدند.

هزاران غیرنظامی به خاطر این درگیری چند دهه‌ای کشته شده‌اند، در همین حال هزاران کودک ربوده شده و مجبور به جنگ شده یا به بردگی جنسی گرفته شده‌اند.

دیوان کیفری بین‌المللی در سال 2005 حکم بازداشت پنج رهبر LRA را از جمله کانی به خاطر قتل، شکنجه، تجاوز، آدم‌ربایی و سوءاستفاده ابزاری از کودکان در جنگ صادر کرد.
دولت اوگاندا و شورشیان اواسط سال 2006 برای پایان دادن به جنگ وارد مذاکره شدند، اما شورشیان امسال از امضای توافقنامه نهایی صلح سرباز زدند.

آنها تاکید دارند که دیوان لاهه باید ابتدا از احکام خود برگردد.

این در حالی است که شورشیان به ربودن و قتل غیرنظامیان در کنگو، سودان جنوبی و بخش‌هایی از جمهوری آفریقای مرکزی ادامه داده‌اند

کد خبر 71667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز