رئیس مجلس ابراز امیدواری کرد که تا زمان بررسی لایحه بودجه سال آینده در مجلس، تکلیف لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تعیین شده باشد.

بر خلاف آنچه تاکنون از اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس درباره نرسیدن هدفمند کردن یارانه‌ها به لایحه بودجه 88 و احتمال تعویق اجرای این طرح به سال 89 برداشت می‌شد، رئیس مجلس از تعیین تکلیف لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها قبل یا همزمان با لایحه بودجه سال آینده خبر داد.

علی لاریجانی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه بحث لایحه بودجه نقطه تقاطع زیادی با طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ندارد، اظهار داشت: فکر می‌کنم لایحه بودجه 88 ظرف هفته آینده به مجلس داده شود و بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها هم در زمان بررسی کلیات بودجه در صحن، نهایی شود.

رئیس مجلس افزود: هم‌اکنون کمیسیون ویژه مستمر جلسه تشکیل می‌دهد و تلاش دارد زودتر این لایحه را به نتیجه برساند که امیدوارم تا بررسی بودجه در مجلس آن را تعیین تکلیف کند زیرا حداقل فایده آن این است که به کمیسیون بودجه گزارش می‌دهد که وضع یارانه‌ها چنین شد و یکی از موارد در لایحه بودجه است که آیا پول برای یارانه‌ها در نظر بگیریم یا خیر.

نکته دوم اینکه دولت کسری دارد و باید در نظر بگیریم این کسری از کجا جبران شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در عین حال گفت: سیمای اولیه‌ای که دولت از طرح تحول نشان داد با طرحی که هم‌اکنون به مجلس ارائه شده است، تفاوت دارد.

دولت در طرح اولیه به‌دنبال 8-7 مورد اساسی از جمله تحول در امور بانکی، گمرکی و مالیات‌ها بود اما آنچه امروز ارائه شده بخشی از آن است که نباید اسم طرح تحول اقتصادی روی آن گذاشت.

علی لاریجانی افزود: اگر لایحه دولت برای هدفمند کردن یارانه‌ها جلوی اشکالات تورمی‌ را بگیرد، می‌تواند مفید باشد اما اگر تیری در تاریکی باشد آن را قبول نداریم. نمی‌شود در این قضیه با توهم جلو رفت.

رئیس مجلس با اشاره به پرداخت نقدی یارانه‌ها نیز یادآور شد: در هدفمند کردن یارانه‌ها نباید اصل این باشد که حتما یارانه‌ها مستقیم پرداخت شود، ظاهرا در لایحه دولت هم همه همت این نیست و به وجوه دیگر تامین مشکلات فکر شده است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم مسیری که تا امروز طی شده مسیر درستی است، دولت منظر خود را ارائه کرده است، مجلس هم کمیسیون ویژه‌ای برای آن تدارک دیده است.
لاریجانی در عین حال درباره تصویب یا عدم‌تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اظهارنظر صریحی نکرد.

دولت، بودجه را سریع‌تر بدهد

لاریجانی اظهار داشت: چند هفته قبل نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نوشتم که حداکثر زمانی که برای بررسی بودجه در دولت در نظر دارند اواخر دی ماه باشد و پایان دی ماه به مجلس ارائه شود. اگر آخر دی ماه این لایحه ارائه شود ما تا آخر اسفند بررسی خود را به پایان می‌رسانیم و در زمان‌بندی مشکلی ایجاد نمی‌شود اما این یک ریسک است؛

اگر آذرماه بودجه ارائه می‌شد خیلی مناسب‌تر بود زیرا ممکن است در بررسی بودجه 2حادثه دیگر رخ دهد و نمایندگان را درگیر کند. وی درباره تاخیر دولت در ارائه گزارش قانون برنامه چهارم توسعه گفت: طبق قانون دولت باید خرداد ماه یک گزارش برای تطبیق سیاست‌ها می‌داد.

همچنین یک گزارش هم از اجرای برنامه باید ارائه می‌کرد که نسبت به هر دو تذکراتی به دولت داده شده است.

ارائه دیدگاه‌های 8 وزیر در کمیسیون طرح تحول

تاکنون وزیران صنایع، بهداشت، جهاد کشاورزی، رفاه، اقتصاد، نفت، کار و نیرو با حضور در کمیسیون ویژه بررسی لایحه طرح تحول اقتصادی، دیدگاه‌های خود را ارائه کرده‌اند.

محمدمهدی مفتح عضو این کمیسیون اظهار داشت: این وزرا در این جلسات تاثیرات اجرایی طرح بر زیرمجموعه خود را بررسی کردند و به نگرانی‌های احتمالی از اجرای این طرح پاسخ دادند.

وی گفت: ما به‌عنوان کمیسیون اصلی بررسی‌کننده تا زمان قانونی منتظر نظر کمیسیون‌های فرعی بررسی‌کننده این لایحه خواهیم ماند و پس از این مدت درباره کلیات آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد. وی خاطرنشان کرد: براساس اظهارات نمایندگان دولت قرار است این طرح درصورت تصویب به‌مدت 3 سال با فرض فروش نفت بشکه‌ای 80 دلار اجرایی شود.

وی تصریح کرد: صاحب‌نظران در مجلس با کلیت این لایحه موافقند اما بحث در شیوه‌های اجرایی است که با کمترین هزینه، بیشترین بازدهی را داشته باشد.

کد خبر 73514

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز