گروه سیاسی: رئیس مجلس شورای اسلامی در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی در استانبول به‌شدت عملکرد سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا را در قبال بحران غزه مورد انتقاد قرار داد

علی لاریجانی در سخنانی که ایسنا از آن خبر داد، تأکید کرد: با وجود بالابودن میزان سانسور اخبار نسل‌کشی در غزه، وسعت جنایات به حدی بود که امکان کتمان تمامی آن برای رسانه‌های غربی وجود نداشت و افکار عمومی جهانی در التهاب دریافت این خبرهای دردناک به ناگاه در 48 ساعت گذشته با 2خبر عجیب مواجه شد؛

خبر اول اینکه مهم‌ترین مسئله رئیس‌جمهوری آینده آمریکا مشکل انتخاب توله‌سگ برای دخترش است که وقت زیادی از وی گرفته و به‌نظر خود او از انتخاب وزیر بازرگانی هم مشکل‌تر است و خبر دوم که قدری جالب‌تر است، اینکه رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا اخیرا از دیدن تصویر خود در آیینه افتخار کرده و به‌خودش بالیده است.

علی لاریجانی روز گذشته در نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی اتحادیه بین‌المجالس سازمان کنفرانس اسلامی در استانبول ترکیه افزود: البته که بوش در آیینه باید به‌خودش افتخار کند، آیا به‌نظر شما ایجاد زندان گوانتانامو و شکنجه‌های قرون وسطایی در عراق باعث افتخار نیست و آیا اعطای هزار بمب ممنوعه آتش‌زا به رژیم‌صهیونیستی برای ریختن بر سر فلسطینیان مظلوم و سوزاندن کودکان و زنان بی‌گناه فلسطینی در غزه افتخار‌آمیز نیست؟

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی دغدغه انتخاب توله‌سگ و افتخار به‌خود در برابر آیینه و خودشیفتگی، مشرب نحله‌ای است که خود را متصدی حمایت از حقوق بشر و صیانت از صلح و امنیت جهانی می‌دانند، تأکید کرد: این تصویر کسانی است که با چنگ‌اندازی به سازمان‌‌ها و مجامع بین‌المللی عملا هویتی تأثیرگذار مبتنی بر منافع عمومی برای این سازمان‌ها باقی نگذاشته و حیثیت مجامع بین‌المللی را با رویکردهای انحصارطلبانه و خودخواهانه خویش به مسخره گرفته‌اند، این تصویر به خوبی نشان می‌دهد که امروز مفاهیم والایی چون حقوق بشر، دمکراسی‌ و حمایت از کرامت انسانی صرفا بازیچه‌ای جهت تسویه حساب قدرت‌های بزرگ با ملت‌های حق‌طلب و کشورهای مستقل است و در منظر مدعیان حقوق بشر قربانی نمودن صدها انسان و مجروح و بی‌خانمان نمودن هزاران انسان در مقابل انتخاب توله‌سگ حتی اولویتی در حد یک تقبیح لفظی و کلامی هم ندارد.

لاریجانی در ادامه سخنان خود ضمن ابراز تعجب از استمرار روابط برخی کشورهای اسلامی با رژیم‌صهیونیستی، از پارلمان‌های کشورهای اسلامی خواست بر دولت‌هایشان برای قطع روابط با اسرائیل فشار بیاورند و برخی از آنها هم که گروه‌های دوستی پارلمانی با اسرائیل دارند، این گرو‌ه‌ها را منحل کنند.

اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت

رئیس‌جمهوری هم روز گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به اعزام نمایندگانی به کشورهای مختلف برای ابلاغ پیام به سران این کشورها، گفت: اهداف کوتاه‌مدت در مورد بحران فلسطین این است که هرچه زودتر حملات وحشیانه و کشتار مردم در نوار غزه متوقف، محاصره‌ مردم مظلوم غزه برطرف و حقوق اساسی آنها به رسمیت شناخته شود.

محمود احمدی‌نژاد افزود: اهداف درازمدت نیز این است که مسئله تجاوز، ‌اشغالگری، ‌زورگویی‌، زیر پا گذاشتن مقررات بین‌المللی، کوتاهی سازمان‌ها و نهادهای مسئول در سطح بین‌المللی و دخالت‌های قدرت‌های زورگو در این سازمان‌ها را به‌گونه‌ای حل کنیم؛ یعنی وضعیت مدیریت جهان، مدیریت بحران در جهان و مدیریت سازمان‌های جهانی باید اصلاح شود.

در ادامه ابلاغ پیام‌های احمدی‌نژاد به سران کشورهای جهان هم روز گذشته حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری برای ابلاغ پیام رئیس‌جمهوری به نخست‌وزیر مالزی وارد این کشور شد.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز که دیروز برای ابلاغ پیام رئیس‌جمهوری به دوحه رفته بود، در دیدار امیر قطر حمایت سیاسی از مردم بی‌دفاع فلسطین را بدیهی‌ترین و کوچک‌ترین وظیفه انسانی و اسلامی دولت‌های عربی و اسلامی دانست.

به گزارش دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، سعید جلیلی همچنین خواستار اتخاذ موضع هماهنگ و منسجم کشورهای اسلامی علیه رژیم صهیونیستی شد.

آمادگی برای شرکت در نشست اتحادیه عرب

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه هم دیروز در حاشیه نشست هیأت دولت با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای عربی در قطر که فردا با حضور تعدادی از سران کشورهای عضو اتحادیه عرب برگزار خواهد شد، گفت: ممکن است از طرف برگزارکنندگان نشست درخواست شود که علاوه بر کشورهای عربی، تعدادی از کشورهای اسلامی غیر‌‌عربی نیز حضور پیدا کنند و اگر چنین اتفاقی صورت بگیرد، کشورهایی مانند مالزی، اندونزی، ایران و دیگر کشورهای اسلامی غیر‌عربی نیز می‌توانند در این اجلاس مشارکت کنند.

به گزارش ایسنا، وی همچنین با اشاره به رسیدن کشتی کمک‌رسانی ایران به نزدیکی نوار غزه خاطرنشان کرد که ناوچه‌های اسرائیلی از حرکت کشتی مذکور به سمت نزدیک‌ترین بندر غزه جلوگیری کرده‌اند.

درخواست عجیب کوشنر

وزارت امور خارجه فرانسه هم اعلام کرد: برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه این کشور در تماسی تلفنی با منوچهر متکی از وی خواسته است حماس را قانع کند که آتش‌بس درخواستی در قطعنامه 1860 شورای امنیت را بپذیرد.

این در حالی است که بلافاصله پس از تصویب این قطعنامه دیرهنگام، رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد که آن‌را اجرا نمی‌کند و البته طبیعی است که حماس نیز قطعنامه‌ای را که در آن هیچ راهکار عملی برای توقف حملات اسرائیل به نوار غزه در نظر گرفته نشده است، نپذیرفته و آن‌را اهرمی در خدمت تداوم وحشیگری‌های اسرائیل دانسته است.

واد، امروز در تهران

خبر دیگر اینکه عبدالله واد، رئیس‌جمهوری سنگال که ریاست دوره‌ای سازمان کنفرانس اسلامی را بر عهده دارد، به‌منظور بررسی راهکارهای مقابله با بحران غزه امروز وارد تهران می‌شود.به گزارش همشهری، واد در این سفر با محمود احمد‌ی‌نژاد، رئیس‌جمهوری دیدار می‌کند.

بیانیه 230 نماینده مجلس

230 نماینده مجلس در بیانیه‌ای از دولت مصر خواستند تا از حمایت رژیم اشغالگر قدس دست بردارد و با بازگشایی فوری گذرگاه رفح، امکان انتقال مجروحان جنایات جنگی رژیم صهیونیستی از غزه را فراهم کند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: از پارلمان‌های کشورهای مسلمان و همه کشورهای آزادی خواه جهان می‌خواهیم با محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها و هدایت دولت‌ها برای اقدام عملی در حمایت از مردم مظلوم غزه به فریاد اعتراض ملت‌های خود گوش فرا دهند.

کد خبر 73025

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز