حوزه‌هنرهای تجسمی بعد از سپری کردن رکود در پاییز امسال اکنون به صورت جسته و گریخته شاهد برگزاری چندین نمایشگاه آثار هنرمندان در این حوزه است.

گالری

به گزارش همشهری آنلاین، بیش از یک فصل است که روال برپایی نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی در پایتخت و مراکز برخی استان‌ها به دلیل وقایع اجتماعی اخیر از وضعیت عادی خارج شده و کمتر گالری‌ای اقدام بر راه‌اندازی نمایشگاهی در این رابطه کرده و اغلب نمایشگاه‌های برگزار شده مربوط به گالری‌ها و مراکز فرهنگی دولتی و سازمان‌ها نظیر فرهنگسراها بوده. البته در این مدت برخی گالری‌ها برای اینکه کارنامه‌ای در رابطه با برپایی نمایشگاه داشته باشند اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های مجازی کرده‌اند.

هفته گذشته مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با کم‌توجهی و کم رقبتی مدیران گالری برای برگزاری نمایشگاه‌ها اظهار کرده بود: کمتر از یک سال است که در این سمت انجام وظیفه می‌کنم و در تمامِ همه نیروهای این مجموعه این مدت تلاش داشتیم تا با نگاهی عادلانه از فعالیت‌ِ نگارخانه‌داران حمایت کنیم.

عبدالرضا سهرابی در سه چهار ماه اخیر با چالشی مبنی بر تمایل نداشتن برخی نگارخانه‌ها برای برگزاری نمایشگاه‌های حضوری مواجه شده که در این رابطه اظهار کرده بود: مرکز هنرهای تجسمی همواره از فعالیتِ نگارخانه‌ها حمایت کرده است برهمین اساس بنده اعتقاد ندارم که نگارخانه‌ها کارشان را تعطیل کرده‌اند. اساسا نگارخانه‌ها ذیل بخش خصوصی تعریف می‌شوند و بنا بر قوانین ما نمی‌توانیم به آنان تأکید کرده باشیم که نمایشگاه برگزار کنند. نگارخانه‌ها در برپایی یا برپا نشدن نمایشگاه‌های حضوری صاحب اختیار هستند اما تمام سعی ما مبتنی بر حمایت حداکثری و تسهیل‌گری امور آنان بوده که این امر در چندین حوزه اتفاق افتاده است.

 با این وجود برخی گالری‌ها و  مراکز فرهنگی برنامه‌هایی در حوزه هنرهای تجسمی  در حال اجرا دارند که می توان برای روزهای آخر هفته جزو برنامه‌های شهروندان هنر دوست باشد، به ویژه اینکه علاقه مندان پایتخت نشین می‌توانند پس از تحمل طولانی مدت هوای آلوده و تداوم بارش‌های زمستانی ساعاتی را در فضایی هنری سپری کنند.

آسمان آبی در خانه کاریکاتور

نمایشگاه گروهی کارتون با عنوان «آسمان آبی» و با موضوع آلودگی هوا در خانه کاریکاتور ایران اکنون در حال برگزاری است.

تماشای آثار هنرهای تجسمی در روزهای سرد زمستانی| رقابت ملی بانوان خوشنویس ایران در «مشق مادر»
پوستر آسمان آبی

در  روزهایی که گذشت، پایتخت نشینان شرایط سختی را به دلیل آلودگی هوا تجربه کردند و آرزومند حل این بحران زیست‌محیطی دیرنه تهران هستند که این معضل فقط با برنامه‌ریزی‌های علمی و فرهنگ‌سازی هدفمند قابل رفع است. برهمین اساس  یکی از واسطه‌های اثر بخش در حوزه آموزش و تأمل در مسائل فرهنگی اجتماعی و زیست محیطی، به کارگیری هنرهای تصویری و به ویژه کارتون و کاریکاتور است. از این رو خانه کاریکاتورایران، در راستای گسترش آموزش‌های شهروندی از نگاه تأثیرگذار هنرمندان طنز ترسیمی(کارتون)، نمایشگاه کارتون آسمان آبی  را برگزار کرده است.

در این نمایشگاه آثار ۲۰ هنرمند ایرانی و خارجی با رویکرد آلودگی هوا و موضوعات: معضلات شهری و مسائل زیست محیطی در معرض نمایش قرار دارد.

نمایشگاه  آسمان آبی که در  ۱۴ دی افتتاح شده بود  تا ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ در این مرکز فرهنگی دایر خواهد بود. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹تا ۱۶و پنجشنبه‌ها ساعت ۹ تا۱۲ به استثنای روزهای تعطیل به خانه کاریکاتور ایران به نشانی تهران، خیابان دکتر شریعتی، تقاطع اتوبان شهید همت، خیابان شهید داود گل نبی غربی، بعد از میدان احمدی روشن(کتابی)، پلاک ۴۴مراجعه کنند.

تهران ۲ در فرهنگسرای امید

نمایشگاه گروهی عکس «تهران ۲» هم با گالری‌گردانی جواد علمی‌نیا مدیر گروه هنری تصویر فصل و آثار جمعی از هنرمندان جوان کشور در نگارخانه آبی فرهنگسرای امید برپاست.

تماشای آثار هنرهای تجسمی در روزهای سرد زمستانی| رقابت ملی بانوان خوشنویس ایران در «مشق مادر»
تهران ۲

این نمایشگاه گروهی که با همکاری گروه هنری تصویر فصل برگزار شده است تلاش دارد از هنرمندان جوان حمایت و در قالب برگزاری نمایشگاه گروهی فضایی را برای نمایش آثار هنری آنان فراهم کند.

در نمایشگاه «تهران ۲»، مجموعه عکس‌هایی با موضوع نگاه هنری عکاسان به شهر تهران در ابعاد ۷۰*۵۰ به نمایش گذاشته شده است.

صادق خضری طاوسی، علیرضا جوقی فلاح، الهه انتظاری، هومن هادیانی کپور چالی، ابوالفضل چهره‌گشا، لیلا اکبری واریانی، ساناز جدی، ندا نژادنوروز، امیر شهریاری، مهسا رضایی، سولماز اسدی، هستی رضازاده، مهدی رضازاده و هوشنگ یزدانی از جمله هنرمندان این نمایشگاه هستند.

نمایشگاه گروهی عکس «تهران ۲» تا ۲۲ دی‌ از ساعت ۱۲ تا ۱۶ در نگارخانه آبی فرهنگسرای امید به نشانی میدان امام حسین (ع)، خیابان ۱۷ شهریور، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام میزبان علاقه‌مندان است.

آثار نقاشان ریزنقش در «زمین ایده‌آل من»

نمایشگاه گروهی مجسمه «زمین ایده‌آل من» که ۱۶ دی در نگارخانه فرهنگسرای ابن‌سینا برپا شد به مدت یک هفته از ساعت ۱۲ تا ۱۸  به نشانی شهرک قدس، خیابان ایران زمین شمالی، جنب شهر کتاب ابن سینا  در حال برگزاری است.

تماشای آثار هنرهای تجسمی در روزهای سرد زمستانی| رقابت ملی بانوان خوشنویس ایران در «مشق مادر»
«زمین ایده‌آل من»

این نمایشگاه به همت آتلیه‌ نقاشان ریزنقش به سرپرستی فتانه پیری‌خواه مدرس نقاشی و مجسمه‌سازی و فارغ‌التحصیل رشته گرافیک با آثار هنرجویان گروه سنی ۶ تا ۱۴ سال برپا شده است.

موضوع این نمایشگاه مسیر شناخت خود و خواسته‌های انسان از زمین را بررسی کرده که به راستی در کره‌ زمین ایده آل من چه چیزهایی وجود دارد، چه پیامی را به دیگران می‌دهد، نامش چیست و چه رنگ و طرحی دارد؟ انسان‌های کره زمین من، متفکران هستند؟ آیا به دنبال پندار نیک، گفتار نیک، رفتار نیک هستند؟

به راستی زمین به مانند یک زن زاینده است، او خالق است؟ و حال در این زمین ایده آلم، با تصاویر و حجم‌هایی که با انگشتان کوچکم ساختم به دیگران می گویم: من زمین با هوای پاک می‌خواهم، من زمین پر از عشق و محبت و رنگین کمان با هوای پاک، ساختمان های شاد، درختان سبز را می‌خواهم.

نمایشگاه آنلاین ۷۰-۸۰ در آرتیبیشن

گالری آرتیبیشن در  ۱۶ دیماه جاری با برپایی نمایشگاهی آنلاین و مجازی اقدام به برپایی نمایشگاه نقاشی تحت عنوان «۷۰-۸۰ » کرده است که این رویداد تا  ۲۶ دی ۱۴۰۱ در درگاه الکترونیکی این گالری قابل بازدید است.

تماشای آثار هنرهای تجسمی در روزهای سرد زمستانی| رقابت ملی بانوان خوشنویس ایران در «مشق مادر»
پوستر ۷۰-۸۰

در توضیح برپایی این نمایشگاه که در وبگاه آن مندرج شده آمده است: «همه‌گیری بیماری تا وقایع اجتماعی اخیر فارغ از آن‌که نوع نگاه به کار هنری و کارکرد فرهنگ را تغییر داد در عین‌حال تبعاتی داشت که مهم‌ترین‌اش تنگناهای اقتصادی ناشی از تعطیلی کسب‌وکارها و محدودیت‌ اینترنت شد و در این میان هنر بیش از پیش در معرض وضعیت حاکم با انسداد همراه شد در نتیجه‌ بخش عمده‌ای از هنرمندان جوان که هنوز در ابتدای راه هستند و جای پای‌شان را در بازار هنر محکم نکرده‌اند با مشکلات فراوان معیشتی مواجه شدند. نمایشگاه «هفتاد_هشتاد» فرصتی است برای هنرمندانی در این بازه‌ی سنی که جوانانی مستعد هستند و هنوز موفق به حضور در عرصه‌ی حرفه‌ای بازار هنر نشده‌اند و یا در نخستین گام‌های موفقیت‌شان با وجود شرایط یاد شده، مسیر را پر مانع یا مسدود می‌بینند. در این نمایشگاه آثار هنرمندان زیر سی سال به‌قصد معرفی و حمایت از هنر نوگرا و هنرمندان جوان و بازیابی بازار هنرشان به نمایش درمی‌آید. آرتیبیشن در صدد است تا با برگزاری این نمایشگاه علاوه بر معرفی هنرمندان جوان فرصتی برای حضور آن‌ها در بازار هنر را نیز فراهم کند تا شاید فرصت اندکی برای معرفی‌شان در عرصه‌ی حرفه‌ای ممکن شود. به همین خاطر محدودیتی به واسطه‌ی موضوعی خاص پیش راه هنرمندان این نمایش گروهی گذاشته نشده تا مانعی میان دنیای هنری آن‌ها و مخاطب ایجاد نشود. از سویی دیگر فعالیت گالری را هم‌پا با آنچه که بضاعت و امکان آرتیبیشن به شمار می‌آید، شکل می‌گیرد». علاقه‌مندان می‌توانند تا ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ به صورت آنلاین از این نمایشگاه به آدرس زیر مراجعه کنند. http://arthibition.net/fa/gallery/exhibition/۶۰۵

«نور هدی نور حسین است و بس» در فرهنگسرای نیاوران

تماشای آثار هنرهای تجسمی در روزهای سرد زمستانی| رقابت ملی بانوان خوشنویس ایران در «مشق مادر»
«نور هدی نور حسین است و بس»

نمایشگاه آثار نقاشی و مجسمه عبدالحمید قدیریان هم با عنوان «نور هدی نور حسین است و بس» در فرهنگسرای نیاوران برپاست. قدیریان در باره برپایی این نمایشگاه گفته است: حدود ۸ ماه پیش از من دعوت شد که چنین نمایشگاهی در فرهنگسرا برگزار کنم و من هم از آن زمان شروع به کار کردم. به صورت فشرده نقاشی کردم و توانستم ۲۰ تابلوی جدید آماده کنم، اما با توجه به گستردگی فضای گالری ۲۰ نقاشی هم از کارهای قدیمی خود به نمایشگاه آورده‌ام م و همچنین ۶ مجسمه برنزی که در طول سال‌های قبل کار کرده ولی دیده نشده بود، به نمایش گذاشته‌ام.

نمایشگاه «نور هدی نور حسین است و بس» شامل ۴۸ تابلو نقاشی و ۶ تندیس برنزی است که تا ۷ بهمن‌ و همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و روزهای تعطیل ۱۴ تا ۱۸ در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران میزبان هنردوستان است.

رقابت ملی بانوان خوشنویس ایران در «مشق مادر»

مراکز حوزه هنری استان‌ها به مناسبت میلاد فاطمه زهرا (س) مسابقه خوشنویسی ویژه بانوان برگزار خواهند کرد.

تماشای آثار هنرهای تجسمی در روزهای سرد زمستانی| رقابت ملی بانوان خوشنویس ایران در «مشق مادر»
پوستر رقابت ملی بانوان خوشنویس ایران

حوزه هنری استان قزوین به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) برنامه‌ای با عنوان «مشق مادر» را ویژه بانوان خوشنویس برنامه‌ریزی کرده که ۲۳ دی ماه در مراکز حوزه هنری تمامی استان‌های‌ کشور برگزار خواهد شد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است بانوان خوشنویس با حضور در مراکز حوزه هنری استان‌های کشور، در روز جمعه ۲۳ دی ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ به بداهه‌نویسی و مرثیه‌نویسی القاب حضرت زهرا (س)، آیات و اشعار با موضوع مقام زن و مادر بپردازند.

به گفته محمدرضا امامقلی، رئیس حوزه هنری استان قزوین، فقط آثاری در بخش داوری جشنواره شرکت داده می‌شوند که در زمان برگزاری رویداد به صورت حضوری تولید شده و برچسب مشخصات هنرمند، پشت اثر الصاق شده باشد.

آثار تولیدی پس از جمع‌آوری توسط حوزه هنری استان، مهر و موم شده و بلافاصله برای داوری به دبیرخانه جشنواره ارسال خواهند شد و در این راستا آثار فاقد برچسب و آثاری که هنرمندان شخصا اقدام به ارسال آنها کنند، پذیرفته نخواهد شد.

وی با بیان اینکه هنرمندان می‌توانند با همراه داشتن ابزار کار، آثار خود را در ابعاد و تکنیک دلخواه خلق کنند افزود: استفاده از رنگ مرکب، رنگ کاغذ، جنس کاغذ و انتخاب دانگ قلم برای شرکت‌کنندگان در این مسابقه اختیاری است.

بر اساس ضوابط تعیین شده، آثار دریافتی عودت داده نمی‌شود و شرکت در این رویداد به منزله پذیرش قوانین جشنواره است. همچنین آثار برتر مسابقه بداهه‌نویسی بانوان خوشنویس کشور پس از ارزیابی در قالب مراسم اختتامیه ویژه برنامه «مشق مادر» که ۶ بهمن ماه در حوزه هنری قزوین برگزار می‌شود، معرفی خواهند شد.

در آیین اختتامیه «مشق مادر» ۱۵ هنرمند برتر از جایزه ۵۰ میلیون ریالی و ۱۰۰ هنرمند منتخب از جایزه نقدی ۵ میلیون ریالی برخوردار خواهند شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فراخوان می‌توانند به سایت www. Artqazvin.ir مراجعه کنند.

مکث

برگزاری یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران

تماشای آثار هنرهای تجسمی در روزهای سرد زمستانی| رقابت ملی بانوان خوشنویس ایران در «مشق مادر»
پوستر یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران

دبیرخانه یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران گاه‌شمار جدید برگزاری این رویداد هنری را اعلام کرده است. طبق گاه‌شمار جدید زمان انتخاب اولیه آثار ۱۹ دی، موعد اعلام نتایج اولیه ۲۴ دی، تاریخ دریافت اصل آثار ۱۰ تا ۲۴ بهمن خواهد بود.

همچنین زمان انتخاب نهایی آثار این رویداد هنری ششم اسفند، هنگام آماده‌سازی نمایشگاه، چیدمان و نصب آثار ۳۰ بهمن تا ۱۱ اسفند و زمان اعلام نتایج نهایی راه‌یافتگان به نمایشگاه نهم اسفند امسال است.

زمان افتتاح نمایشگاه آثار منتخب یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران، جمعه (۱۲ اسفند) در فرهنگستان هنر، مؤسسه فرهنگی هنری صبا است و آیین اختتامیه، جمعه (۲۵ فروردین) برگزار می‌شود.

یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری ایران به همت مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری انجمن نگارگری ایران، مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، دانشگاه‌ها و جامعه هنری به‌ منظور توسعه و اعتلای جایگاه نگارگری در ایران معاصر، ایجاد زمینه‌ای مناسب برای رشد و شکوفایی نگارگری متناسب با حفظ و تداوم اصول بنیادین این هنر و حمایت از هنرمندان مستعد این عرصه، در رشته‌های نگارگری، گل و مرغ، تذهیب و طراحی نگارگری در سه بخش مسابقه (رقابتی)، مدعوین و مقالات علمی برگزار می‌شود.

ارکان یازدهمین دوسالانه ملی نگارگری عبارتند از: رئیس شورای سیاستگذاری؛ عبدالرضا سهرابی (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، اعضای شورای سیاستگذاری؛ پرویز حاصلی، میثم حسنخانی، سلیمان سعیدآبادی، محسن سیدمحمودی، امیر طهماسبی، لیلا عباسی، حسین عصمتی، خشایار قاضی‌زاده و سجاد محمدیارزاده، دبیر هنری دوسالانه: سلیمان سعیدآبادی.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوسالانه می‌توانند به نشانی http://negargari.۲salane.ir/ مراجعه کنند.

کد خبر 734244
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha