رییس مرکز اورژانس تهران از افزایش مأموریت‌های قلبی و ریوی این مرکز در روزهای آلوده پایتخت خبر داد.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر یحیی صالح‌طبری افزود: از شهروندان درخواست می‌کنم اگر ضرورتی برای خروج از منزل ندارند در خانه بمانند، در غیر این صورت حتمن از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند.

رییس مرکز اورژانس تهران درباره استقرار آمبولانس‌های اورژانس در سطح شهر اظهار کرد: استقرار عوامل اورژانس در شهر با درخواست و هماهنگی استانداری انجام می‌شود، امسال نیز از اواسط آذرماه آمبولانس‌های اورژانس در معابر پرتردد و میادین اصلی شهر مثل میدان‌های شهرری، تجریش، آزادی، امام خمینی و چند میدان دیگر مستقر شده‌اند.

وی درباره ماموریت آمبولانس‌های مستقر در سطح شهر گفت: ماموریت این آمبولانس‌ها خدمات‌رسانی به شهروندان در حال عبور و مرور در سطح شهر است، تا اگر رهگذران نیاز به کمک‌های امدادی پزشکی داشتند به موقع وارد عمل شود، همچنین بتواند در صورت لزوم خود را در کم‌ترین زمان به فرد نیازمند کمک در محدوده استقرار خود برساند.

صالح‌طبری درباره میزان تماس با اورژانس درباره مشکلات قلبی و تنفسی در روزهای آلودگی هوا و روزهای پاک گفت: در روزهایی که هوای شهر دچار آلودگی نیست، مثل ایام عید نوروز نیز ماموریت‌های قلبی و تنفسی در اورژانس وجود دارد، اما در روزهای اوج آلودگی هوا این ماموریت‌ها از حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: برای مثال در هفته اول دی‌ماه امسال حدود ۱۰ هزار ۸۰۰ ماموریت در اورژانس انجام شده که از این تعداد حدود ۳ هزار و ۳۰۰ ماموریت به مشکلات قلبی و تنفسی اختصاص داشته است، در واقع ماموریت‌های قلبی و تنفس که متاثر از آلودگی هواست در این روزها تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

رییس مرکز اورژانس تهران اظهار کرد: در هفته دوم دی‌ماه که آلودگی هوا تشدید شد ۸ هزارو ۵۷۲ ماموریت انجام شد، که نسبت به هفته اول دی‌ماه کم‌تر بود، اما با این حال، رقم موارد قلبی و تنفسی در هفته دوم نسبت به هفته اول افزایش داشت و به رقم ۳ هزار و ۵۰۰ ماموریت رسید، این یعنی افزایش ۴۱ درصدی در ماموریت‌های قلبی و تنفسی.  

صالح‌طبری ادامه داد: از شهروندانی که دچار مشکلات تنفسی مانند آسم هستند و همچنین سالمندان و کودکان درخواست می‌کنیم در صورت امکان از منزل خارج نشوند و کسانی که از منزل خارج می‌شوند به هیج عنوان در فضای باز فعالیت فیزیکی و ورزشی نداشته باشند. همچنین از نوشیدن آب و قرقره آب‌نمک نیز غفلت نکنند.

وی با اشاره به وضعیت ترافیکی تهران و نحوه باز کردن مسیر برای آمبولانس‌های در حال ماموریت گفت: از همه شهروندانی که با اتوموبیل خود در حال تردد در معابر شهر هستند خواهش می‌کنیم خود را جای بیماری که در آمبولانس هست یا بیماری که منتظر رسیدن امداد است بگذارند، رانندگان عزیز با یک جابجایی کوچک و راه دادن به آمبولانس اورژانس می‌توانند به نجات جان یک بیمار کمک کنند.

صالح‌طبری درباره مزاحمت‌های تلفنی برای مرکز اورژانس اظهار کرد: همچنان مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس وجود دارد، چانانکه بین ۶ تا ۱۵ درصد تماس‌ها مزاحمت است. ما در مرکز اورژانس روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تماس تلفنی داریم، ‌ اگر افراد بخواهند در این میان مزاحمت ایجاد کنند باعث اختلال در کار اورژانس شده و ممکن است جان یک فرد بیمار به خطر بیفتند.

کد خبر 733668
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha