پرواز همای که کم‌سابقه حرکت رفت و برگشتی در اعلام مواضع نداشته و در اکثر مواقع بیش از آنکه به‌دلیل نقد فنی آثارش سر زبان‌ها بیفتد، بابت صحبت‌های متفاوتش نامش نقل محافل شده، مقابل انتقادات و فحاشی‌ها تاب نیاورد و این بار هم مسیر رفته را برگشت و اعلام کرد: غافلگیر شدم!

علی ترابی

به گزارش همشهری آنلاین، علی ترابی دبیرگروه سیاسی روزنامه همشهری در یادداشتی نوشت: 

پرواز همای در مجموعه آلبوم و اجرای زنده «آرش تا سرباز» در کنار هنرمندان دیگری قرار گرفت، مثل بسیاری از هنرمندان برای فعالیتش قراردادی نوشت و وجهی گرفت. از سوی دیگر هم مجموعه‌ای فرهنگی با هدف پاسداشت شهید بزرگ محور مقاومت هزینه کرد.

 تا اینجای کار همه‌چیز سر جای خودش قرار دارد و هیچ‌چیزی خلاف روال عادی نیست، اما تغییر قصه از آنجا آغاز می‌شود که دیکتاتوری شکلاتی روی جدیدی از خود نشان داده و همای را آماج حملات تند و تیز و فحاشی قرار می‌دهد؛ هرچند که برای اهل رسانه این بخش از ماجرا هم چندان غیرقابل پیش‌بینی نبود. وقتی به مهمان‌نوازی یک فروشنده کردستانی رحم نمی‌کنند، وقتی به بازیکنی که در جام‌جهانی برای تیم ملی گل زده رحم نمی‌کنند و وقتی به کارگری کوخ‌نشین رحم نمی‌کنند، چرا باید بزرگداشت بزرگی که در تالار وحدت برگزار شد را برتابند؟

ادامه ماجرا هم البته چندان دور از پیش‌بینی نبود. پرواز همای که کم‌سابقه حرکت رفت و برگشتی در اعلام مواضع نداشته و در اکثر مواقع بیش از آنکه به‌دلیل نقد فنی آثارش سر زبان‌ها بیفتد، بابت صحبت‌های متفاوتش نامش نقل محافل شده، مقابل انتقادات و فحاشی‌ها تاب نیاورد و این بار هم مسیر رفته را برگشت و اعلام کرد: غافلگیر شدم!

همای گفته که به گمان من قرار نبود خبر این اجرا و حضور در تالار وحدت به بیرون درز کند. البته که همین جمله مویدی بزرگ برای سرنامه این نوشته است. اگر از منظر تفکرات پروازِ قصه، خواندن برای سردار دل‌ها عیب است و جای پشیمانی دارد، اگر از تعظیم در برابر فرزند این فرمانده محور مقاومت نادم است، پس چه تفاوتی بین علنی بودن جلسه و مخفی بودن آن وجود دارد؟ یعنی اعمال و رفتار انسان که برون‌داد تفکرات و اعتقادات اوست، در حضور و غیاب رسانه‌ها اینقدر متفاوت است؟

سؤال دیگر اینجاست؛ اگر او واقعا غافلگیر شده، چرا ادامه داده؟ وقتی دوربین صداوسیما و حضور خبرگزاری‌های رسمی را شاهد بوده چرا لب به اعتراض نگشوده؟ بالاخره هرچه باشد، بین یک هنرمند باسابقه و کارکشته و یک تازه‌کار تفاوت وجود دارد!

به‌نظر مشکل اصلی جامعه هنری همین درگیری‌های ذهنی است؛ موضوعی که مهران رجبی از پس حل کردن آن برمی‌آید و کسی مثل پرواز همای نمی‌تواند آن را مدیریت کند. همین که بالاخره من در کجای میدان قرار دارم و تا کی می‌توانم یک روز رومی روم باشم و روز دیگر زنگی زنگ؟ تا کی می‌توانم یک روز کنار معاون اول رئیس‌جمهور عکس یادگاری بگیرم و خوشحال از رقم دریافتی قراردادم روی استیج تعظیم کنم و روز دیگر که شرایط آب و هوا عوض شد چهره‌ای فریب‌خورده به‌خود بگیرم و مجبور باشم رقم خوشحال‌کننده را پس بفرستم؟ مشکل این است که هنرمند چه زمانی قرار است به این یقین برسد که هر چه از دل برآید بر دل می‌نشیند و دلش را با مسائل مختلف یک رنگ کند؟

روزگار به هر نحوی می‌گذرد، اما هنرمندان باید بدانند که این مدل رفتارها برای آنها در حکم خودکشی است. با این رفتارها نه در طیف گسترده مردم دوستدار انقلاب جایی برای آنها وجود خواهد داشت و نه کسی اینگونه رنگ عوض کردن و ابراز ندامت و پرواز برگشت آنها را باور می‌کند. بهتر است اگر توانایی انتخاب جهت‌گیری مناسب را ندارند دست‌کم سکوت کنند.

کد خبر 733531
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 29
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    33 31
    نه عزیز اینگونه نیست!!! کمپانی فاسد پلی بوی وقتی میخواهد برنامه سازی کند، در اول هر برنامه نشان میدهد که فردی تمام شرایط را توضیح میدهد و یک قرارداد جلوی فرد گذاشته و فرد هم علنا اعلام رضایت میکند !!!! وای به حال مسئولین ورزشی و هنری!!!! که میلیارد میلیارد از صندوق بیت‌المال را به افرادی بی سرو پا میدهند و این افراد از شجریان گرفته تا مدیری و همای و انواع دلقک‌های دیگر پس از گرفتن پول مدعی هم میشوند !!!! اگر قراردادی بر اساس عرف ملی و بین‌الملل تنظیم شده و رضایت طرف و امضای او اخذ شود، در صورت شلتاق مثلا هنرمند، کارفرما میتواند شکایت کرده و ضمن پس گرفتن پول، حتی غرامت هم بگیرد. تا فرد با چشمانی باز یا قرارداد نبندد و یا اگر بست دبه در نیاورد. بنده تمام این سوء مدیریت ها و بی لیاقتی ها را از چشم مسئولین میبینم.
    • محمد IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      32 40
      اسم شجریان نیار دهنتو آب بکش.
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      12 8
      شجریان کسی نبود که امثال تو نام پر شکوه او را به زبان بیاورید حرف بیخود نزن
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    48 62
    بزرگانی چون سردار سلیمانی چه نیازی به بزرگداشت امثال این آدم نان به نرخ روز خور دارد ؟! صد سال دیگه همه فراموش می کنند کسی مثل پرواز همای وجود. داشته اما سردار شجاع ما تاریخ ایران را از داشتن اسطوره و افسانه بی نیاز کرده .
  • Mahoor IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    35 14
    چرا به اینجور افراد بها میدن که آخرش هم بیاید بگه غافلگیر شدم. بخدا خیلی ها هم بهتر میخونن و هم بهتر اجرا می کنند ولی متاسفانه به دلایلی بهشون بها داده نمیشه .
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    33 26
    سردار شجاع و بی بدیل ما همیشه در یاد ملت باقی می ماند ولی این دوروها خیلی زود از یادها می روند
  • فرزانه IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    29 17
    به بنده خدا ۷۰۰ میلیون دادین ازش قرارداد امضا گرفتین یک میلیارد و ششصد اول معلوم کنید ۹۰۰ میلیون که ندادن تو جیب کدوم دزدی رفته بعد سخنرانی کنید
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    26 9
    ایشان فقط مبلغ قرارداد رو دیده و چنان مدهوش شده که نفهمیده چیکار میکنه خخخ اینها بندگان پول هستند شما پول بده.............
    • حمید IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
      3 0
      این مقدار پول سهم شخص او بوده بقیه هم به نوازندگان و ضبط کنندگان و تنظیم کنندگان و بقیه عوامل رسیده.همین پولها این جماعت را مست کرده.
  • Reza IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    25 9
    واقعا برای پرواز متاسفم من از طرفداران وی بودم و براش ارزش زیادی قائل بودم ولی بخاطر این موضع گیری منفعلانه و تغییر رنگش ناامید شدم ایشان خونه هنرمندان نان این ملت درآورده‌اند واز قبل این امنیت که حاصل خون جوانان این مرز و بوم به نان نوا یی رسیده اند باید با ملت باشند نه با عده اندکی سخیف وبی ریشه # وطن پرستی #هنرمند شرافتمند
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
      0 1
      پرواز همای چهره واقعی خودش رو بعد ازاظهار نظرش در مورد حادثه پرواز 752 اوکراین نشون داد
  • داریوش IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    33 23
    دم امثال مهران رجبی گرم و تاسف برای پرواز همای من مهران رجبی را نمیشناختم الان شناختم همای را از اپرای زیبای " حلاج " شناختم اما الان دیگر نمیشناسم صداقت همیشه قابل احترام است و دورویی
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      15 25
      بیا پایین
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    4 0
    بعضیا چه فشاری میخورن تو نظرات هه
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    21 16
    با این روند دفعه بعد مهران رجبی را بیارید حتما میخونه صد هزار تومان هم بدید راضی هست
  • سعید IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    18 10
    یکی از اهداف بزرگ سردار دستگیری از نیازمندان بود ایا به جای این همه هزینه برای سالگردسردار بهتر نبود به داد هموطنهای برسیم که برای مشکلاتشون به فروش اعضای بدن روی اوردن به کجا داریم میرسیم که فقط به جون هم بیفتیم همه اینها از استاد شجریان سردار سلیمانی پرواز همای وووو همه از عزیزان این مملکت بودن وهستن اندکی تامل لازمه
  • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    21 5
    برید اون اصلیا رو بگیرید که رو اینا فشار میارن که بعد از کارشون اینطوری رنگ عوض کنن
  • ناشناس IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    4 3
    سردار دلها🖤🖤🖤
  • مستانه NL ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    4 1
    واقعا همیشه برای من جای سوال که چرا بازیگرا و خواننده ها وکلا افراد مشهور تا مشهور نشدن،تلویزیون نیومدن ،هیچ حرفی نمی زنن.تو هر مناسبتی تلویزیون دعوت میکنه میان و... ولی همینها تا مشهور میشن شروع میکنن از پشت پرده هاگفتن که ..... ریاکار اصلی شماها هستین که نان به نرخ خور روز هستین. به خاطر منافعتون هرکاری دوست دارین انجام می دین.حرفها و مواضع شماها فقط و فقط بر پایه منافع شخصی هست.نه دد مردم دارین و نه درد وطن. شماها فقط دارین کاسبی میکنین. یکی برای گرفتن ویزای خارج؛یکی هم برای پرکردن جیبش... بدبخت جوونهایی که با مدرک تحصیلی،بیکار ،مجرد نه اینده ای نه چیزی... اینا رو میکشونین خیابون که مثلا آزادی به دست بیارن.خودتون هم لم دادین ،لعنت به غیرت نداشته تون
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    4 1
    پرواز همای دیگه پرواز گرفتی وازچشم افتادی
  • لیلا IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    3 2
    عجب که این طور چرا باید از کار خودش پشیمون بشه همه سست عنصر شدن سردار سلیمانی یه عمر برای ارامش ایران ومنطقه جنگید تا جانش گذشت حالا ما قاطعانه نمی تونیم از ایشون دفاع کنیم کسانی که این نظرات دارند دوست دارند جنگ متفقین ومصیبتهایی که برملت ایران گذشت تکرار شود
  • شاهد IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    5 3
    هر کی درباره سردار حرف مفت بزنه خیلی باید بی‌شرف باشه همای ... کیه که با چهارتا کامنت ... به خودش اینها داعشی میدیدن چی میشد ...