تشکل‌های مردمی، تأثیرگذاری قابل توجهی در مسائل و مشکلات مختلف جامعه دارند که یکی از علت‌های مهم این تأثیرگذاری، حضور خودجوش مردم، نخبگان و فرهیختگان در این کانون‌هاست که به عمران و آبادانی شهر و محله می‌انجامد؛ مثل موسسه «همیاران رشد نازی‌آباد».

نیکنام

همشهری آنلاین _ رضانیکنام: کسانی که در این گونه تشکل‌های مردمی فعالیت می‌کنند، معمولا افرادی‌اند برای انجام کارهای فرهنگی، کاهش مشکلات و مسائل شهر و محله‌شان فقط به امید مسئولان نمی‌مانند و خودشان آستین همت بالا می زنند و با توکل به خدا پیش می‌روند. «همیاران رشد نازی‌آباد»؛ تشکل‌ مردمی محله نازی‌آباد سال‌هاست که راه‌اندازی شده و در آن جمع زیادی از فرهیختگان، خانواده‌های معظم شهدا، هنرمندان، نخبگان و... حضور دارند. شعار این سازمان مردم‌نهاد «نازی‌آباد؛ محله من» است و اعضای این تشکل قصد دارند خودشان برای رفع مشکلات محله و انجام فعالیت‌های تأثیرگذار فرهنگی، اجتماعی و دینی آستین بالا بزنند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا ببینید

آرزو داشتم که بچه‌محل‌ها را زیر یک سقف جمع کنم

نازی‌آبادی‌ها به همسایگی با خانواده شهیدان سیدحسن و سیدمحمد صنیع‌خانی، بنیانگذار و فرمانده ترابری سپاه در این محله افتخار می‌کنند و حالا فرزند دیگر این خانواده یعنی سردار «سیدعلی صنیع‌خانی» برای خدمت به اهالی آستین بالازده و هم‌محله‌ای‌های موفق، نخبه، هنرمند و فرهیخته را دور هم جمع کرده تا موسسه‌ای به نام «همیاران رشد نازی‌آباد» را راه‌اندازی کند.

وی می‌گوید: «نازی‌آباد نه تنها در شهر تهران بلکه در کشور ویژگی‌های خاصی دارد. شاید یکی از دلایل آن، وجود میدان‌های متعدد در این محله باشد که باعث تجمع اهالی شده‌اند و مردم ضمن صحبت با یکدیگر، برای رفع مشکلات و نواقص این محله تصمیم گیری و تلاش می‌کنند. بااین وجود، این محله و مردمانش در دوران پیروزی  انقلاب اسلامی و همچنین در دوران دفاع مقدس و پس از آن نیز نقش مؤثری در همه زمینه‌ها داشته و افراد موفق زیادی در اینجا رشد کرده‌اند.»

صنیع خانی اضافه می‌کند:«سال‌ها بود که آرزو داشتم روزی بچه محلّه‌هایم را یک جا و زیر یک سقف دور هم جمع کنم، همان‌هایی که دوران نوجوانی و جوانی خود را قبل از انقلاب و پس از آن همچون یدِ واحد بودیم را دور هم جمع کنم و برای بهبود وضع محله‌ای که به آن مدیون هستیم آستین‌ها را بالا بزنیم. سال ۹۴ این آرزو پررنگ شد که با یکی دو نفر از دوستانم در میان گذاشتم استقبال کردند و نهایتاً در بیستم تیرماه ۹۴ مصادف با شب ۲۵ رمضان، ۳۵ نفر از جمع دوستان (با سلایق متفاوت سیاسی و نیز غیرسیاسی) را به منزلم دعوت کردم، از این جمع مدعوین فقط ۵ نفر موفق به حضور نشدند آنهم با عذر موجه. در آغاز انگیزه تشکیل جلسه بیان شد که ما پیش از انقلاب و دهه اول پس از پیروزی و برای خدا و خلق خدا بدون هیچ چشمداشتی از حقوق و مزایا، عنوان و پستی همه در کنار هم در خدمت جامعه و انقلاب بودیم و در این زمان با توجه به توانمندهایی که کسب کرده‌ایم با همان انگیزه‌ها دور هم جمع شویم و برای محله‌مان کاری انجام دهیم و ادای دِین کنیم. دوستان ضمن استقبال از این پیشنهاد به اقداماتی که باید مورد توجه قرار گیرد نیز پرداختند.»

 «همیاران رشد نازی‌آباد» یادگارشهیدان صنیع‌خانی | برای حل مشکلات منتظر کسی نمی‌مانند + فیلم

فعالیت کمیته‌های فرهنگی، اجتماعی و کارآفرینی

او ادامه می‌دهد: «پس از آن ۱۴ جلسه دیگر هم با تعداد کمتری از دوستان برگزار شد و نهایتاً در این جلسات در مورد تشکیل موسسه‌ای با نام همیاران رشد نازی آباد و شعار «نازی آباد محله من» و مرامنامه مشخص و موضوع فعالیت‌ها به نتیجه رسیدیم و موسسه در اواخر سال ۹۴ به ثبت رسید. اکنون چهار کمیته فرهنگی اجتماعی، آموزش و پرورش، اشتغال و کار آفرینی و ورزش فعال است و چهار کمیته حقوقی، سلامت، محیط زیست و شورایاری و هنری (هنری فعلاً به عنوان یک کارگروه در کمیته فرهنگی اجتماعی قرار گرفته است) نیز شکل‌ گرفته است.»

به گفته صنیع‌خانی، هدف اصلی موسسه قرار گرفتن در کنار دستگاه‌های متولی امور در حوزه‌های تعریف شده فوق است و آمادگی دارند که به صورت حضوری گزارش فعالیت‌های کمیته‌های تشکیل شده را به اطلاع مردم محل و هرکس دیگری که مشتاق شنیدن آن باشد برسانند.

وی با اشاره به برپایی جلسات هفتگی با برخی از دوستان و اعضای تشکل مردمی اشاره می کند: «خوشبختانه از زمانی که با کمک دوستانم، تشکل مردمی «همیاران رشد نازی‌آباد» را راه‌اندازی کرده‌ایم توانستیم خیلی از مسائل را بر طرف کنیم. شعار این گروه هم «نازی‌آباد؛ محله من» است و تلاش خواهیم کرد ضمن اجرای برنامه‌های فرهنگی و پیگیری برای رفع مشکلات محله نازی‌آباد، از افراد مستعد محلی را شناسایی و به شکوفا شدن آنان کمک کنیم. یکی از برنامه های فرهنگی که مورد توجه اقشار مختلف قرار گرفته تهیه و انتشار مستند محله نازی‌آباد در قالب کتاب و فیلم است تا نسل‌های جدید با این محله قدیمی تهران بیشتر آشنا شوند.»

کد خبر 733435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha