این روزها که بوی سال نو میلادی در محله‌های مسیحی‌نشین تهران پیچیده و این محله‌ها رنگ و بوی کریسمس گرفته‌اند، یک نمایشگاه نقاشی متفاوت در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار می‌شود. نمایشگاهی که تماشای آثار آن نه تنها برای هم‌وطنان مسیحی بلکه برای علاقه‌مندان به نقاشی هم جذابیت‌های فراوانی دارد.

نمایشگاه

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: نام این نمایشگاه را «نقاشی‌های شمایلی» گذاشته‌اند، نمایشگاهی که ۱۲ اثر ارزشمند بین قرون ۱۵ تا ۱۹ میلادی، با موضوعاتی همچون تمثال عیسی مسیح(ع) و مریم مقدس (س)، صحنه‌هایی از زندگی عیسی مسیح، سلسله مراتب آسمانی و صحنه‌هایی از آخرین بخش زندگی عیسی مسیح  و تصلیب را در معرض دید علاقه‌مندان به هنر نقاشی قرار داده است.

بیشتر آثار این نمایشگاه، ساخت کشور روسیه هستند و در ساخت آنها از تکنیک نقاشی روی بستر چوب استفاده شده است.  در فرهنگ روسیه  به این آثار «آیکون» هم گفته می‌شود. اگر قصد بازدید از آیکون‌های این نمایشگاه را دارید خوب است  بدانید نقاشی‌های شمایلی، شمایل‌نگاری یا همان ICONOGRAPHY در تاریخ هنر دینی مسیحی به تصاویر عیسی مسیح و غالباً «مریم عذرا و مسیح کودک» اختصاص دارد.

البته از آنجایی که بیشتر آثار این نمایشگاه ساخت کشور روسیه هستند، در فرهنگ این کشور این کلمه به معنای شمایل نگاری مذهبی است و طیف وسیعی از تصاویر مربوط به وقایع زندگی حضرت میسح، مریم (س) و مقدسین مسیحی را دربر می‌گیرد. این آثار در اغلب موارد با اسلوب خاصی بر روی تکیه‌گاه چوبی برای نصب روی دیوار یا قرار دادن در مکان‌های مخصوص برای عبادت و به شکل قابل حمل ساخته می‌شدند.

اگر این روزها که تهران هم حال و هوای کریسمس دارد قصد دارید از این نمایشگاه دیدن کنید، تا پایان دی ماه فرصت دارید به کاخ موزه اختصاصی نیاوران مراجعه کنید.

کد خبر 732084

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha