حیدر سلیمانی داور پیشکسوت فوتبال کشورمان سال هاست که در محله فردوس زندگی می‌کند. روحیه ورزشی او باعث شده تا در این سال‌ها پا به پای اهالی محل ورزش کند. او این کار را ادای دین به همسایه‌هایش می‌داند.

حیدر سلیمانی

همشهری آنلاین – سمیرا باباجانپور: سلیمانی ورزش همگانی را برای زندگی شهری یک ضرورت می داندآنقدر که معتقد است مسئولان شهری باید زمینه حضور مردم در فضاهای مناسب برای ورزش همگانی را طوری هموار کنند که ورزش و تفریح در هم گره بخورد.

خواندنی های بیشتر را اینجا بخوانید

  • حیدر سلیمانی در نظر ورزش دوستان یک داور باسابقه و صاحب نام است شما این شخصیت ورزشی را چگونه برای اهالی محله‌تان حفظ کرده‌اید؟

خواه‌ناخواه مردم انتظار متفاوتی از من و امثال من دارند. حضور یک ورزشکار در محله باید باعث پویایی و شور هیجان در محله شود. خاصیت ورزش همین است. وقتی من ورزش کنم مسلما الگویی برای همسایه‌ام می‌شوم. ورزشکار نباید پشت درهای بسته بماند. تأثیری که یک ورزشکار بر روحیه اهالی محله می‌گذارد بسیار زیاد است.

  • سا ل هاست که در محله فردوس زندگی می‌کنید. محال است از اهالی محله سراغ شمار را بگیریم و کسی شمارا نشناسد. این حس همدلی و دوستی از کجا آمده است؟

راستش یکی از عادت‌های من ورزش صبح گاهی است. من به همراه دیگر دوستانم که آن‌ها هم از مربیان باسابقه کشور هستند در بوستان الهام در محله فردوس ورزش می‌کردیم. مدتی از ورزشمان نمی‌گذشت که متوجه شدیم کم‌کم اهالی محل هم به ما اضافه شدند. درمدت کوتاهی یک گروه از اهالی محل پشت سر ما و همراه ما شروع به ورزش و نرمش کردند. حس و حال عجیبی بود. گاهی ما مجبور می‌شدیم دست از ورزش‌های تخصصی بکشیم و ورزش‌های همگانی را انجام دهیم. کمتر کسی بود که نداند عصرها در پارک الهام چه خبر است.

  • تنها حضور شما و دیگر پیشکسوتان باعث شداین گروه دورهم جمع شوند؟

حضور ما انگیزه ورزش را در اهالی محل افزایش داد. شور و شوق برایشان ایجاد کرد.

  • به نظرتان ورزش همگانی چقدر در سلامت شهروندان و ایجاد نشاط اجتماعی مؤثر است؟

اثر صددرصدی دارد. من معتقدم ورزش همگانی اگر به شکل تفریحی انجام شود خانواده‌های زیادی را جذب می‌کند. اینکه به مدت طولانی بخواهیم فقط ورزش ونرمش کنیم ناخودآگاه از جذابیت موضوع می‌کاهد. یک ورزش کاربرای اینکه به هدف، مقام و رتبه موردنظرش برسد باید بدن آماده‌ای داشته باشد درنتیجه ورزش برای اوامر بدیهی است ولی برای یک شهروند عادی ورزش تنها جنبه سلامتی دارد. زمانی که مردم آگاهانه بدانند ورزش ضامن سلامتی است بدون هیچ تاملی همیشه ورزش می‌کنند وقتی هنوز این فرهنگ به‌خوبی جا نیفتاده ما باید ورزش را با چاشنی تفریح و مسابقه همراه کنیم تا به مزاج شهروند خسته و در بسیار مواقع تنبل خوش بیاید.

  • چگونه می‌توانیم ورزش همگانی را در محله‌ها به امر بدیهی و جذاب تبدیل کنیم؟

خیلی ساده است. در پارک‌ها فضای بازی و رقابتی ایجاد کنیم. وقتی ورزش و نرمش کردیم بیاییم یک مسابقه راه بیندازیم. مثلاً مسابقه دومیدانی، والیبال، بدمینتون و ... همین ورزش‌های ساده شور و هیجان ایجاد می‌کند. به‌خصوص که این نوع ورزش‌ها برای نوجوانان وجوانان جذاب‌تر است. اگر بخواهم یک الگوی خوب مثال بزنم مسابقات دارت بانوان درسراهای محله بسیار جذاب است. وسیله خاصی هم لازم ندارد. یک جایزه کوچک هم در نظر می‌گیرند و خلاصه باعث شده تا زنگ تفریح خوبی برای بانوان فراهم شود.

کد خبر 732018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha