احمد کیمیایی اسدی، عضو کمیسیون پول و بازار سرمایه اتاق تهران گفت: پایین نگه داشتن نرخ ارز نیمایی بدون دلیل، توجیه اقتصادی ندارد. ارز نیمایی همان سیاست نرخ ۴۲۰۰ تومانی است که در حال اعمال است. در کشور ما که اقتصاد آن تورمی و وابسته به فروش نفت است فکر نمی کنم ثابت نگه داشتن نرخ ارز کار درستی باشد.

دلار

همشهری آنلاین- خدیجه نوروزی:  هفته گذشته دلار در بازار آزاد تا مرز ۴۵ هزار تومان پیش رفت اما روز پنجشنبه ۸ دی بازار به تغییر رئیس بانک مرکزی واکنش مثبت نشان داد و این تغییر ترمز دلار را کشید تا جایی که تا زمان تنظیم این خبر به ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. اما باید دید این عقب کشیدن نرخ دلار همچنان ادامه دارد یا بازهم ترمز می برد. همه منتظرند تا ببینند سیاست های جدید بانک مرکزی با همراهی رئیس جدید، بازار پرتلاطم ارز را سامان خواهد بخشید یا خیر.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شاید بتوان گفت مهم ترین اقدامی بود که در حوزه ارزی در کشور انجام شد. اما این شائبه وجود دارد که چه شد که تصمیمی در خصوص ارز نیمایی تاکنون در کشور انجام نشده است. البته فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی در اولین گفت و گوی خود با رسانه ها اعلام کرده تصمیم دارد نرخ نیما را روی قیمت ۲۸۵۰۰ تومان تثبیت کند و واردات تمام کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات را با این نرخ تامین کند. صحبت هایی که به نظر می رسد دنبال کردن یک سناریوی تکراری برای کنترل بازار ارز باشد.

احمد کیمیایی اسدی، عضو کمیسیون پول و بازار سرمایه اتاق تهران در گفت و گو با همشهری آنلاین در این باره می گوید: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کار بزرگی بود که ما چنین جسارتی را از دولت قبل ندیدیم. اگر این ارز از چرخه حذف نمی شد با وجود فاصله زیادی که با ارز بازار آزاد یعنی ۴۱ هزار تومانی پیدا می کرد به شدت رانت آور بود و فساد گسترده ای ایجاد می کرد. الان متاسفانه می بینیم چنین ماجرایی برای ارز نیمایی در حال شکل گرفتن است تا جایی که رئیس جدید بانک مرکزی هم به دنبال سیاست تثبیتی است.

وی گفت:‌ ارز نیمایی را بدون دلیل پایین نگه داشتن توجیه اقتصادی ندارد. ارز نیمایی همان سیاست نرخ ۴۲۰۰ تومانی است که در حال اعمال است. در کشور ما که اقتصاد آن تورمی و وابسته به فروش نفت است فکر نمی کنم ثابت نگه داشتن نرخ ارز کار درستی باشد. باید دید چرا سیاستی که چندین بار شکست خورده به عنوان سیاست جدید بازتعریف می شود؟ گویا هنوز دوستان بانک مرکزی باور دارند که اقتصاد دستوری است اما واقعیت چیز دیگری است. به نظر می رسد این سیاست از پیش شکست خورده است.

 عضو کمیسیون پول و بازار سرمایه اتاق تهران می گوید: امروز ارز نیمایی در حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و اختلاف قیمت آن با  ارز بازار آزاد حدود ۴۰ درصد است اختلاف که معقول و منطقی نیست. باید کاری کرد که ارز نیمایی به ارز آزاد نزدیک شود تا جایی که حداکثر مانند همیشه اختلاف ۱۰ درصدی داشته باشد نه ۴۰ درصد. چرا که موجب می شود واردکنندگان از این طریق سود هنگفتی را به دست بیاورند و رانت ایجاد شود. البته اختلاف بالا بین ارز بازار آزاد و نیما موجب شده تا بانک مرکزی ارز تخصیص ندهد. الان بیشتر ملاک در صادرات و واردات ارز توافقی است.  

وی ادامه می دهد: همیشه چند نرخی بودن ارز مشکلاتی را ایجاد می کند و فعالان اقتصادی را دچار سردرگمی می کند و معتقدم این همه تنوع لزومی ندارد و بهتر است حداقل فقط دو نرخ داشته باشد یعنی نرخ دولتی و نرخ بازار آزاد که تکلیف همه مشخص شود. 

تورم در اقتصاد

کیمیایی اسدی، تاکید می کند: اقتصاد ما مدت هاست که تورمی است و تحریم ها روز به روز به نوسانات تورمی دامن می زند و موجب افزایش افسار گسیخته نرخ ارز شده است. دلار در اقتصاد ما به عنوان دماسنج عمل می کند و نوساناتش بقیه بازارها را نیز ملتهب می کند. 

وی ادامه می دهد: راهکارهایی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی پیش بینی و ارائه می کنند باید از حالت گفتار درمانی خارج شوند ،‌ چرا که گفتار درمانی دیگر جوابگو نیست. در این شرایط برای کنترل بازار باید حتما تزریق ارز صورت بگیرد تا بتواند از التهابات بازار کم کند. وقتی التهاب بازار کمی آرام بگیرد، می توان در مورد مسائل اقتصادی در این بازار هم بحث و بررسی هایی را انجام دهند. البته منظورم ارز پاشی نیست اما ترزیق تا اندازه ای که بازار را به تعادل برساند باید در دستور کار قرار بگیرد.

کد خبر 731542
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha