پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
۳ نفر

در انتهای قلعه بریانک (خیابان شهید دعوتی) در روزگاری نه چندان دور تا جایی که سو چشم یاری می‌کرد، پر از باغ‌های زیبا پردرخت و محصول بود. درختان زیبا و سر به فلک کشیده‌ای که هر کدام مانند هفت چنار معروف قصه‌ها و روایت‌های جالبی داشتند.

بهاره خسروی

همشهری آنلاین- بهاره خسروی :هفت چناری که امروز گرد پیری و فرسودگی به جانش نشسته و از یال و کوپالش خبری نیست از ۷ فرزندی که داشت فقط ۳ فرزند آن باقی مانده است. اما ماجرای این درخت هفت چنار چه بود؟!

تهران به شهر چنارستان مشهور بود و به هر گوشه آن که سرک می‌کشیدی حتماً در کنار خیابان، حیاط خانه و... یک درخت چنار رؤیت می‌شد. هفت چنار یکی از درخت‌های مشهور شهر تهران در حوالی قلعه بریانک بود. داستان از این قرار بود که از یک ریشه آن و تنه اصلی درخت چنار، ۷ درخت چنار روییده بود که در باور عامه این رویش نشانه تقدس بود.

 همین درخت هفت چنار و حوالی آن تبدیل به یک عبادتگاه محلی شد. مردم روزهای آخر هفته کنار همین درخت هفت چنار جمع می‌شدند، دعا و ذکر می‌گفتند و برای برآورده شدن حاجات قلبی‌شان شمع روشن می‌کردند.

به همین واسطه در کنار این درخت مشهور سقاخانه‌ای راه‌اندازی شد. یکی از دیگر کارهای جالب مردم به مرور اهالی پایتخت‌نشین در جوار این درختان پخت و توزیع نذورات در ایام و مناسبت‌های مذهبی بود. کافی بود یکی از مناسبت‌های مهم مذهبی مانند ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر یا ماه محرم سر برسد تا حوالی این درخت‌ها جا برای سوزن انداختن پیدا نکنید.
 

کد خبر 730949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha