۲۵نفر از بزرگان، معمران (کهنسالان) و فرهیختگان تهرانی در «دورهمی شب خاطرات طهران قدیم» شرکت کردند.

دوورهمی شب خاطرات

همشهری آنلاین- ابوذر چهل امیرانی: در این نشست که به میزبانی شهرداری منطقه۱۲ برگزار شد، شهردار منطقه بر اهمیت تهیه و تدوین تاریخ شفاهی محله‌های تهران به‌ویژه قلب تاریخی طهران تأکید کرد و گفت: «گردآوری خاطرات بزرگان تهران، در شکل‌گیری هویت محله‌ای و احساس تعلق شهروندان به شهر و دیارشان مؤثر است.»

«امیر یزدی» ادامه داد: «تولید محتوا در این زمینه، اقدامی ضروری و مسئولیت اجتماعی همه مسئولان حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، همچنین خود شهروندان است.»

وی با یادآوری این مطلب که این خاطرات برای نسل‌های آینده این شهر ماندگار خواهد شد، افزود: «در شهرداری منطقه برای گردآوری روایت‌ها و خاطرات محله‌های این منطقه از زبان راویان اصلی آنها، تصمیم گرفتیم با برگزاری این دورهمی‌ها خارج از فضای اداری و در محیطی دوستانه و صمیمی، بستری برای بیان خاطرات بزرگان فراهم کنیم.»

شهردار قلب طهران با قدردانی از حضور مهمانان، از برگزاری این نشست‌ها در اماکن مهم و تاریخی محله‌ها در ماه‌های آتی خبر داد.

خاطره‌گویی از گذشته محله‌ها

در این نشست که تا پاسی از شب ادامه داشت، بزرگانی همچون آیت‌الله شاهرودی، ساکن قدیمی منطقه، «نصرالله حدادی» تهران‌شناس، «سعید پیردوست» بازیگر، «محمدرضا طالقانی» پیشکسوت کشتی پهلوانی، «افشین نمیرانیان» رئیس انجمن زرتشتیان، «کاظم رضایی» نماینده شرکت سهامی انتشار تهران، «حشمت آداب» متولی خانه پروین اعتصامی، «علی شریعتمداری» از خاندان استرآبادی، «محمد گلریز» ردیف‌دان و آوازخوان سنتی ایران، «مصطفی کیانتاش» مالک زورخانه طلاچی، «علی اربابی وحدت» متولی حسینیه اربابی‌ها، «علی‌اصغر قلی‌زاده» مالک یکی از قدیمی‌ترین آرایشگاه‌های تهران و «بختیار رحمتی» از گرمابه‌داران قدیمی محله امامزاده یحیی(ع) حضور داشتند که ساکن یا متولد منطقه۱۲ بودند و به بیان خاطرات خود از محله‌های قدیمی این بخش از پایتخت پرداختند.

«سعید پیردوست»، بازیگر از اعتقاد مردم این منطقه به امامزاده یحیی(ع) یاد کرد و گفت: «ما خاطرات خوبی با دوستان‌مان از این امامزاده داریم و تمام آرزوها و خواسته‌های مردم در این مکان خلاصه می‌شد.» وی همچنین از رفاقت‌های ماندگار دوره‌های قدیم صحبت کرد که جنس آن متفاوت بود و مردم همیشه از حال یکدیگر باخبر بودند.

 خاطره‌بازی جوانان دیروز در قلب طهران | از روحانی و بازیگر تا پهلوان پایتخت

«افشین نمیرانیان» رئیس انجمن زرتشتیان هم به فعالیت‌های خود و اعضا اشاره و عنوان کرد: «این انجمن مانند یک جزیره کوچک با امکانات فرهنگی و اجتماعی در منطقه۱۲ فعال است.» وی سپس به «کتابخانه یگانگی» در خیابان سی تیر اشاره کرد که حاوی کتاب‌های تاریخ ایران باستان است و قدمتی دیرینه دارد.

مکان‌های تاریخی و ارزشمند قلب طهران

در ادامه این نشست «کاظم رضایی» به فعالیت‌های شرکت سهامی انتشار تهران اشاره کرد که سال‌هاست در عرصه چاپ فعال و خاطرات بی‌شماری از بزرگان ادبیات را ماندگار کرده است که می‌توان به خاطراتی از کتاب داستان راستان شهید مطهری اشاره کرد که اولین‌بار در این شرکت چاپ شد و بسیار مورد اقبال جامعه قرار گرفت.

«علی اربابی وحدت» هم با بیان اینکه حسینیه اربابی‌ها قدمت زیادی دارد و در خیابان امین‌حضور فعال است، گفت: «این حسینیه میراث‌دار روضه‌های ریشه‌دار و قدیمی است و بزرگان زیادی در آن منبر رفته‌اند. ‌اکنون نیز مراسم محرم و صفر و ادعیه در آن برقرار است.»

«حشمت آداب» متولی خانه پروین اعتصامی هم اعلام کرد این خانه از سال۱۳۴۵ در اختیار خانواده آنان بوده و میزبان دوستداران ادب و فرهنگ فارسی است.

«مصطفی کیانتاش» هم زورخانه طلاچی را از قدیمی‌ترین زورخانه‌های تهران برشمرد که بزرگان زیادی از جمله «محمدرضا طالقانی» در آن ورزش می‌کردند.

آیت‌آلله شاهرودی، ساکن قدیمی منطقه هم با ذکر آیه‌ای از قرآن کریم، به اتحاد و برابری و برادری اشاره کرد و گفت: «همه ادیان و مذاهب باید در کنار یکدیگر، در آرامش و برابری زندگی کنند.»

کد خبر 725600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha