دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران، بخشی از مدیریت شهری است که تلاش دارد شهرداری را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد فرهنگی اجتماعی در کنار ارائه خدمات شهری تبدیل کند.

اینگونه است که در یک سر طیف فعالیت‌های این بخش اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار قرار دارد و در سوی دیگر آن برگزاری جشنواره فیلم شهر.

ساماندهی کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها و رسیدگی به بخشی از آسیب‌های اجتماعی هم بخشی از فعالیت‌های این معاونت است. به همین منظور با احمد نوریان، معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

  •  ارزیابی شما از روند آسیب‌های اجتماعی در کلانشهرها به‌ویژه شهر تهران چیست؟

امروزه مسئله تأمین و ارتقای سلامت معنوی و روانی و اجتماعی جامعه به‌ویژه در کلانشهرها به‌عنوان کانون تغییر و تحولات اجتماعی و اقتصادی از چالش‌های بزرگ فراروی مدیریت شهری محسوب می‌شود.شهرداری به‌عنوان یک نهاد اجتماعی که با کارکردهای بخش‌های مختلف در تماس است و به کژکارکردی‌ها واقف است در کنار فعالیت‌های عمرانی و شهرسازی و تسهیل رفت‌وآمد، باید به آسیب‌ها و بسترهای آسیب خیز، عوامل به‌وجود آورنده و مداخله اجتماعی نیز توجه داشته باشد.در یک نگاه، آسیب‌های اجتماعی نتیجه کژکارکردی نهادهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... است؛

از نهاد خانواده که واحد بنیادین جامعه است و صلاح و فلاح یا رشد و تعالی یا سقوط و نزول یک جامعه به آن بستگی دارد تا نهاد آموزش و پرورش، دانشگاه و همین‌طور نهادهای حاکمیتی که مسئولیت پاسخگویی به نیازهای جامعه از منظر تأمین معاش، آموزش، تربیت، تعالی معنوی، سلامت جسمی و روحی و... را بر عهده دارند تا نهادهای حمایتی که نقش مداخله‌ای و توانمندسازی را به‌عهده دارند.

درمجموع نبود پاسخگویی صحیح به نیازها یا نبود مداخله مؤثر و به موقع در حل مسائل و مشکلات اجتماعی زمینه بروز و ظهور آسیب‌ها را فراهم می‌کند.

آسیب‌های اجتماعی و رشد آن از یک مدل خاص تبعیت نمی‌کند یعنی نمی‌توان یک عامل را باعث به‌وجود آمدن یک آسیب برشمرد و معمولا چندین عامل دخالت دارند و از رابطه علت و معلولی پیچیده تبعیت می‌کنند.

  • جایگاه و نقش مدیریت شهری در ساماندهی آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌مندان چیست؟

شهرداری به‌عنوان یک نهاد اجتماعی به همان اندازه که موظف است به کالبد شهر، عمران، آبادانی و زیبایی، نظافت، پاکیزگی، فضای سبز و محیط‌زیست شهر بپردازد باید به نیازهای خدماتی شهروندان و رونق اقتصادی هم توجه داشته باشد و بیشتر از آن باید توان و امکانات خود را روی کارهای فرهنگی، فرهنگ عمومی و ارتقای معنوی شهر متمرکز کند. ضمن اینکه وظیفه خود می‌دانسته است بنا به تکالیف قانونی که قانونگذار به‌عهده آن گذاشته است پاسخگوی دغدغه‌های شهروندان در حوزه آسیب‌ها باشد.

نوع اقدامات شما در زمینه پیشگیری اجتماعی چیست؟

در درجه اول آموزش، اطلاع رسانی و ارتقای دانستنی‌ها، آگاهی‌ها و بعضا هشدارهاست. ما شهرداری را یک نهاد آموزش‌دهنده و مشارکت‌پذیر می‌دانیم، آموزش‌ها با محوریت حقوق و تکالیف شهروندی، روابط و مناسبات اجتماعی و قوانین و مقررات شهری، نظم و انتظام امور و... انجام می‌شود.

محور دوم فعالیت‌های معطوف به پیشگیری‌ها، مربوط به حوزه سلامت می‌شود. برگزاری کلاس‌های آموزشی، دوره‌های مهارت‌های زندگی، ارائه خدمات مشاوره‌ای، برگزاری کارگاه آموزشی، تأسیس خانه‌های سلامت و اسباب بازی، تشکیل کانون‌های مادر – کودک - سالمندان، آموزش پیش از ازدواج و برگزاری تورهای آموزشی ویژه زوج‌های جوان از جمله این اقدامات است.

کد خبر 72373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز