نانسی پلوسی، دموکرات پیش‌کسوت که به عنوان نخستین سخنگوی زن مجلس نمایندگان آمریکا تصویب قوانینی شاخص و دو بار استیضاح رئیس‌جمهور را مدیریت کرد، روز پنجشنبه گفت از رهبری حزب کناره می‌گیرد.

nancy pelosi

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این اعلام پلوسی یک روز پس از مسجل شدن کنترل جمهوریخواهان بر دوره جدید مجلس نمایندگان صورت گرفت و متحدان پلوسی به سرعت دور «حکیم جفریز» گرد آمدند که احتمالا به عنوان رئیس فراکسیون دموکرات مجلس نمایندگان جانشین او می‌شود.  در همین حال، جمهوریخواهان آماده انتصاب سخنگویی مجلس نمایندگان از حزب حودشان می‌شوند که انتظار می‌رود مانع تصویب قوانینی شود که جو بایدن در دستور کار خود قرار داده است. جایگزین پلوسی مجبور خواهد بود فراکسیون‌های نمایندگان متفرق حزب دموکرات در مجلس نمایندگان را که میان جناح میانه و جناح چپی به طور فزاینده پرسروصدا تقسیم شده‌اند، متحد کند.

پلوسی ۸۲ ساله نماینده لیبرال کالیفرنیا تصمیم خود به کناره‌گیری از رهبری را در سخنانی در صحن مجلس نمایندگان اعلام کرد که تشویق نمایندگان دموکرات را به دنبال داشت، هر چند بسیاری از جمهوریخواهان تصمیم گرفته بودند در این جلسه حاضر نشوند. او گفت از نمایندگی در مجلس کناره نمی‌گیرد، و همچنان مانند ۳۵ سال گذشته نماینده سانفرانسیسکو باقی خواهد ماند.

پلوسی که برای دو دهه رئیس فراکسیون دموکرات مجلس نمایندگان و در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲ و بار دیگر در فاصله‌  سال ۲۰۰۹ تا کنون سخنگوی این مجلس بود، گفت:‌«از نظر من، زمان آن فرا رسیده است که نسل جدیدی فراکسیون دموکرات را که بسیار مورد احترام من هستند، رهبری کند. و بسیار مفتخرم که بسیاری افراد آماده انجام این کار هستند و مشتاق هستند این مسئولیت فوق‌العاده را بپذیرند.»

پلوسی نقشی اصلی در هدایت روند تصویب قوانین مورد نظر دو رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در کنگره داشت، هر چند که بسیاری از محافظه‌کاران از او بدگویی می‌کردند. او به تصویب لایحه شاخص مراقبت‌بهداشتی باراک اوباما در سال ۲۰۲۰ و نیز لوایح مربوط به توسعه زیرساخت‌ها و جلوگیری از بحران اقلیمی و کنترل سلاح در دوران بایدن کمک کرد. او همچنین اداره مجلس نمایندگان در دوبار استیضاح دونالد ترامپ در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ را به عهده داشت.

بایدن در بیانیه‌ای پلوسی را «پراهمیت‌ترین سخنگوی مجلس نمایندگان در تاریخ ما» خواند.

نمایندگان حزب دموکرات در مجلس نمایندگان قرار است در ۳۰ نوامبر (۹ آذر) به رهبرانشان رای دهند. جفریز ۵۲ ساله نماینده نیویورک، نخستین قانونگذار سیاه‌پوستی خواهد بود که به رهبری فراکسیون یک حزب عمده در کنگره می‌رسد.

جمهوریخواهان پس از انتخابات میان‌دوره‌ای هفته پیش، روز چهارشنبه بالاخره اکثریت ضعیفی در مجلس نمایندگان در کنگره آینده که در ۳ ژانویه (۱۳ دی) سوگند یاد می‌کند، به دست آوردند و حمایت اولیه را از کوین مک‌کارتی که روابط سردی با پلوسی داشت، به عنوان سخنگوی بعدی مجلس ابراز کرده‌اند.

دموکرات کنترل مجلس سنا را حفظ کردند. با وجود یک کنگره تقسیم‌شده، تصویب قوانین حتی قوانینی حیاتی مانند بودجه دولت ممکن است پیچیده شود. جمهوریخواهان گفته‌اند که قصد دارند از اکثریتشان در مجلس نمایندگان استفاده کنند تا تحقیقاتی را درباره اعضای دولت بایدن و خانواده او آغاز کنند.

کد خبر 720984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسلم313 IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
    2 0
    پلوسی سخنگوی گلوبالیست ها بود