دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۲
۰ نفر

ناتاشا پیرک موسار، یک وکیل در دومین دور انتخابات رئیس‌جمهوری اسلوونی در روز یکشنبه به پیروزی رسید و به نخستین رئیس‌ دولت زن این کشور بدل خواهد شد.

Slovenia

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز بر اساس داده‌های کمیسیون انتخابات بر اساس شمارش ۹۹ درصد آرا پیرک موسار ۵۴ ساله با کسب ۵۳/۸۶ درصد آرا در دور دوم انتخابات در مقابل آنژه لوگار، سیاستمدار دست‌راستی و وزیر خارجه پیشین با ۴۶/۱۴ درصد آرا به پیروزی رسید.

بر اساس داده‌های این کمیسیون میزان شرکت در انتخابات ۴۹/۹ درصد بود.

پیرک موسار پس از ادعای پیروزی به خبرنگاران گفت: «من تمام تلاشم را خواهم کرد تا رئیس‌جمهور حقیقی برای همه باشد، تا برای حقوق بنیادی و اساسی انسانی و دموکراتیک و دموکراسی کار کنم.»

گرچه رئیس‌جمهور نقشی عمدتا تشریفاتی دارد، اما فرمانده کل نیروهای مسلح است و چند مقام ارشد از جمله رئیس بانک مرکزی را نامزد می‌کند. اغلب این نامزدها باید بوسیله پارلمان تایید شوند.

رئیس‌جمهور جدید اسلوونی که عضو اتحادیه اروپا و ناتو است، جایگزین بوروت پاهور می‌شود که برای ۳۰ سال در سیاست فعال بوده است. پاهور که قبلا مدل بود، برای دو دوره پنج ساله در مقام رئیس‌جمهوری خدمت کرد، در میان مردم به رئیس‌جمهور اینستاگرام شهرت یافت چرا که اغلب از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کرد.

پیرک موسار که قبلا مجری تلویزیون بود، بعدا به یک وکیل پرنفوذ بدل شد، برای حقوق بشر، حکومت قانون و موضوعات رفاه اجتماعی مبارزه کرد. موسار در کار خصوصی‌اش وکیل ملانیا ترامپ، همسر دونالد ترامپ هنگام شکایت او از یک روزنامه عامه‌پسند در اسلوونی بود.

کد خبر 719899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha