براساس قانون بازارهای دیجیتال(DMA) که به‌زودی اجرایی می‌شود غول‌های فناوری مانند گوگل و اپل موظف می‌شوند که سرویس‌ها و پلتفرم‌های خود را در دسترس شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان دیگر قرار دهند.

شبکه های اجتماعی

برای مثال، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ملزم به همکاری با اپلیکیشن‌های کوچک‌تر می‌شوند. با این حال، به‌دلیل برگزیت این قانون در انگلستان اعمال نخواهد شد.
به گزارش بی‌بی‌سی، این قانون در اتحادیه اروپا، قوانین موجود را برای شرکت‌های بزرگ که اصطلاحا به آنها «دروازه‌بان» گفته می‌شود، تغییر می‌دهد و نفوذ آنها را کمتر می‌کند. با این حال، برخی از شرکت‌های بزرگ‌تر نسبت به تأثیر بالقوه قانون DMA بر موضوعات امنیتی و نوآوری ابراز نگرانی کرده‌اند.
براساس قانون DMA، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان کوچک‌تر می‌توانند از دروازه‌بان‌های فناوری بخواهند که به کاربران خود اجازه ارسال و دریافت پیام‌ها از طریق پلتفرم شرکت بزرگ‌تر را بدهند.
با این حال، شرکت‌های بزرگ ملزم نخواهند بود که ویژگی‌های پیشرفته‌تر را به سرعت به اشتراک بگذارند. براساس این طرح، تماس صوتی و تصویری بین ۲کاربر مجزا یا گروهی از کاربران نهایی در پلتفرم‌های مختلف به‌مدت ۴سال انجام نخواهد شد. همچنین ممکن است از شرکت‌های بزرگ‌تر خواسته شود که به کاربران خود اجازه دهند تا فروشگاه‌های اپلیکیشن‌های مختلف را انتخاب کنند.
 
دست کاربران باز می‌شود
«جرارد دو گراف» یکی از مقامات اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با وب‌سایت Wired، مثالی از یک کاربر آیفون می‌آورد که «او اکنون باید بتواند اپلیکیشن‌ها را نه‌تنها از اپ‌استور، بلکه از فروشگاه‌های اپلیکیشن دیگر یا از اینترنت دانلود کند.»
گروهBEUC که نماینده بسیاری از سازمان‌های مصرف‌کننده اروپایی است، این قانون را «قانونی مهم برای تحول دیجیتال در اتحادیه اروپا» نامید.
این گروه می‌گوید: «قانون DMA بازارهای دیجیتال را مجددا متعادل می‌کند، انتخاب مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد و به بسیاری از بدترین شیوه‌هایی که شرکت‌های بزرگ فناوری‌ بزرگ در طول سال‌ها به‌کار گرفته‌اند، پایان می‌دهد.»
 
چه اتفاقی می‌افتد؟
گروه BEUC 2 نمونه از تغییراتی را که با قانون DMA صورت می‌گیرد ارائه کرد. اول، ممکن است از گوگل خواسته شود که خدمات بومی، مسافرتی یا شغلی خود را نسبت به سرویس‌های رقبا در نتایج جست‌وجو تبلیغ نکند و دوم، اپل احتمالا نتواند کاربران را مجبور به استفاده از سرویس پرداخت خود برای خرید اپلیکیشن کند. با این حال این گروه اعلام کرد که بسیار مهم است که کشورهای عضو منابع لازم برای اجرای قانون جدید به کمیسیون را معرفی کنند. DMA اکنون وارد مرحله پیاده‌سازی‌ شده و از ۲می‌۲۰۲۳ اعمال می‌شود. مارگرت وستاگر، عضو کمیسیون «رقابت» اتحادیه اروپا که این قانون را پیشنهاد کرد، گفت: «ما از تمام دروازه‌بانان بالقوه، رقبای آنها یا سازمان‌های مصرف‌کننده دعوت می‌کنیم که بیایند و در مورد بهترین نحوه اجرای قانون DMA با ما همفکری کنند.»
اگرچه در این قانون نامی از «دروازه‌بانان» برده نشده است، با این حال، این کمیسیون قصد دارد حداکثر تا ۶سپتامبر۲۰۲۳ تصمیم بگیرد که کدام شرکت‌ها مشمول آن خواهند شد.
این قانون همچنین می‌گوید که دروازه‌بان‌ها شامل شرکت‌هایی خواهند بود که معیارهایی را از نظر توان مالی و تعداد کاربران دارا باشند و از موقعیتی «تثبیت‌شده و بادوام» در بازار برخوردار باشند.
شرکت‌هایی که از DMA تبعیت نمی‌کنند، ممکن است با جریمه‌ای به میزان ۱۰درصد از گردش مالی سالانه جهانی خود برای نخستین تخلف و تا ۲۰درصد برای نقض مکرر قوانین روبه‌رو شوند.
با این حال، اپل قبلا گفته بود: «نگران است که برخی مفاد DMA آسیب‌پذیری‌های امنیتی و حریم خصوصی برای کاربران ما ایجاد کند.»
گوگل هم با اظهار نگرانی از این قانون گفته است: «درحالی‌که ما از بسیاری از جاه‌طلبی‌های DMA در مورد انتخاب مصرف‌کننده و قابلیت همکاری پشتیبانی می‌کنیم، اما نگران هستیم که برخی از این قوانین نوآوری و حق انتخاب اروپایی‌ها را کاهش دهد.»
درحالی‌که این قوانین فقط در اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد، اما کمیته‌ای متشکل از نمایندگان پارلمان انگلستان هم اخیرا از دولت خواسته است که پیش‌نویس لایحه «رقابت، مصرف‌کننده و بازارهای دیجیتال» را که هدف آن ارائه ابزارهای جدید برای مقابله با رفتار ضدرقابتی شرکت‌های بزرگ فناوری است، تدوین کند. 

تعهدات دروازه‌بان‌ها
DMA بخشی از تعهداتی را که برای شرکت‌هایی که به‌عنوان دروازه‌بان شناسایی می‌شوند اعمال می‌کند که به این شرح هستند.
* اجازه به کاربران برای نصب اپلیکیشن‌های شخص ثالث یا فروشگاه‌های اپلیکیشن.
* اخطار به شرکت‌هایی که محصولات یا خدمات خود را بالاتر از رقبا رتبه‌بندی می‌کنند. 
* جلوگیری از مجبور ساختن توسعه‌دهندگان اپلیکیشن از سوی شرکت‌ها به‌منظور استفاده از خدمات دروازه‌بان(مانند سیستم‌های پرداخت) برای حضور در فروشگاه‌های اپلیکیشن دروازه‌بان.
* منع شرکت‌ها برای ردیابی کاربران بدون کسب اجازه برای اهداف تبلیغاتی دور از پلتفرم خود که با هدف تبلیغات هدفمند انجام می‌دهند و بدون کسب اجازه از کاربر.

کد خبر 718475
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha