مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

چرا امروزه ریزش گودبرداری بیش از پیش رخ می‌دهد؟ چه راهکارهایی وجود دارد تا خطراتی از این دست را کنترل کنیم؟ تا به حال به این فکر کرده‌اید که آموزش گودبرداری و دوره اجرای ساختمان برای ساخت اصولی ساختمان لازم است؟

image-20221031143243-1.jpeg

مهندسین تازه فارغ التحصیل چقدر به اصول اجرایی گودبرداری مسلط هستند؟ با ما همراه باشید تا شما را با یک روش اصولی برای یادگیری نکات گودبرداری آشنا کنیم.

آیا می‌دانید با شناخت خطرات گودبرداری و دانستن اصول ایمنی آن می‌توان ریسک حوادث ناشی از گودبرداری را به حداقل رساند و از حوادثی که می تواند جان ده‌ها نفر را بگیرد جلوگیری کرد؟

واقعیت این است که گودبرداری به عنوان اولین مرحله اجرای ساختمان آن قدرها هم بی دردسر نیست.

حتما شما هم بارها خبر ناگوار ریزش یک ساختمان مجاور یک پروژه گودبرداری را شنیده‌اید. شاید هم پای درد و دل کسی که ترک‌خوردگی‌های دیوار خانه‌اش که در مجاورت گودبرداری است و امنیت او را به خطر انداخته، نشسته باشید.

در ابتدا بهتر است تعریف مختصری از گودبرداری را با هم بررسی کنیم. همانطور که از کلمه گودبرداری هم می‌توان فهمید، زمانی که حفاری و خاکبرداری در تراز پایین‌تر از سطح طبیعی زمین یا در تراز پایین‌تر از ساختمان‌های مجاور صورت گیرد، گودبرداری انجام شده است.

از همین تعریف ساده هم مشخص است که رعایت اصول ایمنی چه در حین گودبرداری، چه پس از آن مهم است.

فرض کنید شما مهندس تازه فارغ التحصیل شده از دانشگاه هستید که فقط به صورت تئوری و خیلی جزئی درباره روش‌های پایدار سازی گود، واحدهایی را پاس کرده‌اید. در هیچ پروژه‌ای حضور فیزیکی نداشته‌اید و حالا باید به عنوان مهندس اجرایی، پروژه را به دست بگیرید. طبیعتا در این شرایط شما با چالش‌هایی مواجه می‌شوید که کار را برایتان سخت خواهد کرد.

یکی از میانبرهایی که راه رسیدن به شناخت چالش‌ها و ریزه کاری‌های رشته مهندسی عمران را برای شما نزدیک می‌کند دیدن آموزش‌هایی نظیر آموزش گودبرداری یا دوره اجرای ساختمان است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به توضیحات مربوط به این آموزش‌ها بپردازیم.

دوره اجرای ساختمان

چالش‌های آموزش  گودبرداری، گام اول دوره اجرای ساختمان

اولین گام برای یادگیری دوره اجرای ساختمان که از طرفی حساس‌ترین مرحله آن هم هست، آموزش گودبرداری است.

این روزها به دلیل افزایش تراکم ساختمان‌ها و نیاز به پارکینگ، گودبرداری‌هایی با عمق زیادتر انجام می‌شوند. لذا ایمن‌سازی گودبرداری و رعایت اصول ایمنی باید در تمام مراحل گودبرداری، همواره مورد توجه قرار گیرد.

عواقب نبود ایمنی در گودبرداری می‌تواند جان انسان‌ها را درمعرض خطر قرار دهد. از طرفی این عواقب می‌تواند خسارت‌های مالی سنگینی برایمان به بار بیاورد.

در گودبرداری اصولی تمامی مراحل باید به دقت و کاملا درست انجام شود. فرض کنید شما مهندس اجرای ساختمان هستید. بعد از گودبرداری این شما هستید که باید روش پایدارسازی مناسب را تشخیص دهید.

اما از کجا باید فهمید که بهترین روش مناسب برای گودبرداری پروژه در دست اجرا چیست؟ آیا صرفا با کارآموزی می‌شود تمام جوانب را در نظر گرفت و از حوادث جلوگیری کرد؟ اصلا در دوران کارآموزی چند روش گودبرداری را می‌توان از نزدیک مشاهده کرده و با ریزه کاری‌هایش آشنا شد؟

اگر بخواهیم واقع بین باشیم باید بگوییم صرفا با کارآموزی نمی‌توان صفر تا صد گودبرداری را اصولی یاد گرفت. چرا که گذراندن دوره کارآموزی علاوه بر صرف انرژی و زمان زیاد، باعث نمی‌شود تا با تمام ریزه کاری‌های این بخش آشنا شویم. پس باید به دنبال راه میانبری باشیم تا بتوانیم در کمترین زمان به اصول مهم گودبرداری دست پیدا کنیم.

مجموعه آکادمی عمران در این زمینه با آموزش‌های کاربردی در دوره اجرای ساختمان خود، از ابتدای اجرای یک پروژه که شامل آموزش گودبرداری می‌شود سعی کرده تا با فیلم‌های کارگاهی و مخصوصش، تجربه چندین ساله خود را در عرض چند ساعت در اختیار مهندسین عمران کم تجربه اما با انگیزه قرار دهد.  

شما با مشاهده آموزش گودبرداری این مجموعه می‌توانید نسبت به سایر مهندسین عمران چندین سال جلو افتاده و با موقعیت‌های شغلی و درآمدی بهتری آشنا شوید.

آموزش گودبرداری

گام‌های بعدی دوره اجرای ساختمان چیست؟

پس از این که گودبرداری به درستی انجام شد بخش اعظم کار تازه شروع می‌شود. در این مرحله با توجه به این که مهندس طراح از چه نوع اسکلتی برای طراحی سازه استفاده کرده است، باید کارهای اجرایی را شروع کنیم.  

اما اجرای هر پروژه، مراحل خاص خود و ریزه کاری‌های به خصوصی دارد که شما به عنوان مهندس اجرا باید به آن‌ها کاملا مسلط باشید.  

در قدم اول بعد از گودبرداری، توصیه می‌کنیم برای این که یک سر و گردن نسبت به سایر مهندسین عمران بالاتر باشید، باید در اجرای اسکلت بتنی و اجرای اسکلت فولادی متخصص شوید.

در قدم بعدی باید به سراغ دیوار چینی و نازک کاری برویم. برای مثال در دیوار چینی باید بدانیم، هر کدام از مصالحی که می‌توان با آن دیوار چینی را انجام داد چه ویژگی‌هایی دارند تا بتوانیم انتخاب درست و به صرفه‌ای داشته باشیم.

با توجه به تمام توضیحات داده شده برای این که بتوانید نکات و ریزه کاری‌های اجرای ساختمان را به طور کامل و جامع یاد بگیرید باید سال‌ها در پروژه‌های مختلف کارآموزی کنید و زمان زیادی را برای کسب تجربه بگذارید. اما راه بهتری هم برای آموزش تجربه‌ها در مدت کوتاه‌تر هست!

شما می‌توانید از آموزش اجرای ساختمان آکادمی عمران که کامل‌ترین و جامع‌ترین آموزش در این زمینه است، استفاده کنید و تمام ریزه کاری‌های اجرای ساختمان را جز به جز و با تمام نکاتی که در هیچ آموزشی گفته نشده یاد بگیرید.

همچنین در این آموزش تمام مراحل و مثال‌ها را در یک پروژه واقعی از نزدیک می‌بینید و می‌توانید نمونه آن‌ها را در پروژه خودتان اجرا کنید.

کد خبر 716506

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز