گروه بورس: حال و روز بازار اوراق بهادار تهران امسال 2 روی مختلف یک سکه بود که در نهایت بورس را از سکه انداخت و صاحبان سرمایه را به صرافت خروج از تالار شیشه‌ای انداخت.

به عبارت دیگر، مشتریان حقیقی و حقوقی وقتی بعد از تعطیلات نوروزی سبد سهام خود را به دست گرفتند و به تالار حافظ بازگشتند از حرکت جهشی قیمت‌ها ورشد شاخص سر ذوق آمدند وبرای خریدهای جدید دست به جیب شدند.

به این ترتیب بازار دوباره رونق گرفت وامیدها برای بازگشت به روزهای طلایی سال‌های 82 و83 تازه شد. اما بهار بورس تهران خیلی زود به آخررسید ویکسره جای خود را به پاییز وزمستان سردی داد که معاملات را از رونق انداخت وشاخص را دچار نزول بی‌وقفه کرد.

دست آخر در آبان‌ماه 87 ودر یکشنبه سیاه سال، شاخص با سرعت سرسام آوری به کف نزدیک شد وارزش بازارتهران شدیدترین سقوط روزانه عمر خود را تجربه کرد.

در چنین روزهای سرد وبی رونقی هم امید اهالی بورس به شرکت‌های تازه وارد اصل چهل وچهاری بود تا بلکه اشتیاق خرید را در سهامداران بیدار کند والبته گره کور معاملات باز شود.

اما با وجود وعده‌های تابستانی دولت، کماکان خبری از عرضه‌های جدید نیست وچشم سهامداران به سهم جدیدی روی تابلوی معاملات تالار حافظ روشن نشده است.

همین تاخیرهم شایعه بی‌میلی دولت برای فروش اموالش را تقویت کرده وبرسر زبان‌ها انداخته هرچند که بعد از اعلام خبر توقف روند واگذاری‌ها از سوی یکی از اعضای شورای بورس، سازمان خصوصی‌سازی‌ وارد عمل شد و ضمن تکذیب این ادعا از واگذاری قریب‌الوقوع سهام بانک ملت خبر داد.

با این‌همه هنوز اهالی و کارشناسان بازار معتقدند که دولت برای عرضه سهام شرکت‌های مشمول اصل 44 منتظر بهبود وضع عمومی بورس خواهد ماند چون تمایلی به پذیرش ریسک فروش اموال خود در چنین شرایطی ندارد.

درنهایت اینکه براساس آخرین آمار و ارقام منتشر شده، درهمه روزهای پرفراز وفرودی که از سال‌87 پشت سر گذاشته شد، ارزش کل معاملات بازار روی مرز 13‌میلیارد دلارمتوقف ماند وحجم سهام و حق تقدم خرید وفروش شده هم به 42‌میلیارد برگه رسید.

به جز این در 184 روز کاری بورس در سال‌جاری ارزش معاملات اوراق مشارکت 66 میلیارد ریال بود. نکته دیگر اینکه با ثبت عدد 8 هزار و796 واحد برای شاخص قیمت در هفته منتهی به 4 دی ماه 87 می‌توان گفت این شاخص از نخستین روزسال تا آخرین روز مورد بررسی، هزار و286 واحد نزول کرده است.

ضمن اینکه درهمین مدت شاخص قیمت سهام شرکت‌های صنعتی بورس هم افت هزار و120‌واحدی را پشت سرگذاشته است.

از سوی دیگر ظاهرا در روزهای افول شرکت‌های صنعتی، سهامداران برای کسب سود به سراغ شرکت‌های گروه مالی یعنی هلدینگ‌ها، بانک‌ها، لیزینگ‌ها والبته شرکت‌های سرمایه‌گذاری رفته‌اند در نتیجه این بذل توجه بازار هم، شاخص قیمت سهام شرکت‌های این گروه از اول سال تا پایان نخستین هفته زمستانی، رشد 853 واحدی را تجربه کرده است.

اما امسال یا دست کم در 9 ماه سپری شده از سال، مخابرات پرطرفدارترین سهم بازار بود و 49 هزار و 673 نفر از متقاضیان خرید موفق شدند سهام این شرکت را به سبد دارایی‌هایشان اضافه کنند.

در رتبه دوم فهرست پرطرفدارهای بازار از اول سال تا پنجمین روز زمستان هم خودروسازی سایپا ایستاده است. این شرکت در مدت یادشده توانست 36 هزار و 213 نفر را برای خرید متقاعد کند.

درآخرین فهرست منتشر شده عنوان سومین شرکت پرطرفدار بورس هم نصیب بزرگ‌ترین فولادساز کشور شده و به عبارت دیگر 28 هزار و867 نفر سهام فولاد مبارکه را دراین مدت معامله کرده‌اند.

علاوه براین، به استناد همین آمار وارقام به‌دلیل بحرانی که دامنگیر شرکت‌های پرطرفدار بورس شده وآنان را گرفتار کره کور معاملاتی کرده، سهامداران وحرفه‌ای‌های بازار در روزهای بی‌رونق برای نوسان‌گیری سراغ شگرد‌های قدیمی رفته و برای شرکت‌های کوچک وکم بضاعت صف‌های خرید تشکیل داده‌اند. به همین دلیل هم در این مدت این گروه از شرکت‌ها بیشترین سود را از محل افزایش قیمت نصیب سهامداران خود کرده‌اند.

آمار واطلاعات حاکی است از فاصله زمانی نخستین روز بهار تا پنجمین روز زمستان شرکت کنتور‌سازی‌ ایران به لطف یک معامله سودآور با 440 وا حد افزایش قیمت هر برگه سهم در صدر ایستاده ودررتبه‌های بعدی به‌ترتیب شرکت‌های گرجی، کاشی الوند، سیمان داراب، پارس شهاب، گلوکوزان وسیمان بجنورد قرار گرفته‌اند.

کد خبر 71571

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز