گروه بورس: در پی اظهار نظر یک عضو شورای بورس مبنی بر توقف خصوصی‌سازی‌ تا پایان سال، سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرد:

برنامه خصوصی‌سازی‌ متوقف نشده و درصورت صدور مجوز از سوی شورای بورس در روز شنبه، عرضه‌های مهمی تا 2 هفته دیگر در بورس انجام می‌شود.

به گزارش همشهری، بیش از 5 ماه است که سازمان خصوصی‌سازی به‌دلیل جو نامساعد بازار سهام موفق به واگذاری سهام هیچ شرکت دولتی در بورس نشده است.

این موضوع، واکنش‌های زیادی را در میان فعالان بازار سرمایه به‌دنبال داشته و باعث شده است که شائبه توقف خصوصی‌سازی‌ شدت بگیرد؛

بخصوص اینکه ماه گذشته ابتدا رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار لابه‌لای گفته‌هایش اعلام کرد تا مساعد شدن شرایط بازار، سهامی عرضه نخواهد شد و به‌دنبال او هفته گذشته مصطفی پور ابراهیمی، عضو شورای بورس بعد از دیدار متولیان بازار اوراق بهادار با رئیس‌جمهوری رسما اعلام کرد که با موافقت رئیس هیات دولت واگذاری شرکت‌های مشمول اصل 44 تا آخر سال متوقف شده است.

پورابراهیمی تاکید کرده بود: در این جلسه موافقت شد عرضه سهام بخش دولتی حداقل تا پایان سال متوقف شود؛ چون در حال حاضر که وضعیت بازار نامطلوب است،  وارد شدن خصوصی‌سازی‌ به قیمت حراج اموال دولت به قیمت نازل و خروج نقدینگی موجود از بانک‌ها تمام خواهد شد.

هرچند پس از انتشار این اخبار، رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ در مصاحبه‌ای به‌طور ضمنی اعلام کرد برنامه خصوصی‌سازی‌ ادامه دارد؛ اما رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها موضوع توقف خصوصی‌سازی‌ را تکذیب نکرد.

این رویداد‌ها باعث شد تا روز گذشته رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ و معاونش در واکنشی صریح اعلام کنند که برنامه خصوصی‌سازی‌ متوقف نشده است و تا پایان امسال سهام برخی شرکت‌های دولتی از جمله بانک‌ها در بورس عرضه خواهد شد.

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در این باره به همشهری گفت: برنامه خصوصی‌سازی‌ به هیچ عنوان متوقف نشده است و سازمان خصوصی‌سازی‌ تا پایان سال سهام شرکت‌های اصل 44 را در بورس عرضه می‌کند.

او در ادامه از برگزاری جلسه هیات واگذاری در روز شنبه خبر داد و یادآور شد: روز شنبه در مورد عرضه مابقی سهام شرکت مخابرات ایران و بانک ملت توافق خواهد شد و درصورت موافقت هیات واگذاری سهام این دو شرکت حد اکثر تا 2‌هفته آینده در بورس عرضه خواهد شد.

به گفته غلامی، سازمان خصوصی‌سازی‌ در نظر دارد مجوز عرضه 50 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را به‌صورت بلوکی دریافت کند.معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ توضیح داد: پس از آنکه هیات واگذاری مجوز واگذاری را صادر کند 5 درصد از سهام بانک ملت برای نخستین بار و برای کشف قیمت و همچنین سهام بلوکی شرکت مخابرات تا 2 هفته آینده عرضه خواهد شد.

او همچنین خاطر نشان کرد: پس از عرضه سهام این شرکت‌ها تا پایان سال سهام بانک‌های دیگر در بورس عرضه خواهد شد. غلامی پیش از این نیز اعلام کرده بود: سازمان خصوصی‌سازی‌ در نظر دارد برای رونق بازار، تا پایان سال سهام چند شرکت را با قیمت مناسب به بازار عرضه کند.

به همین دلیل سهام بانک‌های صادرات، پست‌‏بانک، تجارت و بیمه‌های دانا، آسیا و البرز تا پایان سال در بازار عرضه خواهد شد؛ چون سهام این شرکت‌ها از جذابیت بالایی برخوردارند و سرمایه‌گذاران بسیاری برای خرید دست به جیب خواهند شد.

به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی‌، برنامه‌‏ریزی برای تعیین زمان دقیق واگذاری سهام بانک‌های دولتی در حال انجام است.

عرضه سهام بانک ملت در دی ماه

رئیس سازمان خصوصی‌سازی ضمن تکذیب سخنان پور ابراهیمی عضو شورای بورس مبنی بر توقف واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از عرضه قطعی 5 درصد از سهام بانک ملت در دی‌ماه خبر داد.

غلامرضا حیدری کردزنگنه در گفت‌وگو با فارس گفت: توقف واگذاری سهام شرکت‌های دولتی را تکذیب می‌کنم  زیرا  اجرای اصل44 از فرامین مهم مقام معظم رهبری است که باید انجام شود.

کردزنگنه با بیان اینکه سازمان خصوصی‌سازی متولی عرضه سهام شرکت‌های دولتی و اجرای اصل 44 است، خاطرنشان کرد: نه تنها واگذاری‌ها متوقف نشده و نمی‌شود بلکه در دی‌ماه 5درصد از سهام بانک ملت به‌طور قطع در بورس عرضه خواهد شد. 

او تصریح کرد: آن مقامی که خبر توقف واگذاری‌ها را اعلام کرده اصلا در نشست مسئولان با رئیس‌جمهوری نبوده و به‌نظر می‌رسد که عقیده شخصی خود را بیان کرده است

کد خبر 71485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز