گروه سیاسی: محمد جواد لاریجانی با تاکید بر اینکه در 30 سال گذشته هیچگاه آمریکا تا این حد نیازمند تعامل با تهران نبوده است، تاکید کرد:

باید با بهره مندی از یک نقشه درست از فرصت به‌وجود آمده استفاده کنیم. دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در گفت‌وگو با همشهری درباره درخواست مذاکره از سوی برخی نمایندگان کنگره آمریکا و موج مخالف و موافقی که در واکنش به این درخواست در داخل کشور ایجاد شده است، گفت: ما با نظامی روبه‌رو هستیم که در 30 سال گذشته وسیع‌ترین حجم تخاصم را علیه ملت ما به نمایش گذاشته است. اما نکته این است که دشمن را باید مدیریت کرد.

وی ادامه داد: صحبت در این است که ما با دشمن باید چگونه تعامل کنیم و چه تعاملی بهترین نفع را برای منافع ملی ما به همراه دارد. اگر از این زاویه نگاه کنیم باید بگوییم نیاز آمریکا برای تعامل با ما فرصتی است که مهیا شده است.

این دیپلمات باسابقه کشورمان توضیح داد: استفاده از این فرصت احتیاج به یک نقشه خوب دارد و با تک تیراندازی نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم. باید مشخص کنیم اهداف ما در این نقشه چیست.

معاون وزیر خارجه پیشین، مهار و کاهش تشنج و کمک به حل بعضی مسائل منطقه‌ای را به‌عنوان اهداف ایران برشمرد و ادامه داد: کنگره آمریکا در خصومت با ما دست کمی از دولت آمریکا نداشته است.

اما در قالب چنین نقشه‌ای، هم مذاکره نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نمایندگان کنگره آمریکا می‌تواند پذیرفته باشد و هم مذاکرات دولتی ما. البته مذاکرات دولتی را قبلا درباره مسائل عراق داشتیم که می‌توان چارچوب آن را تقویت و به شکل دقیق‌تر و وسیع‌تر پیگیری کرد.

نقشه غرب برای انتخابات

لاریجانی همچنین در ادامه این گفت‌وگو بحث امنیت ملی را مهم‌ترین موضوع انتخابات آینده دانست و گفت: ما یک رقابت داخلی نداریم. تمام امکانات غرب بسیج شده است تا روی انتخابات تاثیر بگذارد و حتی یاوه‌گویی‌های امثال سارکوزی و گاهی هم اوباما و باقیمانده دولت بوش تماما برای تاثیر‌گذاری در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است.

وی ادامه داد: همه غرب دست به یکی کرده و سعی دارند مسیر انتخابات را به‌نحوی که فکر می‌کنند برایشان مناسب‌تر است، برای خودشان تغییر شکل دهند. اگر غرب در این تاثیر‌گذاری کمترین توفیقی پیدا کند در آن صورت روابط ما با غرب بعد از انتخابات هیچ تحولی به سمت مثبت پیدا نخواهد کرد؛

یعنی آنها تازه برای تاثیرات بعدی امیدوار می‌شوند و کمترین دستاورد غرب، ادامه دشمنی‌ها به نحو وسیع‌تر علیه ما خواهد بود.

هدف از طرح دولت وحدت ملی

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هدف از طرح موضوع دولت وحدت ملی از سوی علی اکبر ناطق نوری و سپس علی لاریجانی را در جهت عبور از احمدی‌نژاد ندانست و تاکید کرد: این نوع القائات از سوی غرب و بعضا از سوی برخی گروه‌های اصلاح طلب استفاده می‌شود.

براساس تحلیل سیاسی بسیار متقن می‌گویم که اگر غرب در پروژه خودش موفق شود زیاده خواهی ‌اش تمامی نخواهد داشت.

آنها با احمدی‌نژاد کاری ندارند، آنها با نظام جمهوری اسلامی کار دارند. اینکه آنها می‌گویند هر کسی غیراز احمدی‌نژاد بیاید ما روابط‌مان را با ایران بهتر می‌کنیم یک دروغ بزرگ است.
وی ادامه داد: اصولگرایان نباید اشتباه استراتژیکی بکنندکه غرب از آن سوء‌استفاده کند.

در خانواده اصولگراها باید تعامل مثبت وجود داشته باشد و برای اینکه ما به گزینه مناسبی برسیم راهکارهای مختلفی وجود دارد.

لاریجانی سپس در پاسخ به این سؤال که آیا طرح دولت ائتلاف ملی را که اخیرا از سوی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد، به‌عنوان راهکاری قابل‌قبول برای رسیدن به یک گزینه مناسب در انتخابات ریاست‌جمهوری و تعامل مثبت رئیس دولت با جناح زیر مجموعه خود می‌دانید؟ گفت: در هیچ جای دنیا انتخابات با این ترکیب شروع نمی‌شود.

یعنی رئیس‌جمهوری وقتی انتخاب می‌شود باید در انتخاب نیروهایی که می‌خواهد با آنها کار کند دستش باز باشد و اگر کسی را انتخاب نکرد به معنای توهین به آن شخص نیست.وی افزود: تعداد نیروهای کارآمد اصولگرا که می‌تواننددر حد وزارت و معاونت کار کنند بیش از 300 تاست.

بنابراین، این منطق درستی نیست که در ائتلاف فقط 30 نفر را در نظر بگیریم. این انتظار فوق العاده‌ای از انتخاباتی است که در پیش است. در نظام جمهوری اسلامی که احزاب هنوز نوپا هستند به‌نظر نمی‌رسد این تقاضا عملی باشد و مرسوم هم نیست.

معاون وزیر خارجه پیشین درباره اعلام نظر قطعی کروبی برای حضور در انتخابات آینده اظهار داشت: کروبی مسیر خوبی را طی می‌کند. حزبی را درست کرده و به یک تصمیم جمعی در حزب رسیده و پای این تصمیم هم ایستاده است.

بخش‌هایی از جناح اصلاح طلب، پیش از آنکه بتوانند کروبی را کمک کنند باری هستند بر فعالیت‌های سیاسی وی صحبت شکاف نیست، صحبت از تفاوت‌های بسیار عمده است. کروبی پایبند قانون اساسی است و پایبند ولایت فقیه است. حضور ایشان در انتخابات بسیار به انتخابات کمک می‌کند.

وی همچنین درباره تردید خاتمی برای حضور در انتخابات آینده گفت: مشکل اساسی جناح دوم خرداد این است که آنها در شانس توفیقشان در انتخابات تردید دارند. شخصیتی مثل خاتمی که 2 دور رئیس‌جمهور بوده، طبیعتا حاضر نیست وارد مقوله‌ای شود که چندان افق روشنی ندارد.

وی یکی از شخصیت‌های محترم نظام است، اعتبار بین‌المللی دارد و به انحای مختلف می‌تواند حکومت و نظام را کمک کند. فکر می‌کنم آن تردید ناشی از این است که نمی‌داند در این میدان چقدر شانس پیروزی وجود دارد. لاریجانی احتمال دو قطبی شدن انتخابات درصورت حضور خاتمی را رد کرد و گفت: لااقل 3 نفر به‌صورت قوی در میدان خواهند بود: کروبی، خاتمی و احمدی‌نژاد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره حضور میر حسین موسوی در انتخابات آینده گفت: سیاستمدارها در برهه‌هایی به دلایلی تصمیم می‌گیرند دیگر وارد رقابت نشوند و به انحای دیگر نظام را کمک کنند. از وقتی میر حسین موسوی از نخست‌وزیری کنار رفته، وارد رقابت‌های تند سیاسی نشده است.

من هیچ قرینه‌ای ندیده‌ام که وی این استراتژی سیاسی خود را عوض کند. در آینده افرادی مثل مهندس موسوی زیاد خواهیم داشت

کد خبر 70879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز