معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از مشاهده یک یوزپلنگ ماده به همراه ۴ قلاده توله یوز در منطقه حفاظت‌شده توران خبر داد.

یوزپلنگ و توله هایش

به گزارش همشهری آنلاین، حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: در پایش‌های مستمر در حوزه استحفاظی عباس آباد در منطقه حفاظت شده توران (واقع در استان سمنان) برای جلوگیری از تصادفات جاده‌ای یوز و متعاقب دوربین گذاری‌های تله‌ای برای بررسی مسیر تردد گونه یوزپلنگ آسیایی در حوزه استحفاظی عباس آباد، یک یوز ماده جوان به نام تِلما با ۴ توله در این منطقه مشاهده و ثبت شد.

وی گفت: این ماده یوز جوان از مادری به نام تلخاب متولد شده و هم اکنون ۴ توله یوز را به طبیعت توران هدیه کرده است.

اکبری عنوان کرد: روز ۲۰ مرداد امسال هم محیطبانان و کارشناسان انجمن یوز ایرانی موفق شده بودند یوز ماده جوان به نام هِلیا با ۴ توله از مادر هَرب بوده را شناسایی و موفق به ثبت تصویر از این گونه شوند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاطت محیط زیست در پایان گفت: نگرانی‌های ما برای تردد خودروی زائران حرم رضوی در ایام تعطیلات ۲۸ صفر در هفته جاری در مسیر جاده ترانزیتی تهران به مشهد است که تعداد خودروها چند برابر می‌شود و از رانندگان محترم تقاضا داریم که با سرعت مطمئن در مسیر به خصوص حدفاصل عباس‌آباد تا میامی تردد کنند.

گفتنی است پارک ملی توران در منتهی‌الیه شرقی استان سمنان و در جنوب‌شرقی شهرستان شاهرود قرار دارد و قسمت کوچکی از بخش شرقی آن در سبزوار استان خراسان رضوی قرار گرفته‌ است. این مجموعه در ضلع جنوبی جاده تهران- مشهد، شرق دهستان طرود، غرب دهستان زمان‌ها و شمال‌شرقی کویر مرکزی ایران واقع شده‌ است. منطقه‌ای که از ۳ دشت بسیار وسیع تشکیل شده‌ است؛ درواقع، ۳ رشته‌کوهی که شامل قله ۲,۲۸۱ متری شترکوه در غرب، ۲,۲۶۵ متری قلعه بالا در شمال غرب و ۲,۴۱۱ متری پیغمبر می‌شود

کد خبر 708330
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سبزواری IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 0
    وای،اون جاده ترانزیتیه،همش تریلی و کامیون از اون منطقه تردد میکنن،خطرناکه واسشون،اون فنس و حصار کشی هم که شده خیلی کارآمد نیست برا امنیتشون،
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۳
    3 0
    ما ببر و شیر را از دست داده ایم و نباید بگذاریم یوز هم از بین برود.