همشهری آنلاین: نمازگزاران انقلابی ایران اسلامی صبح جمعه (22 آذر) با شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، در حمایت از ملت مظلوم و بی‌دفاع فلسطین راهپیمایی کردند.

به گزارش ایسنا، مردم نمازگزار تهرانی با تجمع در میدان‌های ولیعصر (عج)، انقلاب و فلسطین در صفوف منسجم به سمت دانشگاه تهران برای اقامه نماز جمعه در حرکت کردند و شعارهای «الله‌اکبر»، «لا اله الا الله، محمد رسول‌الله، علی ولی‌الله»، «غزه در آتش و خون است»، «مدافعین حقوق بشر چرا سکوت؟»، «اسرائیل جنایت می‌کند، آمریکا حمایت می‌کند»، «فلسطین پیروز است، آمریکا نابود است»، «یا ایها المسلمون، اتحدوا اتحدوا»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد» و ... سردادند.

تظاهرکنندگان در مسیرهای راهپیمایی پرچم‌های لا اله الا الله، محمد رسول‌الله و پوسترهایی از مسجدالاقصی و کبوترهای سفیدی که به سوی آسمان پرگشوده‌اند در دست داشتند.

همچنین تمثال‌هایی از حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و همچنین تصاویری از محمود احمدی‌نژاد و سیدحسن نصرالله، عبدالعزیز رنتیسی، دکتر فتحی شقاقی، احمد طه یاسین و دیگر شخصیت‌های مبارز فلسطینی در دست‌های تظاهرکنندگان دیده می‌شد.

در مسیر تظاهرات که هر لحظه به تعداد مشت‌های گره کرده‌ی مردم ایران اسلامی در حمایت از ملت فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا افزوده می‌شد تظاهرکنندگان ضمن اعلام انزجار از اقدامات جنایتکارانه‌ی رژیم صهیونیستی آزادی بیت‌المقدس را خواستار شدند.

در راهپیمایی نمازگزاران که حضور نوجوانان و جوانان میهن اسلامی‌مان در آن چشمگیر بود هم‌چنین قطعنامه‌ای صادر شد که متن کامل آن به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علی نصرهم لقدیر

قرآن کریم

تشدید و استمرار محاصره‌ی ظالمانه و همه‌جانبه‌ی «غزه» و شکل‌گیری جنایات جدید رژیم صهیونیستی در «الخلیل» و «کرانه باختری» بدون تردید نتیجه‌ هم‌پیمانی آمریکای جنایتکار و اسرائیل غاصب و حاصل تبانی و خیانت برخی دولت‌های عربی برای نابود کردن مقاومت اسلامی فلسطین و جبران شکست‌های خفت‌بار «تل‌آویو» به شمار می‌رود. ملت‌های مسلمان، با الهام از آموزه‌های پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) و تجارب و حقایق عبرت‌انگیز تاریخی، با هوشیاری و بصیرت، حرکت‌های مشکوک و ضداسلامی را که با عناوینی چون «آناپلیس»، «کنفرانس ادیان» و دیگر صحنه‌های فریبنده، با هزینه از بیت‌المال مسلمین، در لانه‌های شیطان بزرگ شکل می‌گیرد رصد کرده و تحت کنترل قرار داده و سازمان‌ها و مجامع نظاره‌گر جهانی و دولت‌ها و برخی دست‌نشاندگان و خائنان در جهان عرب را که با غفلت شیطانی خود، برائت، ذلت و نفرین نسل امروز و فردای امت اسلامی و نکوهش حق‌طلبان و آزادی‌خواهان عالم را متوجه خود ساخته‌اند، مسئول این جنایت کم‌نظیر در تاریخ بشریت دانسته و حضور خود در عرصه اعتراض و محکومیت عاملان بروز این حوادث ناگوار و غم‌انگیز و حامیان ظلم و جنایت در فلسطین را وظیفه‌ دینی، انسانی و تاریخی خود می‌دانند.

ما ملت مسلمان و انقلابی ایران با درک حساسیت شرایط و عمق فجایع و اهداف شوم و خطرناک پیدا و پنهان حوادث تلخ و بشرسوزانه «غزه» و دیگر نقاط سرزمین‌های اشغالی فلسطین، با محکومیت شدید جنایات غاصبان قدس و دژخیمان سفاک صهیونیستی در «غزه» و «الخلیل» و حمایت یکپارچه و قاطع از انتفاضه و مقاومت اسلامی اعلام می‌داریم:

1 ـ ما ملت مسلمان ایران از تمامی دولت‌های اسلامی می‌خواهیم با به‌کارگیری ظرفیت‌های دیپلماسی و دیگر توانمندی‌های خود، محاصره‌ی «غزه» را شکسته و با ارسال دارو، غذا، سوخت و دیگر مایحتاج اولیه نجات‌بخش برای مردم مظلوم و بی‌پناه «غزه» از گسترش این فاجعه‌ی انسانی جلوگیری کرده و دولت‌های کشورهای مجاور سرزمین‌های اشغالی را تحت فشار قرار داده تا نسبت به باز کردن راه‌های خشکی و آبی برای رساندن کمک‌های ارسالی به «غزه» اقدام کنند.

2 ـ ما تظاهرکنندگان معتقدیم آن‌هایی که دست در دست جنایتکاران صهیونیست نهاده‌اند تا رابطه با متجاوزان و اشغالگران سرزمین اسلامی فلسطین را عادی جلوه دهند، هرگز نماینده مسلمین و علما و روحانیت آگاه و هوشیار اسلام نبوده و ضمن اعلام برائت از آنان هشدار می‌دهیم در صورت اصلاح و جبران نکردن خیانت خود، سرانجام روزی ملت‌های مسلمان دست‌های خیانت‌پیشه‌ی آنان را قطع خواهند کرد.

3 ـ ما شرکت‌کنندگان در این مراسم، ضمن محکومیت شدید سکوت مرگبار و تشویق‌کننده مجامع و سازمان‌های رسمی و بین‌المللی به اصطلاح مدافع حقوق بشر در قبال جنایات بی‌شمار و آشکار جلادان صهیونیست علیه مردم بی‌دفاع و کودکان مظلوم فلسطین، تمامی ملت‌های آزاده و حق‌طلب و سازمان‌های غیردولتی معتقد به اصول انسانی و یکایک مدافعان راستین حقوق بشر در سراسر عالم را به یاری مردم بی‌پناه و تحت محاصره «غزه» فرا می‌خوانیم.

4 ـ تظاهرکنندگان حاضر ضمن اعلام حمایت همه‌جانبه از انتفاضه و مقاومت اسلامی فلسطین و هم‌چنین حزب‌الله و مقاومت اسلامی لبنان، برادران انقلابی و مومن، آقایان سید حسن نصرالله و اسماعیل هنیه را نماد مقاومت و پایداری جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی و حامیان خائن و جنایت‌پیشه آن دانسته و نسبت به شکل‌گیری توطئه‌ای جدید برای تجاوز رژیم صهیونیستی و اشغال مجدد لبنان و تکرار و توسعه‌ی حوادث ضدانسانی «غزه» و «الخلیل» در لبنان عزیز و هم‌چنین دیگر نقاط سرزمین‌های اشغالی در فلسطین هشدار می‌دهیم.

5 ـ ما تظاهرکنندگان از حجاج بیت‌الله الحرام می‌خواهیم به نمایندگی از مسلمانان جهان، در فرصت باقی‌مانده، مدینه منوره و مکه مکرمه را صحنه‌ی فریاد برائت از مشرکان و بیزاری از آمریکای جنایتکار، اسراییل و خائنین به آرمان قدس قرار داده و برای پیروزی مردم فلسطین و نابودی غده سرطانی اسراییل از جغرافیای اسلام دعا کنند.

6 ـ شرکت‌کنندگان در این مراسم با تاکید بر این‌که آرمان مقدس اولویت امروز جهان اسلام است، تمامی مسلمان جهان و پیروان پیامبر اعظم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) اعم از شیعه و سنی را به تعمیق و تقویت وحدت جهانی و آرمانی مسلمین فراخوانده و آنان را از هرگونه اقدامی که منجر به اختلاف و فتنه بین امت اسلام گردد برحذر می‌داریم.

7 ـ تمامی گروه‌ها و سازمان‌های فلسطینی و در خط مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را به یکپارچگی و انسجام برای دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین و پایبندی به آرمان‌های مقدس شهیدان قدس دعوت کرده و از آنان می‌خواهیم بدون هرگونه غفلت و کوتاهی در برابر دسیسه‌های صهیونیستی و خیانت‌های برخی از رهبران جهان عرب، مبارزه و جهاد را تا آزادی تمامی سرزمین‌های اشغالی و نابودی رژیم صهیونیستی و اخراج اشغالگران قدس شریف ادامه دهند.

8 ـ مردم مظلوم و تحت ستم فلسطین بدانند دولت و ملت انقلابی و مسلمان ایران با بهره‌گیری از فرامین بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام رحمت‌الله علیه، تحت رهبری و هدایت‌های حکیمانه‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی)، همواره حامی و همراه آن‌ها بوده و تمامی توان و امکان خود برای کمک به تحقق آرمان قدس و رهایی ملت فلسطین از چنگال دشمنان قسم‌خورده اسلام را به کار گرفته و هرگونه کوتاهی در این زمینه را خیانت به اسلام و مسلمین تلقی خواهد کرد.

والسلام و علیکم و رحمه‌الله و برکاته

ستاد قدس و انتفاضه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی»

هم‌چنین پایگاه‌های هلال احمر و کمیته امداد نیز برای جمع‌آوری کمک به مردم غزه در مسیر راهپیمایی مستقر شده بودند.

در این راهپیمایی شخصیت‌های مختلف لشکری و کشوری از جمله دکتر محمود احمدی نژاد، رییس جمهور، علی لاریجانی، رییس شورای انقلاب اسلامی، الهام، سخنگوی دولت و ... حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ‌دکتر محمود احمدی‌نژاد در جمع خبرنگاران در سخنان کوتاهی با محکوم‌کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی‌ اظهارکرد: امروز می‌بینیم صهیونیست‌های بی‌آبرو مشغول جنایت علیه مردم مظلوم فلسطین و فشارآوردن به مردم هستند.

وی با بیان این که صهیونیست‌ها به پایان راه رسیده‌اند و این مساله را هم خودشان می‌دانند، اظهار کرد: این جنایت‌ها، فشارها و رفتارهای غیرعادی از روی عصبانیت است.

احمدی‌نژاد گفت: آن‌ها فلسفه وجودی، ‌انگیزه و انسجام خود را از دست داده‌اند و طرفداران و قدرت‌های فاسد جهانی نیز در ادامه‌ حمایت از صهیونیست‌ها متزلزل هستند.

وی با بیان این که این جنایت‌ها را نباید به منزله‌ اقتدار، قدرت‌نمایی و پیشرفت صهیونیست‌ها تلقی کرد، گفت: آن‌ها می‌خواهند با این جنایت‌ها روی مردم فلسطین فشار بیاورند و بر انتخاب آنان تاثیرگذار باشند تا مردم فلسطین انتخاب دیگری داشته باشند و در واقع آن‌ها این فشارها را می‌آورند تا بلکه ملت فلسطین مقداری کوتاه بیاید و خودشان فرصتی برای جمع و جور کردن خود پیدا کنند.

رئیس‌جمهور پس از شرکت در راهپیمایی در نماز جمعه‌ تهران حضور پیدا کرد و مردمی که در راهپیمایی حضور داشتند در حمایت از وی شعارهایی چون « احمدی احمدی حمایتت می‌کنیم و صل علی محمد بوی رجایی آمد» سر دادند که رییس جمهور نیز به ابراز احساسات آن‌ها پاسخ داد .

برخی از مردم نیز نامه‌هایی را به رییس‌جمهور و اطرافیان وی می‌دادند و مشکلاتشان را در میان می‌گذاشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم سکوت برخی کشورهای اسلامی در برابر جنایت‌های غزه را برای خود دولت‌هایشان مضر دانست.

دکتر علی لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که سکوت برخی کشورهای اسلامی چه تاثیری بر جنایات در غزه می‌گذارد، گفت: سکوت این کشورها به ضرر خود دولت‌هایشان خواهد بود، زیرا در لایه‌های مردمی وضعیت متفاوتی وجود دارد.

وی اظهار داشت: در بین مردم این کشورهای اسلامی تظاهرات و موضع‌گیری‌های نخبگان سیاسی و دینی در حال شکل‌گیری است و اگر سران دولت‌های این کشورها سکوت کنند به نوعی عدم مشروعیت خود را بیان کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در حال حاضر حادثه‌ای که در غزه رخ داده عمیق‌تر از ظاهری است که دیده می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد این حوادث با طراحی از ماه‌ها قبل صورت گرفته و چندین هدف را دنبال می‌کند.

لاریجانی اولین هدف حادثه غزه را آن دانست که اسرائیلی‌ها با آن می‌خواهند حجم زیادی از فلسطینی‌ها را مجددا آواره کنند، بنابراین فشار به آوارگان می‌آورند.

نماینده‌ مردم قم در خانه‌ی ملت، یادآور شد: بعد از کنفرانس ادیان به صورت سطحی در رسانه‌ها بحث‌هایی موج گرفت و همچنین بحث کشور یهودی خالص مطرح شد ،بنابراین حادثه‌ای که در حال رخ دادن است باعث می‌شود که ما شاهد آوارگان جدیدی باشیم.

وی با بیان این‌که اسرائیلی‌ها از فاصله‌ تغییر رئیس جمهور آمریکا می‌خواهند استفاده کنند، گفت: به نظر می‌رسد که اسرائیل این حادثه را در منطقه خلق کرده تا آمریکا را با شرایط جدیدی مواجه کند یعنی شرایط آینده برای آمریکا قابل پیش‌بینی نباشد و عملا دولت جدید آمریکا را وارد پروسه‌ی جدیدی بکند که نتواند برای آن تصمیم‌گیری از قبل داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: همچنین هدف دیگر اسرائیل در حادثه‌ غزه درگیری کشورهای عربی با هدف‌های تصنعی است یعنی کشورهای منطقه که درگیر با مسئله‌ فلسطین بودند را به سوی هدف‌های دیگری سوق دهد.

لاریجانی ابراز داشت: البته با این نوع موضع‌گیری که کشورهای مسلمان و همچنین برخی کشورهای اسلامی و حتی کشورهای اروپایی انجام داده‌اند می‌توان تا حدودی معادله‌ی اسرائیلی‌ها را بهه هم زد و شرایط را شفاف و روشن کرد.

راهپیمایان نمازگزار پس از آن در مراسم عبادی نماز جمعه شرکت کردند.

کد خبر 70566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز