اخیرا اعلام شد که علامت استاندارد ایران تغییر کرده و این تغییر واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.

تولید استاندارد

به گزارش همشهری آنلاین، لوگوی موسسه استاندارد ایران در سال ۶۴ توسط مرتضی ممیز، گرافیست برجسته ایران طراحی شد؛ طرحی ساده که در عین ساده بودن در نگاه اول هم واژه ایران را نمایان می‌کرد و هم اگر ۱۸۰ درجه می چرخید، حروف ISIRI را می‌شد دید که مخفف کلمه موسسه استاندارد ایران است. حالا این طرح که اعتباری هم برای سازمان استاندارد محسوب می‌شد، ظاهرا به دلیل تبدیل موسسه استاندارد به سازمان استاندارد و لزوم استفاده از حرف o در آن تغییراتی کرده است. این تغییرات منجر به صدور بیانیه ای از سوی انجمن طراحان گرافیک شد. با بهداد صالحی گرافیست و عضو هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران درباره بیانیه این انجمن به تغییر لوگو صحبت کردیم:

چه دلایلی برای این تغییر عنوان شده است؟

موسسه استاندارد چند سال پیش از موسسه به سازمان تغییر پیدا کرد و از همان زمان صحبت‌هایی در باره تغییرات در لوگو صحبت‌هایی شده بود. اما ظاهرا به این نتیجه رسیده بودند که تغییرات داده نشود. امسال سازمان استاندارد تصمیم گرفت عبارت ISIRI تبدیل به INSO شود. در طرح استاد ممیز از سمت درست عبارت ایران دیده می‌شد و وقتی  ۱۸۰ درجه بچرخد می‌شد عبارت ISIRI قابل خواندن بود. دوستانی که خواستند این تغییر را بدهند، احتمالا فکر کرده‌اند کلمه ایران را نگه دارند و ISIRI را به INSO تغییر دهند. به همین دلیل تغییرات خیلی جزئی اما خیلی غیرحرفه ای در این لوگو ایجاد کرده‌اند.

اعتراض انجمن دقیقا به چه مواردی است؟

دو مسئله وجود دارد که منجر به صدور بیانیه شد. اول این که دخل و تصرف در نشانه‌ای که از علامت‌های ملی ما محسوب می‌شود، درست تر آن است که با مشورت استادان این حوزه انجام شود و قابلیت اجرای ظریف داشته باشد. به معنای آنکه اگر قرار باشد لوگو در اندازه بسیار کوچک روی بسته بندی چاپ شود جزئیات آن قابل رویت باشد. که با تغییرات فعلی این مساله صورت نخواهد گرفت. در ادامه این نشانه یکی از نشانه‌های ملی است و بسیار هوشمندانه طراحی شده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد که بیانیه‌ای داده شود.

در چنین مواقعی که نیاز به تغییر لوگویی وجود دارد که ملی است و طراح هم در قید حیات نیست، شکل حرفه‌ای تغییر چطور باید باشد؟

این است که مسئولان می توانند با انجمن تخصصی و رسمی این حوزه مشورت کنند تا این انجمن راهکارهای پیشنهادی را به آن سازمان محترم ارائه کند یا آنکه خودشان از استادان شناخته شده این عرصه کمک می گرفتند.  چه طراحانی که هم نسل استاد ممیز بوده اند و چه از طراحان نسل های بعدی که بسیار حرفه ای در کشور مشغول به کار هستند.  

الان مشخص است که لوگوی جدید توسط چه کسی انجام شده است؟

من اطلاع دقیقی ندارم و نمی توانم اظهار نظری داشته باشم اما تا جایی که میدانم از طراحان متخصص و مسلط بر امر طراحی نشانه استفاده نشده است.

در حال حاضر درخواست شفاف انجمن چیست؟

درخواست ما این است که سازمان استاندارد در این لوگو تجدید نظر کند، اگر هم مصر هستند بر این که نشانه تغییر کند، با اساتید گرافیک مشورت کنند. سالانه بیش ۵ هزار نفر طراح گرافیت سالانه فارغ التحصیل گرافیک داریم. حدود ۲ هزار نفر عضو انجمن طراحان گرافیک داریم. چرا از این افراد برای طراحی یک نشانه ملی استفاده نمی‌شود؟ اگر شرکت معمولی بود، مسئله فرق می‌کرد، اما نشانه ملی داشته های بصری یک جامعه است. آن هم نشانه‌ای که هیچ ایرادی به آن وارد نبود. 

بیانیه‌ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درباره تغییر علامت استاندارد ایران 

طراحی نشان موسسه‌ استاندارد ایران در سال ۱۳۶۴ توسط استاد «مرتضی ممیز» پیشگام گرافیک مدرن ایران،  بنیان‌گذار انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران  و از پایه‌گذاران آموزش گرافیک نوین در سیستم دانشگاهی کشور، طراحی شد  و جایگزین نشانه‌ی قبلی این موسسه شد.

  این اثر با توجه به طراحی پیشرو و هوشمندانه‌ای که داشت در کنار شعار «علامت استاندارد، نشانه‌ی مرغوبیت کالا است» به سرعت به نشانه‌ای قابل اعتماد در جامعه بدل شد. علامت استاندارد در نگاه اول یک مونوگرام زیبا از حرف S را به نمایش می‌گذارد که با نگاهی خلاقانه در ساختار یک مربع طراحی شده است، ویژگی منحصر به فرد این نشانه حروف مخفف شده‌  عنوان موسسه‌ی استاندارد است که با ظرافت تمام به دو زبان در فضای میانی این مونوگرام جای گرفته‌است.

در حالت اصلی کلمه‌ی "ایران (بدون نقطه)" دیده می‌شود و با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای آن، عبارت "ISIRI" خوانده می‌شود. 
علاوه بر طراحی زیبا و منسجم، این نشانه به عنوان یکی از بهترین لوگوهای ملّی همیشه مورد توجه مردم و طراحان گرافیک داخل و خارج از کشور بوده و در حیطه‌ی آموزش گرافیک نیز همواره مورد تحلیل و بررسی دانشجویان و مدرسان است.
حال آنکه با توجه به تغییر سیستم اداری موسسه‌ی استاندارد و تبدیل شدن آن به سازمان، طراحی حروف میانی این نشانه نیز 
از 
ISIRI - Institute Standard Industrial Research of IRAN به
INSO - Iranian National Standard Organization 
تغییر حالت پیداکرده و به دنبال این اتفاق، دخل و تصرفی خارج از اصول و قواعد طراحی گرافیک در اشکال انجام شده‌است که توجه و تاثر بسیاری از طراحان گرافیک را به خود جلب کرده است. 

نگاه و عمل تصمیم گیرندگان و مسئولین این امر به هر هدفی که بوده‌است با دستکاری و حذف و اضافه‌ی غیرحرفه‌ای جزئیات نه تنها به مقصود دست پیدا نکرده و قطعا بعدها با مشکلات جدی ساختاری روبه‌رو خواهدشد، بلکه نتیجه‌ی آن به هیچ عنوان قابل دفاع نبوده و به وضوح آسیبی جدی را به این نشانه‌ی ارزشمند ملی وارد کرده است. 

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بدینوسیله این رفتار غیر حرفه‌ای را با یک اثر ملّی قویاً مردود اعلام می‌کند و با توجه به متن این بیانیه در تاریخ ۲۰ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به طور رسمی از سازمان ملّی استاندارد ایران تقاضا دارد تا در تغییر نشانه‌ی «استاندارد ایران» به شکل فعلی تجدید نظر کند.

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران
هیئت ‌مدیره‌ی نهم
  شهریور ۱۴۰۱

تغییرات در نشان استاندارد ایران غیر حرفه ای است | لوگوی جدید قابلیت اجرای ظریف روی محصولات ندارد
نشان قبلی ملی استاندارد ایران
تغییرات در نشان استاندارد ایران غیر حرفه ای است | لوگوی جدید قابلیت اجرای ظریف روی محصولات ندارد
نشان جدید ملی استاندارد ایران
کد خبر 705562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 1
    خسته نباشید واقعا چه قدر زحمت کشیدید برای این همه تغییر
  • 666 IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    0 0
    حالا ۱۰۰ تا لوگوی جدید بسازید چ فایده ایی داره وقتی همه چی بی کیفیت و غیر استاندارده
  • مصطفی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    0 0
    این حجم از تغییر تا حالا سابقه نداشته تو دنیا تبریک میگم به سازمان استاندارد