چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیران امور خارجه ونزوئلا و گواتمالا روز چهارشنبه 1 نوامبر(10 آبان) به منظور اتخاذ راه‌حلی مشترک جهت پایان دادن به بن بستی که بر سر انتخاب آخرین عضو غیر دائم شورای امنیت ایجاد شده با یکدیگر دیدار می‌کنند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد: به رغم آنکه دو کشور یاد شده در رقابت برای احراز کرسی غیردائم شورای امنیت در چهل سومین دور این رأی‌گیری  نیز با بن بست روبه‌رو شد‌ه‌اند، دیپلمات‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند، نشست احتمالی میان وزرای خارجه این دو کشور بتواند راهگشا باشد.

هرالدو مانوس، نماینده شیلی در سازمان ملل  در این باره گفت: کشورهای دریای کارائیب و آمریکای لاتین امیدوارند آنها بر  سر یک کاندیدای واحد توافق کنند.

به نظر می‌رسد جمهوری دومینیکن به عنوان جایگزین گواتمالا و ونزوئلا از این منطقه برای خدمت دو ساله در شورای امنیت مطرح شود.

مانوس گفت: مادامی‌که آنها(ونزوئلا و گواتمالا) در حال مذاکره هستند این احتمال وجود دارد که ما به راه‌حلی دست یابیم. این چیزی است که ما امیدواریم.

جان بولتون، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز پیش از رأی‌گیری گفت: اوضاع کنونی را به عنوان یک بن بست توصیف نمی‌کنم.

وی افزود: موضع آمریکا این است که مادامی‌که گواتمالا در دور رقابت باشد ما از آن حمایت می‌کنیم.

در چهل سومین دور این رأی‌گیری باز هم گواتمالا از ونزوئلا با اختلاف قابل توجهی پیشی گرفت اما نتوانست دو سوم اکثریت آرا را از آن خود کند.

در این دور گواتمالا 106 رای و ونزوئلا 78 رای، اکوادور 2 رای و جامائیکا یک رای را بدست آورد.

این بن بست در حال حادث شده که پیشتر و بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها قرار بود،ونزوئلا و گواتمالا هر کدام به نفع یکی از کشور‌های آمریکای لاتین کنار روند.

پیشتر  یک مقام ارشد ونزوئلا اعلام کرده بود: درپی تعیین ضرب الاجل از سوی سازمان ملل برای تعیین نماینده آمریکای لاتین در شورای امنیت این سازمان، ونزوئلا از بولیوی و گواتمالا از کاستاریکا حمایت می‌کند.

"فرانسیسکو آریاس" سفیر ونزوئلا در سازمان ملل در گفت و گو با یک رادیو محلی اعلام کرده بود: گواتمالا کشور کاستاریکا و ما بولیوی را برای تصاحب نمایندگی عضو غیر دایم شورای امنیت سازمان ملل از منطقه آمریکای لاتین پیشنهاد کرده‌ایم.

اما اکنون و با توجه به مذاکرات احتمالی میان وزرای امور خارجه  دو کشور رقیب، احتمال می‌رود که این دو کشور بر سر یکی از کشور‌های آمریکای لاتین به وحدت نظر برسند. 

کد خبر 7042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز