رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) معتقد است دلیل دشمنی و عداوت با پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) ریشه در عقلانیت مکتب اهل‌بیت(ع) و فرهنگی بودن دستاوردهای آن دارد چرا که چنین موضوعی به جاذبه‌ای قوی برای جلب پیروان دیگر ادیان به مکتب علوی و شیعه تبدیل شده است.

مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

همشهری‌ - حمیدرضا بوجاریان: مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) از سال۶۷ تاسیس شده است و  ۸۰۰عضو از کشورهای مختلف دارد. این اعضا از شخصیت‌های نخبه علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دینی از پیروان اهل‌بیت(ع) هستند که از فعالیت‌های دینی و پیروان اهل‌بیت(ع) حمایت می‌کنند. اخیرا اجلاس هفتم این مجمع با حضور نمایندگانی از ۱۱۷کشور با رهبرمعظم انقلاب اسلامی و سخنرانی رئیس‌جمهور برگزار شد. به این بهانه با محمد حسن اختری، رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت‌وگو کرده‌ایم.

اختری با اشاره به اینکه هفتمین مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با توجه به همین نگاه و با شعار «اهل‌بیت(ع) محور عقلانیت، عدالت و کرامت» برگزار شده است، می‌گوید: «موفقیتی که اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) در دوران ما در قالب انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل به آن دست یافت، سبب شده است دشمنان اسلام از این موضوع نگران شوند و برای مقابله با گسترش فرهنگ اهل‌بیت(ع) دست به طراحی توطئه‌هایی بزنند تا مسیر توسعه و تکامل این مکتب را سد کنند.»

او حرفش را اینطور ادامه می‌دهد: «به‌دلیل قوت گرفتن مکتب شیعه و اهل‌بیت(ع) و احساس خطر دشمن از این ناحیه، ایجاد اختلاف و فتنه‌انگیزی میان مسلمانان، تشویق به اختلافات مذهبی و ایجاد دودستگی و نیز ایجاد گروه‌های تکفیری مانند داعش و القاعده و نسبت دادن آن به مسلمانان در دستور کار دشمن است.»

معرفی مکتب اهل‌بیت(ع) نیاز امروز 

اختری در ادامه با بیان اینکه کشتارهای عجیب و وسیعی ازسوی برخی گروه‌های تکفیری و وهابی برای ترساندن شیعیان و مردم آزادیخواه جهان به نام اسلام و شیعه در حال انجام است بر اهمیت بصیرت‌افزایی میان پیروان مکتب اهل‌بیت‌(ع) تأکید می‌کند و می‌افزاید: «مکتب اهل‌بیت(ع) در دنیا جز با کسانی که در فکر دشمنی و حمله به مسلمانان هستند با کسی سر جنگ و دعوا ندارد. رویه و رویکرد مکتب اهل‌بیت(ع) با غیرمسلمانان نیز اینگونه است چرا که این مکتب غیرمسلمان را جزئی از بشریت دانسته و به آنها احترام می‌گذارد.

به این دلیل، باید با کمک نخبگان عضو مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در کشورهای مختلف، هم‌راستا با جهاد تبیین مورد تأکید از سوی رهبر انقلاب برای مردم دنیا به درستی تبیین شود که داعش و القاعده ارتباطی به مسلمانان ندارند و فرقه‌ای دست‌ساز هستند که هدفی جز تخریب چهره مسلمانان ندارند.»

رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به اقدامات مجمع در این زمینه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «تولید ۱۷۰۰ عنوان کتاب با موضوع اهل‌بیت(ع) و ترجمه این آثار به ده‌ها زبان دنیا، تولید مجموعه ویکی شیعه با توانایی تولید محتوا به ۱۰زبان، فعال‌سازی خبرگزاری «ابنا» به‌عنوان تنها خبرگزاری مختص تولید آثار و اخبار مرتبط با اهل‌بیت(ع) و انتشار محتوای آن به ۲۷زبان بخشی از فعالیت‌هایی است که به انجام رسیده است.»

او حرفش را اینطور ادامه می‌دهد: «فعال‌سازی‌ دانشگاه اهل‌بیت(ع) و پذیرش ۳۵۰دانشجوی خارجی در قالب رشته‌های مختلف فلسفی، انسانی و در آینده نزدیک در رشته‌های دیگر با هدف کادرسازی در کشورهای مختلف برای تبیین جایگاه اهل‌بیت(ع) از برنامه‌هایی است که در راستای معرفی اهل‌بیت(ع) به جهانیان در دستور کار است.»

فعالیت مدافعان اهل‌بیت(ع) براساس قانون 

وی در پاسخ به این سؤال که کادرسازی و حضور نیروهای مروج فرهنگ اهل‌بیت(ع) از سوی برخی دولت‌ها به‌عنوان مداخله جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی این کشورها تلقی می‌کنند و برخوردهایی مانند آنچه با شیخ زکزاکی در نیجریه رخ داد به وقوع می‌پیوندد، می‌گوید: «موضوع شیخ زکزاکی با فشار لابی صهیونیست‌ها و وهابیون به مسئله‌ای سیاسی در نیجریه تبدیل شد.فعالیت پیروان اهل‌بیت(ع) در کشورهای مختلف با مجوز رسمی همان دولت‌ها انجام می‌شود. هر فعالیتی در این راستا باید با مجوز و براساس قوانین داخلی آن کشور انجام شود. پیروان اهل‌بیت(ع)، سر جنگ با کسی ندارند.»

اختری با بیان اینکه بسیاری از شهروندان اروپایی در حال پذیرش اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) هستند و این موضوع منجر به نگرانی برخی مقامات اروپایی شده است، حرفش را اینطور ادامه می‌دهد: «به‌دلیل پیشرفتی که اسلام و جمهوری اسلامی در اذهان مردم در کشورهای اروپایی پیدا کرده است، مقامات برخی کشورها تلاش می‌کنند فعالیت‌های ترویجی مکتب اهل‌بیت(ع) ‌را محدود کنند و در این راستا دست به اسلام‌هراسی می‌زنند. توصیه کرده‌ایم که همه فعالان این عرصه باید با ایجاد شبکه و تشکل‌هایی در عرصه‌های مختلف از زنان گرفته تا ورزش و فرهنگ با این حربه به شکل قانونی مقابله کنند.» 

کد خبر 703416
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha