یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک سازمان صهیونیستی که خود را فعال در زمینه حقوق‌بشر توصیف می‌کند رفتار رژیم صهیونیستی را با فلسطینیان در کرانه باختری با رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی قابل مقایسه دانست.

خبرگزاری سوییس گزارش داد، گزارش کامل موارد نژادپرستی رژیم صهیونیستی که سازمان موسوم به اتحاد برای حقوق شهروندی تهیه کرده، به مناسبت شصتمین سالگرد انتشار اعلامیه جهانی حقوق بشر روز چهارشنبه منتشر می‌شود.

در بخشی از این گزارش که یکشنبه 17 آذر منتشر شد، آمده است رفتار ناعادلانه با فلسطینی‌ها در کرانه باختری از نظر مالی، به کارگیری در مشاغل و دسترسی به منابع طبیعی «نقض شدید اصول بنیادین عدالت» است.

در این گزارش آمده است، این اقدامات یادآور سرکوب سیاه‌پوستان در دوره حاکمیت آپارتاید در آفریقای جنوبی است.

این سازمان انتقاد کرد که برای 2.3 میلیون فلسطینی در کرانه باختری حقوق نظامی و برای 250 هزار شهرک‌نشین صهیونیست، حقوق مدنی اجرا می‌شود. خیابان‌های مدرن برای صهیونیست‌هاست و باقی ساکنان منطقه باید در مسیرهای خطرناک با وضعیت بد تردد کنند.

قدرت جنبش آزادیبخش فلسطین هم به شدت محدود شده است، به طوری که حدود دو سوم خیابان‌ها در 18 شهر پرجمعیت کرانه باختری مسدود هستند یا ارتش صهیونیستی به شدت آنها را کنترل می‌کند. به همین دلیل بیماران و کارکنان امور بهداشت اغلب موفق به رفتن به بیمارستان‌ها نمی‌شوند.

این سازمان تاکید کرد کشاورزان فلسطینی هم با محدودیت‌های شدید و فقدان زیرساخت‌ها در روستاها و شهرهای‌شان مواجه هستند.

علاوه بر این در این گزارش اوضاع بد اقتصادی فلسطینیان در نوار غزه نیز به خاطر مسدود کردن این منطقه توسط رژیم صهیونیستی برجسته شده است. در این گزارش می‌خوانیم: «سیاست انسداد تقریبا همه صنایع این منطقه را ویران کرده. بیکاری و فقر هم رو به افزایش است.»

کد خبر 70259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز