گروه اجتماعی: در حالی‌که جانشین فرمانده پلیس راه کشور در افتتاح طرح زمستانی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در هر 25 دقیقه 2 نفر جان خود را در حوادث جاده‌ای از دست می‌دهند، جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت:

 با رانندگانی که درطول طرح زمستانی اصول ایمنی را رعایت نکنند، به‌شدت اعمال قانون خواهد شد.

سرداراحمدرضا رادان افزود: 25 استان مجری طرح زمستانی هستند که از آغاز  طرح زمستانی موظف هستند خودروها را دقیقاً کنترل کرده و درصورت ‌وجود نداشتن اصول ایمنی ضمن دادن تذکرات لازم از ادامه حرکت این خودروها در محورهای برف‌‏گیر جلوگیری به عمل می‌‏آید.

وی در ادامه تصریح کرد: 3هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور وجود دارد که بیش از 85 درصد این نقاط در 25 استانی که طرح زمستانی در آنجا به مرحله اجرا درمی‌‏آید قرار گرفته است. نقاط حادثه‌خیز مذکور به‌خودی خود دارای خطراتی چشمگیر است که  با توجه به نزولات جوی این خطرات به اوج خود می‌‏رسد.

در همین مراسم جانشین فرمانده پلیس راه کشور اظهار داشت: در هر سال متأسفانه بیش از 200 هزار تصادف جاده‌ای را شاهد هستیم که در کشورهای توسعه یافته این مقدار بسیار کمتر است.

سردار هادیان‌‏فر در ادامه ابراز کرد: مدیریت کنونی که شیوه‌ای سنتی است‌ با شرایط فعلی دیگر پاسخگو نیست و باید مدیریت بهتری بر ترافیک که علمی‌‏تر است، اجرا شود.

وی در ادامه عنوان کرد: نبودن مدیریت یکپارچه باعث بروز ترافیک شهری می‌شود و همچنین استفاده از ابزارهای سنتی نیز به این مهم دامن می‌‏زند.

هادیان‌‏فردر ادامه خاطر نشان ساخت: درکشورهای توسعه یافته نسبت به هر هزار نفر 3 نفر جان خود را در تصادفات جاده‌‏ای از دست می‌‏دهند اما در کشور ما به‌دلیل اینکه سفر 7 برابر کشورهای دیگر صورت می‌‏گیرد به تبع نیز نسبت کشته‌ها بیشتر است که از هر هزار نفر 32 نفر جان خود را از دست می‌‏دهند.

رئیس پلیس راه کشور نیز در این مراسم گفت: طرح زمستانی امسال با مشارکت پلیس راه، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، اورژانس، امداد خودرو، هلال احمر و وزارت کشور در 75 نقطه از جاده‌های کشور از دیروز اجرا شد.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی ادامه داد: این طرح تا 15 اسفند امسال در سطح جاده‌های کشور اجرا می‌شود.  وی از به کارگیری 8 هزار و 109 نیروی پلیس در این طرح خبر داد و اضافه کرد: جهت رفع گره‌های ترافیکی امداد و نجات و مساعدت به مسافران، در مواقع ضروری و نیاز از همکاری ارگان‌های مرتبطی چون هلال احمر، اورژانس، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده می‌شود.

سرهنگ اسماعیلی اظهار کرد: طرح زمستانی با استقرار 3 هزار و 745 تیم گشتی در 75 نقطه برف گیر کشور در 13 مرحله 7 روزه و در محورهای ارتباطی 25 استان اجرا می‌شود.

وی ابراز داشت: سامانه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور نیز با استقرار عوامل راهداری در 323 گردنه محورهای ارتباطی کشور و با فعال کردن 550 راهدارخانه، به کار‌گیری هزار و 46 اکیپ زمستانی، استفاده از 10 هزار و 90 نیروی انسانی و 6 هزار و 552 دستگاه ماشین آلات راهداری و مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با به کارگیری6 هزار و 374 نفر از عوامل خود در 703 پایگاه جاده‌ای به اجرای این طرح کمک می‌کنند.

رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه اورژانس کشور با استفاده از 937 دستگاه آمبولانس، 7 فروند بالگرد و 11 دستگاه اتوبوس آمبولانس در این طرح مشارکت دارد، افزود: سازمان جمعیت هلال احمر کشور با استفاده از 3 هزار و 42 نیروی عملیاتی شامل امدادگر و نجات‌گر  و پزشک و پرستار جاده‌ای، حضور 4پایگاه امداد هوایی، به کار‌گیری 832 دستگاه خودرو ارتباطات VHF و HF و 191 ست نجات جاده‌ای، 201 پایگاه امداد و نجات جاده‌ای و 145 پست موقت و سیار، هزار و 121 نیروی پشتیبانی و عملیاتی و 346 دستگاه آمبولانس و 400 خودروی آمبولانس پشتیبان، 374 دستگاه خودروی عملیاتی پشتیبان و 54 دستگاه خودروی نجات و 6 فروند بالگرد و یک دستگاه خودروی اتاق عمل سیار در این طرح شرکت می‌کند.

سرهنگ اسماعیلی افزایش انضباط ترافیکی، تسهیل در رفت‌وآمد وسایل نقلیه و روان‌سازی‌ ترافیک، جلوگیری از انسداد معابر و ترافیک احتمالی، حضور گسترده عوامل پلیس راه در محورهای مواصلاتی کشور به‌ویژه در گردنه‌ها، رسیدگی سریع به حوادث احتمالی جاده‌ای، امدادرسانی سریع و به موقع به مسافران و در‌راه‌ماندگان با کمک عوامل امدادی و هماهنگی و همکاری با عوامل راهداری در مواقع انسداد راه را از جمله اهداف طرح زمستانی امسال اعلام کرد.

وی تاکید کرد: در سال گذشته به 9 هزار و 884 نفر از مسافرانی که به‌علت ریزش برف و کولاک شدید در راه مانده بودند، امداد رسانی شد.

رئیس پلیس راه کشور خاطر  نشان کرد: برابر هماهنگی با سازمان راهداری، شرکت‌های حمل بار و مسافر موظف شدند که خودروهای خود را در طول فصل زمستان به زنجیر چرخ و لاستیک یخ‌شکن مجهز کنند.

وی اظهار داشت: با خودروهای فاقد زنجیر چرخ و لاستیک یخ شکن برخورد بدون اغماض صورت خواهد گرفت و از ادامه حرکت آنان در محورهای ارتباطی کشور جلوگیری به عمل می‌آید.

سرهنگ اسماعیلی از تعیین فرماندهی واحد در محورهای برف گیر کشور خبر داد و تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی از طریق رسانه‌های گروهی با موضوع مختص زمستان و اطلاع رسانی تاکتیکی توسط رادیو مرکز کنترل ترافیک پلیس راه در طول این ایام صورت می‌گیرد.

رئیس پلیس راه کشور با اشاره به ریزش برف در گردنه‌های برف گیر کشور در ماه جاری خاطر نشان ساخت: به همه 25 استان مجری طرح زمستانی ابلاغ شده است که از آغاز طرح نسبت به کنترل دقیق خودروها اقدام کنند.

کد خبر 70189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز