مقامات آمریکایی در حال تحقیق یک زن اوکراینی هستند که با معرفی کردن خود به عنوان وارث خاندان ثروتمند روتشلید توانسته بود به استراحتگاه مارالاگو در فلوریدا که محل سکونت دونالد ترامپ است، راه یابد.

Inna Yashchyshyn

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این دومین تبعه خارجی است که مقامات امریکا درباره دسترس‌اش به مارالاگو، استراحتگاه دونالد ترامپ در فلوریدا تحقیق می‌کنند که اخیرا صحنه جستجوی ناگهانی ماموران اف‌بی‌آی برای یافتن اسناد محرمانه مفقودشده از کاخ سفید بود و نگرانی‌ها را درباره لغزش‌های امنیتی حین و پس از دوران ریاست‌جمهوری او افزایش می‌دهد.

بر اساس مقاله‌ای که «پروژه گزارش جنایات و فساد سازمان‌یافته» (OCCRP) منتشر کرده است یک زن اوکراینی که خودش را به عنوان عضوی از خاندان بانکدار روتشیلد معرفی می‌کرده، به علت از نفوذ کردن به میان اعضای خصوصی باشگاه مارالاگو با عنوان دروغین تحت تعقیب قرار دارد.

اینا یاشچیشین ۳۳ ساله ظاهرا به دروغ به اعضای باشگاه گفته بود که یکی از ارث‌برندگان خاندان روتشیلد است و با ترامپ، لیندسی گراهام، سناتور کارولینای جنوبی و دیگران در ضیافت‌های مارالاگو معاشرت کرده است.

OCCRP که با همکاری نشریه پیتسبورگ گازت، گزارش کردند که یاشچیشیان نشان داده است که به چه آسانی شخصی با هویت دروغین و سابقه نامعلوم می‌تواند از حلقه‌های امنیتی در باشگاه ترامپ بگذرد.

مقامات آمریکا در حال تحقیق درباره وارث قلابی نفوذ کرده به استراحتگاه ترامپ در فلوریدا هستند
ورودی استراحتگاه مارالاگو

اف‌بی‌آی در این ماه برای جستجوی مارالاگو به عنوان بخشی از تحقیقات جنایی درباره نگهداری بدون مجوز اسرار دولتی بوسیله ترامپ و همکارانش که علیرغم درخواست‌های مکرر این اسناد را باز نمی‌گرداندند، حکم قضایی گرفت.

روز شنبه، اعضای کنگره آدام شیف و کارولین مالونی به ترتیب روسای کمیته اطلاعاتی و نظارت مجلس نمایندگان گفتند که آوریل هینس، اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا تایید کرده است که سازمان‌های اطلاعاتی زیر سرپرستی او به همراه وزارت دادگستری آمریکا به ارزیابی این موضوع خواهند پرداخت که آیا نگهداری نادرست اسناد محرمانه در مارالاگو باعث به خطر افتادن یا آسیب زدن به امنیت ملی شده است یا نه.

این جستجو یک ماه پس از آن انجام شد روسای اف‌بی‌آی و سازمان امنیت داخلی انگلیس (MI5) درباره چالش‌های سیستمیکی که اقتصادها و دولت‌های غربی در برابر فعالیت‌های خرابکاری مخفی چین با آن روبرو هستند، صریحا هشدار دادند.

یاشچیشین که دختر یک راننده کامیون در ایلینوی است، در هنگامی که مقامی به عنوان رئیس شرکت  United Hearts of Mercy، بنیانگذاری‌شده بوسیله والری تاراسنکو، ثروتمند روس‌تبار در کانادا در سال ۲۰۱۵ داشت، اظهار کرده بود که وارث خاندان روتشیلد است.

هم شعبه اف‌بی‌آی‌ در میامی فلوریدا و هم پلیس ایالت کبک کانادا تحقیقاتی را درباره این معاملات این زن آغاز کرده‌اند.

زن چینی که به مارالاگو نفوذ کرد

سه سال پیش نیز یک زن تبعه چین به یکی از ماموران «سرویس مخفی» (که مسئول حفاظت از رئیس‌جمهور و مقامات آمریکا هستند) در بیرون مارالاگو گفت که عضو این باشگاه است و می‌خواهد از استخر استفاده کند. یوجینگ ژانگ، پس از عبور از ایست بازرسی به یک مامور پذیرش گفت برای حضور در مراسمی که انجمن آمریکا و چین سازمان ملل برگزار می‌کند، به آنجا  آمده است.

اما چنین رویدادی در تقویم کاری وجود نداشت و ماموران بعدا کشف کردند که او دو گذرنامه چینی، ۸۰۰۰ دلار پول نقد، چهار تلفن همراه، یک لپ‌تاپ، یک هارد اکسترنال و یک فلش مموری دارای بدافزار دارد- اما هیج لباس شنایی به همراه ندارد.

این تبعه چین همچنین مدعی شده بود که انگلیسی‌اش خوب نیست، اما ماموران بعدا شهادت دادند که ژانگ به خوبی انگلیسی را صحبت می‌کند و می‌خواند. ژانگ با اتهام دروغگویی به ماموران فدرال و ورود غیرقانونی به منطقه تحت حفاظت به هشت ماه زندان محکوم و بعد به چین فرستاده شد.

اسناد سری در استراحتگاه ترامپ

جزئیات جدید از جستجوی اف‌بی‌آی در مارالاگو که استشهادنامه بسیار ویرایش و سانسورشده دلایل آن اخیر با موافقت وزارت دادگستری آمریکا منتشر شد، نشان می‌دهد که چگونه بازبینی اف‌بی‌آی از اسناد بازگردانده شده بوسیله ترامپ به سازمان بایگانی ملی آمریکا در ماه مه ۲۰۲۲ به این نتیجه رسیده بود که او اسناد سری دولتی را در استراحتگاه مارالاگو نگهداشته است.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید در میان اسناد بازگشته داده شده به بایگانی ملی ۱۸۴ سند مهر طبقه‌بندی محرمانه داشتند. برخی از آنها مهر SI به معنای اطلاعات ویژه، مهر HCS به معنای اطلاعات به دست آمده از منابع انسانی پنهانی (یا به عبارت دیگر جاسوسان) و مهر NOFORN به معنای غیر قبال‌دسترسی برای اتباع خارجی داشتند.

کد خبر 701089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha