دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا روز دوشنبه از یک دادگاه فدرال خواست به طور موقت مانع بازبینی اسناد یافت‌شده در خانه‌اش در فلوریدا بوسیله ماموران اف‌بی‌آی شود.

Trump

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز ترامپ از دادگاه خواسته است تا هنگامی که یک مدیر ویژه برای نظارت بر بازبینی این اسناد منصوب شود، ماموران پلیس فدرال آمریکا اجازه بازبینی آنها را نداشته باشند.

دادخواست ترامپ که به یک دادگاه فدرال در پالم‌ بیچ غربی در فلوریدا تسلیم شده است، همچنین خواستار آن شده است که وزارت دادگستری آمریکا رسید مشروح‌تری از اقلام ضبط‌شده در حین جستجوی ناگهانی اف‌بی‌آی در دو هفته پیش از سکونتگاهش، استراحتگاه مارالاگو ارائه دهد و بازپرسان هر مورد خارج از دایره تعیین‌شده در حکم جستجو را بازگردانند.

دادخواست ترامپ می‌گوید:‌ «سیاست نباید بر اجرای عدالت تاثیر بگذارد. اعمال قانون سپری برای حفاظت از آمریکاییان است.نمی‌توان از اعمال قانون به عنوان سلاحی برای مقاصد سیاسی استفاده کرد.»

تقاضای ترامپ به ایلین ام کنون، قاضی منطقه‌ ارجاع شد که ترامپ او را در دوران ریاست‌جمهوری‌اش منصوب کرده است.

ممکن دلایل جستجوی خانه ترامپ هم علنی شود

بروس راینهارت، قاضی بخش که حکم بازرسی را تایید کرد، نیز در حال بررسی الزام وزارت دادگستری آمریکا به انتشار یک نسخه ویرایش‌شده از سند رسمی حاوی شواهد نشان‌دهنده وجود ادله کافی برای جستجوی خانه ترامپ است.

وزارت دادگستری در جلسه دادگاه در هفته پیش به شدت با انتشار این سند مخالفت کرد چرا که به گفته این وزارت این کار «نقشه راه» تحقیقاتش را برای افراد آشکار خواهد کرد و احتمالا مانع همکاری شاهدان خواهد شد.

راینهارت در حکمی که روز دوشنبه انشا کرد، گفت موافق است که این نگرانی‌ها به حق هستند، اما می‌خواهد این موضوع را بررسی کند که آیا «جایگزینی با عواقب قانونی کمتر برای مهروموم کردن کل این سند وجود دارد یا نه».

وزارت دادگستری تا ظهر روز پنجشنبه باید یک نسخه ویرایش‌شده از این سند را به صورت مهروموم‌شده در اختیار قاضی راینهارت بگذارد و  او می‌تواند به طور بالقوه آن را برای عموم علنی کند.

تشدید تحقیقات قضایی درباره فعالیت‌های دولتی و خصوصی ترامپ

جستجوی سکونتگاه ترامپ در ۸ اوت نشانه‌ای از تشدید قابل‌توجه یک مورد از چندین مورد تحقیقات فدرال و ایالتی است که ترامپ برای فعالیت‌هایش در دوران ریاست‌جمهوری‌ و در کسب و کار خصوصی‌اش با آنها مواجه است.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا بعدا پس از اینکه ترامپ وزارت دادگستری آمریکا را به تلافی‌جویی سیاسی متهم کرد، در اقدامی غیر معمول پذیرفت که از دادگاه بخواهد یک نسخه ویرایش‌شده از حکم جستجو و رسید شرح‌دهنده اقلام ضبط‌شده را منتشر کند.

این جستجو بخشی از تحقیقات فدرال در این مورد است که آیا ترامپ هنگام ترک کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱ پس از باختن انتخابات ریاست‌جمهوری به جو بایدن نامزد دموکرات‌ها، اسنادی را به طور غیرقانونی خارج کرده است یا نه.

اف‌بی‌آی در حین این جستجو مجموعه‌ای از اسناد محرمانه را ضبط کرد که برخی از آنها مهر «فوق‌سری» داشتند- یعنی بالاترین درجه طبقه‌بندی اسناد مخصوص اطلاعات امنیت ملی امریکا که باید کاملا محرمانه بمانند و فقط می‌توان آنها را در تاسیسات ویژه دولتی دید.

کد خبر 699864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha