قطع شدن موقت آخرین خط منظم رساننده برق به نیروگاه هسته‌ای ژاپوریژیای اوکراین در ساعات اولیه پنجشنبه به علت آتش‌سوزی یک معدن مجاور نگرانی‌های درباره امکان بروز یک فاجعه هسته‌ای در میانه جنگ را تشدید کرده است.

power plant

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره قبلا انرگواتم، شرکت دولتی هسته‌ای اوکراین در ساعت اولیه روز پنجشنبه اعلام کرد آتش‌سوزی رخ‌داده در چاله‌های خاکستر یک نیروگاه زغالسنگی در نردیکی مجتمع رآکتورهای نیروگاه ژاپوریژیا (ZNPP)، بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا، باعث قطع شدن آن از آخرین خط رساننده برق شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گلوله‌باران نیروهای روسیه عامل این آتش‌سوزی معرفی کرد و گفت ژنراتورهای دیزلی پشتیبان تولید برق برای ایمن‌ نگه داشتن نیروگاه را انجام می‌دهند که از اوائل ماه مارس (اواخر اسفند) تحت کنترل روسیه است، اما کارکنان اوکراینی آن را اداره می‌کنند. جریان برق برای ادامه کار بخش‌هایی حیاتی مانند سیستم‌ خنک‌کننده نیروگاه هسته‌ای ضروری است.

زلنسکی در سخنرانی‌اش در بعدازظهر پنجشنبه گفت: «اگرکارکنان نیروگاه ما پس از قطع برق واکنش نشان نداده بودند، ما الان مجبور بودیم با پیامدهای یک حادثه انتشار تشعشات رادیواکتیو مقابله کنیم. روسیه اوکراین و اروپایی‌ها را در موقعیتی قرار داده است که یک قدم با یک فاجعه رادیواکتیو فاصله دارد.»

در ساعات پایانی روز پنجشنبه، «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» (IAEA)، ناظر هسته‌ای سازمان ملل، در بیانیه‌ای اعلام کرد اتصال نیروگاه به شبکه برق دوباره برقرار شده است. 

در این بیانیه آمده است: ‌«اوکراین به IAEA اعلام کرد که ZNPP در طول روز دست کم دو بار اتصالش به شبکه برق را از دست داده است، اما این اتصال اکنون دوباره برقرار شده است.» این سازمان افزوده است که اطلاعاتی درباره علت مستقیم قطع برق در دست ندارد.

اتهام‌های متقابل روسیه و اوکراین درباره نیروگاه هسته‌ای

نیروگاه هسته‌ای ژاپوریژیا در نزدیکی مناطقی قرار دارد که جنگ در آن جریان دارد و در هفته‌های اخیر به طور مکرر زیر آتش بوده و نگرانی بین‌المللی درباره احتمال یک حادثه هسته‌ای را باعث شده است.

اوکراین مسکو را به انبار کرن سلاح در کارخانه و انجام حملات نظامی از محل آن متهم کرده است، در حالیکه روسیه کی‌یف را به گلوله‌باران بی‌ملاحظه این تاسیسات که در شهر انرهودار در جنوب شرق اوکراین قرار دارد، متهم می‌کند.

رافائل گروسی، مدیر کل IAEA چند ساعت پیش از این تحولات در مصاحبه‌ای با کانال خبری فرانس ۲۴ گفته بود که کارشناسان این سازمان به زودی امکان دیدار از نیروگاه را پیدا می‌کنند.

اوکراین به شدت به نیروگاه‌های هسته‌ای‌اش برای تولید برق متکی است- ۱۵ راکتور این کشور در چهار نیروگاه نیمی از برق کشور را تامین می‌کنند. مقامات اوکراینی مدعی هستند که روسیه به این علت نیروگاه ژاپوروژیا را تصرف کرده است که برق تولیدی آن را به شبه‌جزیره کریمه بفرستد که در اوائل سال ۲۰۱۴ مسکو آن را به روسیه ملحق کرد.

کد خبر 700652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 3
    مرگ برروسیه متجاوز
  • هومن محمدیان IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 0
    این تمام تبلیغاتی است برای غرب اروپا و ناتو برای ماندگاری و پیشروی به شرق در اوکراین و تقابل بیشتر با نیروهای روس. 😞