رئیس‌جمهوری در سخنانی تصریح کرد که ایران کشوری بزرگ با اقتصادی بزرگ است و امروز جزء 17اقتصاد اول دنیا هستیم، در چنین شرایطی طبیعی است که هزینه‌های مدیریت کشور نیز بالا باشد.

محمود احمدی‌نژاد این مطلب را در دیداری که با جمعی از معلولان نخبه و توانمند کشورمان داشت، مطرح کرد.

محمود احمدی‌نژاد در این دیدار که دفتر امور رسانه‌های ریاست‌جمهوری خبر آن را منتشر کرد، با بیان اینکه برای ساختن جامعه در کنار همت، برنامه و توکل به خدا، وجود منابع ضروری است، تصریح کرد: رقم بودجه کشورمان به درآمدهای نفتی بستگی دارد و این درآمدها نیز تحت سیطره اقتصاد ظالمان همواره در نوسان است، آنها هستند که قیمت نفت را با اهداف سیاسی و اقتصادی تعیین می‌کنند، با چنین شرایطی باید تلاش کنیم از یک طرف ارتباط خود را با این شرایط قطع و از طرف دیگر منابع جدیدی برای اداره کشور ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ایران از لحاظ ثروت مادی و انسانی کشوری غنی است اما از این ثروت‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: متأسفانه در کشورمان اسراف و عدم‌استفاده درست از منابع را شاهد هستیم؛

به‌نحوی که هیچ کشوری مثل ایران منابع خود را به راحتی هدر نمی‌دهد. در بخش انرژی بالاترین سرانه مصرف را در سطح جهان داریم و به اندازه 8-6 برابر دنیا انرژی مصرف می‌کنیم درحالی‌که با مصرف کمتر نیز می‌توان همین امورات را اداره کرد.

وی پایین بودن ارزش انرژی را از دلایل مصرف نادرست و اسراف برشمرد و خاطرنشان کرد: در گذشته دولت‌ها بنا به دلایلی سنگین‌ترین یارانه را به‌صورت عام در بخش انرژی توزیع کردند که البته این رقم هم به‌طور یکسان در بین 70 میلیون نفر توزیع نشده است؛ چراکه کمتر از 30 درصد از جمعیت کشور از بیش از 70 درصد انرژی برخوردار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: امروز زمان آن است که تصمیمات بزرگی برای مدیریت کشور اتخاذ کنیم و اصلاح ساختار بودجه و منابع ضروری است و البته برای این اقدام هماهنگی و همکاری دولت و مجلس ضروری است.

دست‌های خارجی

رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی از شبکه یک سیما که سه‌شنبه شب انجام شد نیز گفت: در حوادث اخیر هند، دست‌هایی خارج از منطقه حضور دارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، احمدی‌نژاد افزود: هدف اصلی استکبار از فشار بر افغانستان و پاکستان، چین و هند است.

وی گفت: حضور آمریکا در افغانستان جز هزینه کردن سودی ندارد؛ چرا که این کشور اقتصاد فعال و منابع قابل توجهی ندارد.

رئیس‌جمهوری اظهار داشت: آنها از افغانستان به‌عنوان پایگاهی برای دست اندازی به هند استفاده می‌کنند و به‌نظر می‌آید که برای چین هم مشکل ایجاد کنند.

وی وقایع اخیر بمبئی را اقدامی‌تروریستی و وحشیانه خواند و گفت: مهم‌ترین انگیزه عاملان این اقدام که از بیرون منطقه هستند، افزایش حساسیت‌ها میان پاکستان و هند است.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه بحران اقتصادی کنونی آمریکا به بحران اجتماعی تبدیل خواهد شد، افزود: اینکه برخی آمار بیکاری را در کشور ما بیش از آمریکا اعلام می‌کنند، باید بدانند که مفهوم بیکاری در کشور ما متفاوت است.

وی اضافه کرد: در ایران، پدر خانواده فرزندان خود را به هر نحوی که باشد اداره می‌کند اما بیکاری در آمریکا اگر 3ماه طول بکشد معنایش کشیده شدن به کف خیابان‌هاست و این بحران اجتماعی سپس به بحران سیاسی تبدیل خواهد شد.

جزیره باثبات

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که تاثیر این بحران‌ها بر ایران چیست؟ گفت: ایران جزیره‌ای باثبات است و آرامش را به دنیا منتقل می‌کند.

رئیس‌جمهوری افزود: با این حال مسئولیت‌های ما روز به روز سنگین‌تر می‌شود و اکنون زمان حضور ملت ایران است که نگاه و مبانی فکری خود را به دنیا معرفی و در جهت صلح و حل ریشه‌ای مشکلات تلاش کند.

سفر به تبریز

رئیس‌جمهوری در ادامه دور دوم سفرهای استانی، بعد از ظهر دیروز وارد استان آذربایجان شرقی شد و در فرودگاه تبریز مورد استقبال مقام‌های محلی این استان قرار گرفت.

احمدی‌نژاد پس از ورود به فرودگاه تبریز در جمع خبرنگاران، این شهر را دیاری غیرتمند توصیف کرد و گفت: آذربایجان علم بر افراشته غیرت و دژ مستحکم آزادی، عزت و استقلال ایران است که مردمی پاکدل، شجاع، مومن و رشید دارد.

وی با اشاره به اهداف سفر دوم هیأت دولت به این استان، پیگیری مصوبات سفر اول، بررسی گزارش‌های بازرسان، مشاهده فعالیت‌های انجام شده از نزدیک را از جمله برنامه‌های این سفر عنوان کرد و اظهار داشت: بنده، وزرا و معاونین  در این سفر، کارها را از نزدیک خواهیم دید و اگر نقص و مانعی باشد سعی خواهیم کرد که آنها را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: در کارگروه‌های تخصصی موانع و لوازم پیشرفت استان را بررسی خواهیم کرد و تصمیمات اتخاذ شده در شورای اداری شهرستان‌ها با حضور اعضای دولت به جلسه هیأت دولت آورده خواهد شد تا مورد بررسی قرار گیرد و تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به تشکیل جلسه هیأت دولت در پایان این سفر تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد که با مصوباتی از فعالیت‌های مردم این دیدار حمایت کنیم، موانع را از پیش پای مردم برداریم و تصمیمات جدیدی برای خدمت هر چه بیشتر به مردم اتخاذ کنیم.

رئیس‌جمهوری سپس به ورزشگاه تختی این شهر رفت و در اجتماع مردم آذربایجان شرقی سخنرانی کرد.

در سفر تیرماه 85 رئیس‌جمهوری و اعضای هیـات دولت به آذربایجان شرقی که 4روز به طول انجامید 169 مصوبه برای عمران و آبادانی این استان تصویب شد که بنا به گفته استاندار آذربایجان شرقی تاکنون 94درصد این مصوبات اجرایی شده است.

عبرت از سرنوشت بوش

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دوران زورگویی، خودخواهی، لشکرکشی و نظامی گری به پایان رسیده است ،خطاب به زورگویان جهان هشدار داد که از سرنوشت بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا عبرت بگیرند.

به گزارش مهر، احمدی‌نژاد در سخنانی در ورزشگاه تختی تبریز و در جمع مردم استان آذربایجان شرقی با اشاره به وظایف دولت اسلامی تصریح کرد: دولت اسلامی باید ویژگی‌هایی همچون عدالت‌گستری، حفظ عزت ملی و اسلامی، تبلیغ توحید و
توحید کلمه داشته باشد.

رئیس‌جمهوری تاکید کرد: امروز همه باید در جهت وحدت، برادری و ترویج محبت و عشق حرکت کنیم، چرا که اگر مردم یکدیگر را دوست داشته باشند تخلف، اجحاف و برخی زورگویی‌ها از جامعه برداشته خواهد شد و فضای جامعه سرشار از محبت می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شرایط امروز جهان افزود: آنان می‌خواهند جلوی دستیابی ملت‌ها به حقوق مسلم خود را بگیرند و با این بهانه به کشورها لشکرکشی می‌کنند و جنگ به راه می‌اندازند.

احمدی‌نژاد خطاب به زورگویان و مستکبران جهان گفت: شما باید از سرنوشت گذشتگان خود عبرت بگیرید و ببینید که آقای بوش که با قلدری و غرور با ملت‌ها صحبت می‌کرد اکنون سرنوشتش به کجا رسیده است، لذا به‌دنبال شیطنت و خودخواهی نباشید.وی تاکید کرد: بدانید که ملت ایران ایستاده است و از همه حقوق خود با قدرت دفاع خواهد کرد.

احمدی‌نژاد همچنین درباره استان سرفراز آذربایجان خاطرنشان کرد: این استان مرکز فرهنگ، صنعت، کشاورزی ،گردشگری و سیاست کشور است که در دور اول سفرهای استانی،2 هزار و 510 طرح را تصویب کردیم و تا امروز طبق گزارش‌های رسیده
 2 هزار و 37 طرح به مرحله نهایی رسیده و 473 طرح نیز در مسیر اجرا و یا مقدمات اجرایی قرار دارد.

کد خبر 70019

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز