برای تشویق مردم به نوسازی بافت فرسوده و مقاوم‌سازی پایتخت در برابر زلزله احتمالی، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد دو طبقه تراکم تشویقی در نوسازی بافت‌های فرسوده مطرح کرد.

بهاره خسروی / محله

به گزارش همشهری آنلاین، حجت‌الاسلام «سید محمد آقامیری» عضو شورای اسلامی شهر تهران و «رضا شرفی» شهردار منطقه ۱۰ به همراه تمامی معاونان و برخی مدیران و همچنین روسای ادارات آب، برق و گاز و رئیس پلیس راهور و سرکلانتر منطقه پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام با نمازگزاران محله جی دیدار چهره به چهره داشت و پاسخگوی درخواست‌های شهروندان بود.

در این دیدار «محمد آقامیری» با اشاره به مشکلات بافت فرسوده در منطقه ۱۰ گفت : «منطقه ۱۰ از مناطقی است که بافت فرسوده و گرفتاری‌ها و مشکلات زیادی دارد. از ابتدای مدیریت جدید شهری، یکی از کارهایی که در حوزه معماری و شهری دنبال کردیم، بحث بافت فرسوده است که اهمیت زیادی برای ما دارد که به هر نحو ممکن، بهسازی و نوسازی شود.»

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تهران روی گسل‌های زلزله قرار دارد و احتمال زلزله قریب‌الوقوعی در شهر وجود دارد، افزود: «تلاش ما این است که این زلزله حجم و بار کمتری داشته باشد ولی آنچه پیش‌بینی می‌شود زلزله بزرگی است که تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری را در برمی‌گیرد و قدرت آن شش و نیم تا هفت ریشتر پیش‌بینی می‌شود.»

 او بیان اینکه بافت فرسوده با بیشترین خطرات در صورت وقوع زمین‌لرزه احتمالی روبه‌رو است، تصریح کرد: «از سال گذشته تاکنون بارها تاکید کرده‌ایم برای نوسازی بافت فرسوده‌ امتیازات ویژه‌ای از جمله اعطای دو طبقه تراکم تشویقی باید داشته باشیم تا مردم رغبت لازم را برای نوسازی داشته باشند. از سویی، متاسفانه کسانی که در این بافت زندگی می‌کنند، توان اقتصادی لازم برای نوسازی ندارند به همین خاطر باید مشوق‌هایی بدهیم که تا افرادی از بیرون بیایند و این نوسازی را انجام دهند.»

همچنین آقامیری به موضوع معتادان متجاهر و آسیب‌های اجتماعی در شهر نیز اشاره کرد و ادامه داد: «در ابتدای آغاز کار دوره شورای ششم، رئیس پلیس تهران به صحن شورا آمد و گزارش داد که ۲۲ هزار معتاد در تهران وجود دارد. متاسفانه نیروی انتظامی و بهزیستی توان مقابله با معتادان متجاهر را ندارند. پس چه باید کرد؟ باید آنها را رها کرد؟ ما گفتیم هر چند مدیریت شهری مسئولیتی در این باره ندارد ولی شهرداری وسط میدان بیاید و دیگر دستگاه‌ها را هم فرابخواند.»

این مقام مسئول با بیان اینکه قرارگاهی در استانداری تهران ایجاد و مسئولیت آن نیز به شهرداری داده شد، ابراز داشت: «این قرارگاه از دهم دی ماه سال قبل ایجاد و از آن زمان، عملیات جمع‌آوری معتادان متجاهر آغاز شد. سوله‌ها و گرمخانه‌ها تجهیز شدند و معتادان در آن نگهداری شدند. متاسفانه معتادانی از ۱۵ سال تا بیشتر از ۷۰ سال، زن و مرد با انواع و اقسام بیماری‌ها در این سوله‌ها نگهداری می‌شوند. تاکنون حدود ۱۲ هزار معتاد متجاهر از سطح شهر جمع‌آوری شده است.»

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران به وجود ۱۰ هزار معتاد متجاهر در سطح شهر نبود مکانی مناسب برای نگهداری آنها اشاره می کند: «در حال ساخت سوله‌های جدیدی هستیم و وقتی این سوله‌ها ساخته شد، اقدام به جمع‌آوری معتادان به اندازه ظرفیت جدید می‌شود. حسن این کار آن است که معتادان جمع‌آوری شده بلافاصله رها نمی‌شوند، بلکه حدود ۹ ماه تا یک سال نگهداری می‌شوند. برخی از آنها که سلامتی‌شان را به دست آوردند و خانواده‌شان با ضمانت آنها را تحویل گرفتند و تعهد دادند که به این چرخه بازگشتی نداشته باشند، رها می‌شوند. در مجموع، شهرداری تا چند ماه دیگر کار دارد تا بتواند سوله بسازد و مابقی معتادین را جمع‌آوری کند و امیدوارم تا پایان سال، معتاد متجاهری در سطح شهر تهران نباشد.»

همچنین در ادامه این دیدار شهردار منطقه ۱۰ گزارشی از برنامه‌های انجام برای ارائه خدمات به شهروندان و پاسخگویی به درخواست های آنها داد: «تا به امروز، در ۳۰ مسجد حضور یافته و در خدمت شهروندان بوده‌ایم. تا به امروز نیز به ۷۰۰ درخواست مردم پاسخگو بودیم و بیش از ۶۰ درصد درخواست‌های مردمی را اجرایی کرده‌ و این موضوع را نیز به اطلاع آنها رسانده‌ایم. به غیر از مساجد، صبح‌های هر پنجشنبه در سراهای محلات نیز ملاقات مردمی داریم.»

«رضا شرفی» با بیان اینکه در منطقه ۱۰ چند اتفاق خوبی رخ داده که بستر توسعه در این منطقه را فراهم می‌کند، توضیح داد: «یکی از آنها، تعیین و تکلیف شاخه شرفی بزرگراه یادگار امام موسوم به محور رنجبر است. مطالعات آن در حال نهایی شدن است و تا چند ماه دیگر این مسئله از سوی کمیسیون ماده ۵ ابلاغ می‌شود و فکر می‌کنم در اواخر سال، کار اجرایی این محور را آغاز می شود.»

به گفته شهردار منطقه ۱۰، با این کار، زمین و املاک مردم در محور رنجبر تا چند ماه دیگر تعیین تکلیف می‌شود. بخش عمده‌ای از آنها از طرح خارج می‌شود و مردم بعد از ۳۰ و چند سال می‌توانند اقدام به نوسازی یا خرید و فروش کنند. منابع لازم هم برای تملک فراهم شده و ما می‌توانیم اقدام به تملک املاک کنیم.

کد خبر 700075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    انقدر طبقه اضافه کردین که دیگه جانیست سوزن بندازین تو تهران بعد میگید آب نیست برق نیست .....