پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که شاید زمان کنار گذاشتن شیفتگی بیش از حد به تاثیرات مصرف مکمل‌های ویتامین دی رسیده باشد.

Vit D

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس پژوهشگران آمریکایی روز چهارشنبه در «ژورنال پزشکی نیوانگند» گزارش کردند که مصرف دوزهای بالای ویتامین دی خطر شکستگی استخوان را در افراد سالمند به طول کلی سالم کاهش نمی‌دهد.

این یافته‌های آخرین مورد در رشته‌ای از نومیدی‌ها درباره ویتامینی است که زمانی امید می‌رفت اثرات محافظت‌کننده گسترده‌ای داشته باشد. همین بررسی بر روی حدود ۲۶۰۰۰ نفر قبلا نشان داده بود که مصرف مکمل‌های ویتامین دی از بیماری قلبی، سرطان یا نقصان حافظه نیز جلوگیری نمی‌کند.

دکتر مریل لوبوف از بیمارستان بریگهام و زنان بوستون و نویسنده اصلی مقاله این بررسی گفت، با اینکه مصرف ویتامین دی به مقدار کافی برای استحکام استخوان‌ها مهم است، «مصرف بیشتر ویتامین دی اثرات بهتری ایجاد نمی‌کند.»

پایان دادن به بحثی طولانی

تخمین زده می‌شود که یک سوم آمریکاییان ۶۰ ساله و بالاتر مکمل‌های ویتامین دی مصرف می‌کنند و بیش از ۱۰ میلیون آزمایش برای اندازه‌گیری میزان ویتامین دی خون در سال انجام می‌شود- و این در حالی است که سال‌ها درباره اینکه یک فرد سالمند عادی نیازی به هر یک  از این دو کار داشته باشد، بحث و جدل برپا بوده است.

دکتر استیون کامینگز از مرکز پزشکی کالیفرنیا پاسیفیک و دکتر کلیفورد روزن از انستیتو پژوهشی مرکز پزشکی مین در تفسیر در همین شماره ژورنال می‌نویسند این جدیدترین یافته‌ها در کنار یافته‌های سایر کارآزمایی‌های با نتایج مشابه باید به بحث در این باره پایان دهد.

این دو نفر که خودشان در این بررسی دخیل نبوده‌اند، این چنین نتیجه‌گیری می‌کنند: «مردم باید مصرف مکمل‌های ویتامین دی برای پیشگیری از بیماری‌های عمده را کنار بگذارند و پزشکان باید اندازه‌گیری معمول ویتامین دی خون که باعث نگرانی می‌شود، متوقف کنند.»

چه مقدار ویتامین دی باید مصرف کرد؟

اما افراد چه مقدار ویتامین دی باید مصرف کنند؟ مقدار توصیه‌شده مصرف ویتامین دی در آمریکا ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد بین‌المللی در روز است تا اطمینان  حاصل شود هر فردی چه جوان و چه سالمند، مقدار کافی از این ویتامین دریافت می‌کند. شیر و  برخی مواد غذایی دیگر نیز با ویتامین دی غنی می‌شوند تا به رسیدن به این هدف کمک کنند.

پرسش بزرگتر این بود که آیا مصرف بیشتر از میزان توصیه‌شده ویتامین دی ممکن است بهتر باشد، یعنی از شکستگی‌ها یا اختلالات دیگر جلوگیری کند یا نه. برای پاسخ به این پرسش دکتر جوآن مانسون، رئیس بخش پزشکی پیشگیری بریگهام و زنان بزرگترین بررسی در نوع خود را برای ردیابی انواعی از پیامدهای پزشکی در ۲۶۰۰۰ آمریکایی به طور کلی سالم در دهه ۵۰ زندگی و بالاتر آعاز کرد.

آخرین نتایج شکستگی‌های استخوان را در افرادی که دوز بالای ویتامین دی - ۲۰۰۰ واحد بین‌المللی شکل فعال ویتامین D یا ویتامین D3 را هر روز برای پنج سال مصرف می‌کردند با افرادی برای همین مدت قرص‌های بی‌اثر دریافت می‌کردند، مقایسه کرد.

نتایج منتشرشده بوسیله لوبوف در ژورنال پزشکی نیوانگلند نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ویتامین دی خطر شکستگی استخوان لگن یا سایر استخوان‌ها را کاهش نمی‌دهد.

با این وجود لوبوف هشدار داد که این بررسی شامل افرادی که به علت بیماری پوکی استخوان یا سایر اختلالات ممکن است نیاز به مصرف مکمل ویتامین دی داشته باشند یا افرادی که دچار کمبود شدید ویتامین دی هستند، نمی‌شد. مانسون نیز گفت پژوهش بیشتری لازم است تا معلوم شود مصرف مکمل ویتامین دی در گروه‌های پرخطر دیگر ممکن است سودمند باشد یا نه.

به گفته مانسون، در مجموع «این یافته‌ها باورهای جزمی درباره ویتامین دی را واژگون می‌کند و درباره ارزش انجام روتین آزمایش اندازه‌گیری میزان ویتامین دی خون و توصیه کلی به مصرف مکمل‌های ویتامین دی تردید به‌وجود می‌آورد.»

«گذراندن وقت در بیرون از خانه در فضای آزاد، فعالیت جسمی انجام دادن و مصرف رژیم غذایی سالم برای قلب برای اغلب افراد به سودمندی‌های بیشتری از لحاظ سلامت منجر خواهد شد.»

کد خبر 693742

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha