«بعد از غائله ۱۸ تیرماه بود که مصطفی معین با استعفای خود برخورد با تجمع‌کنندگان را «حمله به حریم امن دانشجو» خواند و سیدمحمد خاتمی از آن به عنوان تاوان افشای قتل‌های زنجیره‌ای یاد کرد.»

18 تیر 87

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه ایران نوشت: حادثه کوی دانشگاه در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ یکی از حوادث ناگوار تاریخ معاصر است که ابعاد مختلفی از آن تاکنون مورد بررسی قرار گرفته است. ناآرامی کوی دانشگاه در تیرماه سال ۷۸ که به بهانه توقیف روزنامه سلام آغاز شد و تا چند روز پس از آن نیز ادامه داشت، اینگونه رقم خورد که ساعت ۲۱ پنجشنبه ۱۷ تیرماه تعدادی افراد با هویت نامعلوم با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون اعتراض به توقیف «سلام» در مقابل سینمای کوی دانشگاه تجمع کردند و با تحریک دانشجویان و پخش اعلامیه جرقه‌های اولیه آشوب را ایجاد کردند و این عده با گذشت کمتر از یک ساعت با خروج از کوی اقدام به تجمع غیرقانونی و سردادن شعار در خارج از کوی کردند و با حمله به تعدادی خودرو، فضای رعب و وحشت ایجاد کردند. تلاش نیروی انتظامی برای بازگرداندن دانشجویان به خوابگاه بی‌نتیجه ماند و رفته‌رفته تظاهرکنندگان با نیروهای انتظامی حاضر در صحنه درگیر شدند. تحرکاتی که با تحریکات انجمن اسلامی دانشجویان و برخی چهره‌های سیاسی رفته رفته شدت می‌یافت، با حمایت سلیمانی معاون امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تهران همراه شد و این حمایت‌ها جسارت تظاهرکنندگان به عوامل انتظامی را بیشتر و بیشتر می‌کرد.

نیمه شب ۱۸ تیرماه، تشنج در خیابان‌های اطراف کوی شدیدتر شد. شکستن شیشه‌های مهدکودکی در مقابل کوی، آتش زدن لاستیک و حمله به خودروها و بستن معابر و هجوم به ناجا و گروگان گرفتن سه سرباز نیروی انتظامی، چاشنی درگیری‌های ۱۸ تیر شد و تا صبح ادامه داشت و سخنرانی‌های تحریک‌آمیز اعضای انجمن اسلامی دانشجویان بر آتش آشوب‌ها می‌افزود. دستور خروج ناجا از صحنه درگیری‌ها پس از جلسه شورای تأمین استان موجب شد تا تعدادی از عناصر مشکوک نیز وارد صحنه شوند و درگیری‌ها تا عصر جمعه ۱۸ تیرماه ادامه داشت و پرتاب کوکتل به سمت عوامل نیروی انتظامی مستقر در مقابل کوی دانشگاه به آتش گرفتن دو تن از عوامل وظیفه انتظامی منجر شد. موسوی لاری و مصطفی معین وزرای کشور و آموزش عالی به دانشجویان کوی ملحق شدند اما تجمع‌کنندگان به موسوی لاری نیز حمله کردند، در این میان بعضی فعالان سیاسی از جمله فائزه هاشمی، مجید انصاری و فاطمه کروبی به نوبت در جمع دانشجویان حاضر شدند.

بعد از غائله ۱۸ تیرماه بود که مصطفی معین با استعفای خود برخورد با تجمع‌کنندگان را «حمله به حریم امن دانشجو» خواند و سیدمحمد خاتمی از آن به عنوان تاوان افشای قتل‌های زنجیره‌ای یاد کرد.

روایت تصویری این روزنامه از وقایع تیر ۷۸ را در ۲۵ تصویر ببینید:

روایت تصویری روزنامه ایران از ۱۸ تیر ۷۸ | مروری بر جنجال کوی دانشگاه

روایت تصویری روزنامه ایران از ۱۸ تیر ۷۸ | مروری بر جنجال کوی دانشگاه

روایت تصویری روزنامه ایران از ۱۸ تیر ۷۸ | مروری بر جنجال کوی دانشگاه

کد خبر 690406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 27
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    13 47
    مشکل مربوط به نیروی انتظامی و دانشجویان نبود آنان قربانی باج خواهی افرادی همچون تاج زاده. وخاتمی وافتضاح طلبان شدند
    • ع.شرقی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      11 1
      تنهایی فکر کردی؟؟ راستی از اروجعلی ببزاده سارق ریشتراش چه خبر؟
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    18 23
    فتنه !
  • امید جلالی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    7 14
    الان موقع همدلی وهمفکری است نه من چه گفتم اون چی گفت دشمن بایدن اسراییل بن شیطان وهابی بخرین امارات تایلند صهیونیستها و اروپایی ها همه جمع شدن ریشه ما را بزنندکوته فکر نباشید دشمن شاد کن نباشید دود این کارها اول در چشم ملت وخودتان میرود بست کنید گوش به فرمان رهبر باشیم الان فقط هوشیاری میطلبد دشمن تا مرزهایمان امده ایران را جولانگاه دشمنان نکنیم چیزی جز ضرر عایدمان نمیشود
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      6 1
      ههههههههه
  • یوسف شعبانیان IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    5 20
    دانشجو ابزار دست فتنه گرانی شده و می‌شود که سهمی از اموال و پستهای مختلف بدست نياورده اند و دانشجو ابزاری است تا به وسیله او این طایفه به مقام و منزلت برسند . بدبخت دانشجوی که نه در جامعه زندگی کرده و نه سرپرست خانواده ای بوده و نه مدیر چند جارو کش شده خلاصه صفر کیلومتری که در تفکر خود علامیه ای است که با دانش و جوانیش دنیای علم و سیاست را در کثری از ثانیه به پایان می‌رساند . خدا به داد ملتی برسد که دانشجو را پرچمدار حرکت خود قرار دهد
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    10 3
    خدا لعنت کند همه کسانی که امنیت کشور رو به هم میزنن وبا جان و مال مردم بازی میکنند
  • DE ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    7 10
    روزهای وحشتناک که در تاریخ ثبت شد. دلیل احساساتی کردن قضیه و سوُ استفاده از جوانان نخبه سالم پاک و باغرور .......
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    7 6
    اصطلاح جدیدی در ادبیات سیاسی ایران ابداع شد حمله گازانبری
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    1 0
    چرا از حضور افراد لباس شخصی حرفی نمیزنید در اخر ناجا را قربانی کردند