مجموع نظرات: ۱۳
سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
۱۰ نفر

قدیم‌ها در هر فامیل یک یا چند بزرگتر بودند که جوان‌های دم بخت را به هم معرفی می‌کردند و به اصطلاح واسطه امر خیر می‌شدند، اما حالا مدت‌هاست که واسطه‌گری ازدواج کم شده و بزرگ‌ترهای فامیل کمتر برای جوان‌های اطرافشان هم آستین بالا می‌زنند؛ با این حال هنوز هستند کسانی که دغدغه ازدواج جوانان را دارند و واسطه امر خیر آنها می‌شوند.

همایش ازدواج

همشهری آنلاین - پریسا نوری: «سکینه کاظم‌زاده» از ۲۵ سال پیش تا حالا، واسطه ازدواج صدها دختر و پسر جوان شده و آنها را به خانه بخت فرستاده است. او هر ماه در برخی حسینیه‌های تهران، جلسه‌های معارفه ازدواج برپا و زمینه آشنایی جوانان داوطلب ازدواج را فراهم می‌کند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

این زن واسطه ازدواج جوانان دم‌بخت است

دورهمی داوطلبان ازدواج

به دعوت کاظم‌زاده در یکی از جلسات معارفه ازدواج که در حسینیه‌ای در خیابان دماوند برگزار شده، شرکت می‌کنیم. جایی که صدها مرد و زن داوطلب ازدواج دورهم جمع شده‌اند تا شریک مناسب زندگیشان را پیدا کنند. ردیف صندلی‌های چیده شده در حسینیه خیلی زود پر شده و بقیه که دیرتر می‌رسند، روی زمین می‌نشینند. بیشتر شرکت‌کنندگان خانم و گروه سنی داوطلبان ازدواج از ۲۵ تا ۵۵ ساله است. جلسه با صحبت‌های کاظم‌زاده شروع می‌شود. او که سخنور قابلی است، از اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده می‌گوید و به جوان‌ها توصیه می‌کند در شرایط اقتصادی امروز، ازدواج را آسان بگیرند، از یکدیگر مهریه و جهیزیه سنگین نخواهند و انتظارات نامتعارف نداشته باشند.

پس از صحبت‌های کاظم‌زاده، آقایان و بانوان حاضر در جلسه به نوبت می‌ایستند و بعد از معرفی مختصر خودشان، انتظاراتشان را از شریک زندگی مدنظر بیان می‌کنند. یکی می‌گوید ۴۵ ساله و دکتر داروساز است و در آفریقای جنوبی زندگی می‌کند و به ایران آمده تا همسر مناسبی پیدا کند و دیگری ۵۵ ساله و کارمند بازنشسته است، همسرش فوت شده و حالا در میانسالی دنبال شریک مناسبی برای زندگی‌اش می‌گردد. این میان پدری با موی سپید به نمایندگی از دخترش در جلسه شرکت کرده تا داماد مناسبی پیدا کند و ...

جلسه معارفه حدود ۳ ساعت طول می‌کشد و در پایان افرادی که فکر می‌کنند شرایط و انتظاراتشان متناسب است، با حضور یکی از اعضای خانواده خانم، با هم گفت‌وگو می‌کنند تا در صورت توافق ضمنی خانواده‌ها به هم معرفی شوند و مراحل تحقیق نهایی و خواستگاری انجام شود.

شروع کار از جلسه‌های قرآن

این بانوی ۶۱ ساله که مدرس قرآن و ساکن شرق تهران است، سال‌هاست در حسینیه «داوری» تهرانپارس و دیگر حسینیه‌های شرق تهران جلسه‌های قرائت و تفسیر قرآن برگزار می‌کند. او معتقد است جرقه واسطه‌گری ازدواج هم از این جلسه‌ها و حسینیه‌ها زده شده و می‌گوید: «در جلسه‌های قران که معمولا هفتگی برگزار می‌شد، به مادرها می‌گفتم هفته آینده بعد از قرائت قرآن، جلسه معارفه دختران و پسران دم‌بخت است. با دخترانتان به جلسه بیایید، به افرادی هم که قصد دارند پسرشان را داماد کنند بگویید در این جلسه حاضر شوند.»

او ادامه می‌دهد: «شاید باورتان نشود اما جلسه معارفه معمولا شلوغ‌تر از سایر جلسه‌ها بود؛ خیلی از دختران از نقاط مختلف شهر با مادرانشان می‌آمدند و از شرایط خودشان و شرایط همسر ایده‌آلشان صحبت می‌کردند و مادران پسرها هم از ایده‌آل‌هایشان برای انتخاب عروس مناسب می‌گفتند و با خانواده عروس مورد نظرشان آشنا می‌شدند و در نهایت خیلی از این آشنایی‌ها به ازدواج ختم می‌شد.»

از واسطه‌گری ازدواج تا تأمین جهیزیه

شیوه کار این بانوی نیکوکار هنوز هم به همان روش است. او در حسینیه‌های شرق تهران جلسه‌ معارفه را برپا کرده و از دخترها و پسرها داوطلب ازدواج دعوت می‌کند تا به همراه خانواده‌هایشان در این جلسات شرکت و به اصطلاح نیمه‌گمشده خودشان را پیدا کنند. کاظم‌زاده دراین‌باره می‌گوید: «دخترانی که در سن ازدواج هستند، همراه مادرهایشان و از آن طرف آقادامادها به تنهایی یا همراه مادر یا خواهرشان می‌آیند و شرایط یکدیگر را جویا می‌شوند و آشنایی اولیه با حضور خانواده‌ها شکل می‌گیرد و در صورت توافق به خواستگاری و ازدواج ختم می‌شود.»

البته کار این بانوی نیکوکار فقط معرفی جوانان هم‌کفو نیست، او مانند مادری دلسوز از لحظه خواستگاری تا زمانی که زندگی مشترکشان را شروع کنند همراهی‌شان می‌کند. این همراهی گاهی در حد مشاوره قبل از ازدواج و گاه مشارکت در تأمین جهیزیه عروس‌خانم با کمک افراد نیکوکار و خیر است.

این بانوی نیکوکار برخلاف بسیاری از واسطه‌های ازدواج که این روزها برای معرفی خواستگار یا دختر مناسب ازدواج پول‌های کلان طلب می‌کنند؛ همه این کارها را رایگان و برای رضای خدا انجام می‌دهد و معتقد است همین که واسطه انجام سنت پیامبر می‌شود، برای دو دنیایش کافی است.

آسان بگیرید

بانو کاظم‌زاده که صدها جوان در آستانه ازدواج را می‌شناسد معتقد است جوان‌ها نسبت به گذشته بیشتر به دنبال رفاه هستند و دلشان می‌خواهد در آغاز زندگی خانه و ماشین و همه اسباب زندگی را کامل  داشته باشند و این موضوع کار را سخت می‌کند. او ادامه می‌دهد: «قبلا فقط دخترها دنبال شوهر پولدار بودند اما الان پسرها هم از درآمد یا ماشین یا خانه پدر دختر می‌پرسند و برایشان مهم است که طرفشان در کدام محله زندگی کند. گاهی مدرک تحصیلی هم برای برخی خیلی مهم است. برخی که خیلی مذهبی هستند برایشان مهم است که مرجع تقلیدشان مثل هم باشد. برخی هم مهم‌ترین معیارشان قیافه و قد و وزن طرف است.»

او تأکید می‌کند: «هدف ما تشویق جوانان به عقد دایم و ازدواج آسان است، برای همین به جوان‌های در سن ازدواج می‌گویم در تعیین معیارها سخت نگیرید، دلتان را صاف کنید و با اخلاق نیکو و کار و تلاش پایه‌های زندگی‌تان  را محکم کنید، کم کم ماشین و خانه و اسباب زندگی جور می‌شود.»

این زن واسطه ازدواج جوانان دم‌بخت است

کد خبر 689555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الی IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    خدا خیرشان بدهد
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    3 0
    این خانم را کجا میشه پیدا کرد؟
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    6 3
    احسنت
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    دمش گرم