دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

جنگ همیشه پرهزینه است. این هزینه تنهابه میلیون‌ها دلار پولی که باید صرف تجهیزات و نیروهای نظامی و ارتش شود، محدود نمی‌شود. هزینه سنگین‌تر تلفات جانی و تاثیر روانی است که تا سال‌های بعد از پایان جنگ باقی می‌ماند.

در کشور کنگو در آفریقا، جنگ قدیمی میان شورشیان و ارتش کنگو، بار دیگر از 3 ماه پیش شروع شده‌است. این جنگ تا‌کنون بیش از 250 هزار نفر در مناطق شمالی این کشور را بی‌خانمان کرده‌است. تنها در چند هفته گذشته، 100 هزار نفر از خانه‌های خود رانده‌شده‌اند که 60 درصد از  این تعداد کودکان بوده‌اند.

کودکان در چنین درگیری‌هایی آسیب‌پذیرترین قشر هستند. در شرق کنگو،  یک رهبر شورشی به نام «لوران انکوندا»  ارتشی دارد که سال‌ها با نیروهای دولتی کنگو می‌جنگد. بهای این جنگ را کشاورزان عادی، بازرگانان و خانواده‌های غیرنظامی می‌پردازند. بان کی مون ، دبیرکل سازمان ملل اخیرا هشدار داده که ادامه این جنگ، امکان کمک‌رسانی به قربانیان را از بین برده‌است. سازمان ملل شرایط انسانی مردم کنگو را فاجعه‌بار خوانده است.

رهبر شورشیان کنگو، یک ژنرال توتسی است که با دولت رواندا ارتباط دارد. اکنون او سال‌هاست که رهبری جنگ در کنگو را به‌عهده دارد. این جنگ به خاطر نقش و نفوذ کشورهایی مانند رواندا در همسایگی کنگو، یک جنگ قاره‌ای هم خوانده می‌شود. ارتش کنگو توانایی مقابله با این گروه شورشی را ندارد.

سربازانی که اکنون ماه‌هاست حقوقی از دولت نگرفته‌اند هیچ مقاومتی در برابر پیشروی شورشی‌ها انجام نمی‌دهند و باز هم بهای این وضعیت را مردم می‌پردازند. ژنرال  انکوندا رهبر شورشیان وعده داده که به‌زودی به پایتخت می‌رسد تا دولت جوزف کابیلا را سرنگون کند. کابیلا 2سال پیش در یک انتخابات سراسری به این سمت انتخاب شد.

 آنها یک بار دیگر در سال‌های گذشته این کار را کردند و دولت موبوتو سه‌سه‌کو را سرنگون کردند. در این میان طرح اعزام 3 هزار نیروی صلح‌بان تازه به کنگو در بروکراسی سازمان ملل گرفتار شده و هنوز به تصویب نرسیده‌است. اما اگر پیشروی شورشیان کنگو به این سرعت و به این صورت ادامه یابد، ماموریت نیروهای سازمان ملل در شرق و شمال این کشور به خطر می‌افتد.

کد خبر 68572

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز