دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشاوران باراک اوباما اعلام کردند که وی با جرج بوش در روز دوشنبه 10 نوامبر دیدار و راه‌های انتقال قدرت را بررسی خواهد کرد.

به گزارش سی ان ان، این دیدار اولین ملاقات جرج بوش و باراک اوباما پس از پیروزی کاندیدای دمکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود. میشل اوباما و دو فرزند وی نیز در این ملاقات حضور خواهند داشت و در این ملاقات آن‌ها همچنین کاخ سفید اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور آمریکا را مورد بازدید قرار خواهند داد.

اوباما روز جمعه 7 نوامبر درباره این دیدار گفت: من مسائل را پیش بینی نمی‌کنم و با ذهنیت همکاری میان دو حزب به آنجا خواهم رفت.
 
والری جارت یکی از اعضای تیم انتقال قدرت در حزب دمکرات به خبرنگاران در این رابطه گفت: تصور می‌کنم اقدام بوش در دعوت زود هنگام باراک اوباما به کاخ سفید از سر لطف بوده زیرا چنین دیداری معمولا در مراحل بعدی روند انتقال قدرت صورت می‌گیرد.

جارت افزود: بر این عقیده‌ام که به دلیل چالش‌های اضطراب آوری که کشورمان با آن روبروست رئیس جمهوری جرج بوش تصمیم گرفته‌ است که زودتر با اوباما دیدار کند.

یکی از منابع ارشد حزب دمکرات نیز گفت: به نظر می‌رسد جارت گزینه اصلی اوباما برای جایگزینی وی در مقام سناتور ایلینوی باشد. البته راد بلاگوجوویچ فرماندار ایالت ایلینوی تصمیم نهایی را در این باره خواهد گرفت.

جان پودستا رئیس تیم انتقال قدرت اوباما نیز درباره دیدار اوباما و بوش در کاخ سفید گفت: به نظر می‌رسد در این ملاقات طیف وسیعی از موضوعات میان دو طرف مورد گفت وگو و بررسی قرار گیرد. با این حال وضعیت بحرانی اقتصادی سایر موضوعات مورد گفت وگو را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

پودستا به سی ان ان گفت: اوباما در تلاش است تا پیش از در دست گرفتن مقام ریاست جمهوری در ماه ژانویه بخشی از بسته اقتصادی که به منظور حل بحران مالی تدوین شده را در کنگره به تصویب برساند. البته مشکلات آمریکا به رهیافت‌های کوتاه و بلند مدت نیاز دارند.

بی بی سی در آستانه دیدار جرج بوش با اوباما نوشته است:باراک اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا در تلاش است تا برخی از سیاست‌های دولت بوش را تغییر دهد.

جان پودستا رئیس تیم انتقال قدرت اوباما ضمن بیان مطلب فوق افزود:دستورات اجرایی جورج بوش در زمینه تحقیقات بر سلول‌های بنیادی و استخراج نفت و گاز در تضاد با دیدگاه‌های اوباما قرار دارند.

پودستا گفت: این دستورات را به سادگی می‌توان لغو کرد زیرا نیازی به اقدام کنگره ندارند.

دولت بوش پیشتر، اختصاص بودجه فدرال به تحقیق درباره سلول های بنیادی را محدود کرده بود، اما باراک اوباما در صدد است با حمایت مالی از این تحقیقات به کشف دارو برای بیماری‌های مهلکی مانند سرطان یا آلزایمر کمک کند.تصمیم دیگر بوش برای حفاری در بخشی از زمین‌های عمومی ایالت یوتا نیز مخالفت گروه‌های طرفدار محیط زیست را در پی آورده است.

کد خبر 67946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز