یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کاندولیزا رایس و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و روسیه در حاشیه کنفرانس شرم الشیخ با یکدیگر گفت‌وگو کردند

از زمان بحران قفقاز تاکنون این دو وزیر خارجه به گفت‌وگوی مستقیم نپرداخته بودند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیران خارجه‌ آمریکا و روسیه در دیداری80 دقیقه‌ای، اختلافات خود بر سر طرح‌های دفاع موشکی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

این دیدار چند روز پس از آنکه دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو در نظر دارد موشک‌های راهبردی خود را در مرزهای اتحادیه‌ اروپا مستقر کند، صورت گرفته است.

شان مک‌کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه گفت‌وگوی رایس و لاوروف بر روند صلح خاورمیانه استوار بود، گفت: من می‌توانم این نشست را یک دیدار خوب و مفید ارزیابی کنم.

به گفته مک کورمک، رایس و لاوروف همچنین درخصوص معاهده‌ کاهش تسلیحات راهبردی و دفاع موشکی بحث و تبادل نظر کردند و همچنین به توافق رسیدند که 2 کشور در سطح کارشناسان بار دیگر و در آینده‌ای نزدیک درخصوص سپر دفاع موشکی به بحث و بررسی بپردازند.

مک کورمک افزود: از نظر ما این مذاکرات باید با حضور جان‌ رود، معاون وزیر خارجه‌ آمریکا در امر کنترل سلاح و امنیت بین‌المللی انجام گیرد.

به گفته‌ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، رایس و لاوروف همچنین در مورد طیف گسترده‌ای از مسائل در روابط دو جانبه با محتوای اعلامیه سوچی گفت‌وگو کردند.

اعلامیه‌ ساختار راهبرد آمریکا - روسیه در آوریل2008 در سوچی پس از نشست جورج بوش و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری آمریکا و روسیه منتشر شد و شامل مسائل دوجانبه، خلع سلاح هسته‌ای، انرژی، گسترش ناتو، کره شمالی، تروریسم و بازرگانی است.

به گفته‌ مک کورمک، در دیدار رایس و لاوروف به اختلافات میان 2کشور و مسائل مختلف اشاره شده است و عرصه‌هایی که در آنها 2کشور باید با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند نیز به‌طور برجسته مشخص شده است.

وزیران خارجه‌ 2کشور همچنین مذاکرات خوبی درخصوص راه‌های پیشبرد روند صلح خاورمیانه، مذاکرات شش جانبه در رابطه با خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی نیز داشتند.

درخصوص گرجستان نیز رایس و لاوروف بر مواضع پیشین خود تاکید کردند.

گفت‌وگوی تلفنی اوباما و مدودف

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا دیروز به‌صورت تلفنی ‌با رئیس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو کرد.

کرملین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، باراک اوباما و دیمیتری مدودف، در این گفت‌وگوی تلفنی در زمینه برقراری تعاملی مثبت و سازنده که تحقق توسعه و ثبات جهانی را به‌دنبال خواهد داشت،ابراز تمایل کردند.

کرملین افزود: دوطرف همچنین توافق کرده‌اند که مسئولیتی مشترک در قبال مشکلات جهان دارند.

به موجب بیانیه کرملین، مدودف و اوباما برگزاری نشستی دوجانبه را در آینده‌ای نزدیک ضروری دانسته‌اند. هر چند طرفین از اشاره به اینکه این نشست در چه تاریخی برگزار خواهد شد ،خودداری کردند.

کد خبر 67918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز