یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا، برای پانزدهمین بار طی 2 سال گذشته وارد خاورمیانه شد.

بنابر آنچه ایالات متحده اعلام کرده است هدف دور جدید سفر رایس، نظارت بر دور جدید گفت‌وگوهای عباس و اولمرت خواهد بود. رایس، بلافاصله پس از ورود به بیت‌المقدس، گفتگوهای خود را با ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه رایس با مقامات رژیم اسرائیل و فلسطین دیدار کرد که از جمله آن برگزاری 2نشست 3 جانبه با حضور وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و صائب عریقات، مذاکره کننده اصلی فلسطینیان و نشست دیگر با باراک وزیر دفاع اسرائیل و سلام‌فیاض، نخست وزیر تشکیلات خودگردان بود.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و کاندولیزا رایس پس از دیدار در یک کنفرانس خبری مشترک در شهر رام‌الله شرکت کردند.  به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه ؛ رایس در این کنفرانس برپایبندی آمریکا به اجرای طرح صلح موسوم به نقشه راه تاکید کرد.

وی ابراز امیدواری کرد فرصت‌های اقتصادی در فضای امنیتی مناسب برای فلسطینی‌ها فراهم شود. رایس گفت: بوش معتقد است زمان تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس طرح نقشه راه فرارسیده و امیدوار است این ایده هرچه زودتر تحقق پیدا کند.

محمود عباس نیز در این کنفرانس از کشورهای عربی که برای برقراری صلح تلاش می‌کنند، تقدیر کرد. محمود عباس در ادامه برپایبندی خود به حاکمیت قانون تاکید کرد و افزود: استقرار نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان در جنین پس از نابلس را باید به فال نیک گرفت و امیدوارم این مسئله در سراسر سرزمین‌های فلسطینی اتفاق افتد.  محمود عباس گفت: تنها سلاح قانونی سلاح تشکیلات خودگردان است و به کسی اجازه نخواهیم داد در برابر آن بایستد.

رایس که پیشتر از لندن دیدن کرده بود، در راه سفر از آن شهر به سوی سرزمین‌های اشغالی، در مورد اهداف سفر خود به منطقه گفت که همه خواهان سرعت یافتن کارها هستند و او به همین دلیل، بار دیگر به خاورمیانه سفر می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از کشورهای عربی، گفته بود این کشورها می توانند بیش از این به فلسطینی ها کمک کنند.

رایس بدون آنکه انگشت انتقاد را به سوی هیچ کشور خاصی نشانه رود، گفت که کشورهای عربی باید بر اینکه چه کارهایی می توانند برای فلسطینی‌ها انجام دهند، تمرکز کنند.

وزیر خارجه آمریکا گفت که در مذاکراتش، در مورد افزایش شهرک‌ها و روستاهای صهیونیست‌نشین، انسداد راه‌ها و هجوم ارتش اسرائیل به مناطق فلسطینی‌نشین، با مقامات رژیم صهیونیستی گفت‌وگو خواهد کرد.

رایس همچنین گفته بود به سران تل آویو فشار خواهد آورد تا از تضعیف مقامات فلسطینی و نیروهای امنیتی‌اش خودداری کنند. در حالی که تنها چندماه تا پایان دوره ریاست جمهوری بوش باقی مانده است، سفر رایس نشان از شدت تلاش دولت آمریکا برای دستیابی به یک توافق بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌هاست.

گفت‌وگو درباره پست‌های ایست و بازرسی اسرائیل در کرانه باختری یکی از مهم‌ترین محورهای سفر اخیر رایس را تشکیل داده است.  در سفر پیشین رایس به تل آویو قول داده بود 61 مانع را بردارد، اما پیشرفت در این زمینه به آرامی صورت گرفته که گلایه‌های فلسطینی ها را فراهم کرده بود.

اسرائیل می‌گوید این پست‌های ایست و بازرسی عامل مهمی برای مقابله با تهدیدهای امنیتی است. رایس در مورد اینکه چه تعداد از موانع جاده‌ای باید برداشته شود، گفته است که  نمی‌خواهد وارد بازی اعداد شود.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند سفر اخیر رایس علاوه بر موضوعات فوق الذکر مقدمه ای هم بر سفر آتی بوش به منطقه است.

تشدید حملات اسرائیل

همزمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به فلسطین اشغالی، رژیم صهیونیستی حملات خود را به نوار غزه تشدید کرد. منابع پزشکی فلسطینی اعلام کردند ، در حملات هوایی دیروز صهیونیست ها به خان یونس در نوار غزه ،دست کم یک فلسطینی شهید و تعدادی نیز زخمی شدند.

اسرائیل پس از 8 ساعت یورش از این منطقه عقب نشینی کرد.  بنابراین گزارش، در میان مجروحین این حملات 30 نفر از اعضای گردان های قسام شاخه نظامی حماس وجود دارند.

کد خبر 50848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز