نیروهای روسیه حمله‌ای تمام عیار را برای به محاصره درآوردن نیروهای اوکراینی در شهرهای دوگانه‌ای که در دو دوطرف رودخانه‌ای در شرق اوکراین قرار دارند، آغاز کردند، نبردی که می‌تواند موفقیت یا شکست مسکو را در نبرد اصلی‌ در شرق تعیین کند.

ukraine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سه ماه پس از  حمله روسیه به اوکراین انتظار می‌رود مقامات خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین متروی زیرزمینی این شهر را که هزاران نفر از عیرنظامیان برای ماه‌ها در برابر بمباران بی‌امان در آن پناه گرفته بودند، بازگشایی کنند.

این بازگشایی نمادی از بزرگترین موفقیت نظامی اوکراین در طول چند هفته اخیر است: راندن نیروهای روسی عمدتا به بیرون از برد توپخانه است، یعنی همان کاری که در ماه مارس در شهر کی‌یف پایتخت اوکراین انجام شد.

اما نبردهای تعیین‌کننده در این آخرین مرحله جنگ هنوز بیشتر در طرف جنوب شعله‌ور است که مسکو به دنبال تصرف دو ایالت شرقی دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس است و نیروهای اوکراینی در منطقه کوچکی در جبهه اصلی شرقی به دام افتاده‌اند.

شرقی‌ترین بخش منطقه دونباس تحت کنترل اوکراین، شهر سیویرودونتسک در ساحل شرقی رودخانه «سیورسکی دونتس» و شهر دوقلویش، لیسچانسک در ساحل غرب رودخانه به میدان نبرد بسیار مهم بدل شده‌اند و نیروهای روسی از سه جهت دارند آنها را محاصره می‌کنند.

سرهی گایدای، فرماندار ایالت لوهانسک که این دو شهر جز آخرین مناطق هنوز تحت کنترل اوکراین در آن هستند، گفت:‌«دشمن تلاش‌هایش را بر حمله برای محاصره کردن سیوبرودونتسک و لیسیچانسک متمرکز کرده است.»

او در یک مصاحبه تلویزیونی گفت:‌«شدت آتشباری بر سیوبرودونتسک چندین برابر شده است و افزود حدود ۱۵۰۰۰۰ نفر در این شهر حضور دارند و نیروهای نظامی اوکراینی هنوز آن را در کنترل دارند.»

خبرنگارانی که در منطقه دونباس به با شهر باهموت در سمت غرب رسیده بودند، صدای گلوله‌باران شدید را در بزرگراه به سوی لیسیچانسک شنیدند و زرهپوش، تانک‌ها و موشک‌اندازهای اوکراینی را در حال حرکت به سوی خطوط مقدم دیدند.

با رفتن بیشتر به سمت غرب، به اسلویانسک یکی از بزرگترین شهرهای هنوز در دست اوکراین می‌رسید که آژیرهای حمله‌ هوایی در بامداد روز سه‌شنبه به صدا در امدند، اما خیابان‌ها هنوز شلوغ بود، بازار پر بود و کودکان دوچرخه‌سورای می‌کردند و نوازندگان خیابانی در کنار سوپرمارکت ویولون می‌زدند.

این نبرد به دنبال تسلیم هفته گذشته پادگان اوکراین در شهر بندری ماریوپل پس از حدود سه ماه محاصره رخ می‌دهد که اوکراین می‌گوید ده‌ها هزار غیرنظامی در طول آن کشته شده‌اند.

روسیه اکنون کنترل پهنه یکپارچه‌ای را در شرق و جنوب اوکراین در دست دارد، اما هنوز به هدفش برای تصرف همه ایالت‌های لوهانسک و دونتسک نرسیده است.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در واکنش به این شرایط در توئیتی نوشت که حمله به منطقه دونباس نشان داد که اوکراین نیاز به سلاح‌های غربی بیشتر به خصوصو سیستم‌های پرتاب چندگانه موشک، توپخانه دوربرد و زرهپوش دارد.

در مولداوی، کشور همسایه اوکراین، دولت مورد حمایت کشورهای غربی درباره خطر گسترش ناآرامی به ناحیه‌ وسیع‌تر تحت کنترل جدایی‌خواهان مورد حمایت روسیه هشدار داده است و بازپرسان دفتر و خانه ایگور دودون، رئیس‌جمهور پیشین طرفدار روسیه را جستجو کرده‌اند.

کد خبر 678743

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha