گوجه‌ فرنگی‌هایی که میزان ویتامین D بدن را بالا می‌برن، در میان نخستین نمونه‌های ویرایش ژنی‌شده‌ای هستند که اجازه فروش در انگلستان را پیدا می‌کنند.

GE

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی پژوهشگران در نورویچ این گیاهان را با خاموش کردن برخی از مولکول‌های خاص در رمز ژنتیکی‌شان ایجاد کرده‌اند.

قانونی در روز  چهارشنبه به پارلمان فرستاده می‌شود که اجازه کشت تجاری محصولات کشاورزی ویرایش ژنی‌شده را می‌دهد.

این تکنیک به خاطر قوانین وضع‌شده در اتحادیه اروپا در حال حاضر برای تولید مواد غذایی در بریتانیا استفاده نمی‌شود، اما با خروج بریتانیا از این اتحادیه این کشور امکان مقررات خاص خود را در این مورد پیدا کرده است.

از هر شش نفر در بریتانیا یک نفر دچار کمبود ویتامین D است که برای استحکام استخوان‌ها و عضلات و کمک به کاهش خطر سرطان ضروری است.

پروفسور کتی مارتین که این پژوهش را برای مرکز «جان اینس» انجام داده است، گفت تولید این گوجه‌فرنگی‌ها که نتایج بررسی آنها در ژورنال Nature Plants منتشر شده  است، می‌تواند بسیار سودمند باشد.

او گفت:‌«برای انسان‌ها، نیم ساعت نور خورشید در هر روز کافی است تا ویتامین D کافی در بدنشان بسازند. اما بسیاری از  افراد این مدت را در خارج خانه نمی‌گذرانند و به همین خاطر است که به مکمل‌ها نیاز دارند. این گوجه‌ فرنگی‌ها به تنهایی می‌توانند منبع دیگری از ویتامین D در رژیم غذایی افراد باشند.»

اگر لایحه دولت از تصویب پارلمان بگذرد، میوه‌های با میزان افزایش‌یافته ویتامین ممکن است نخستین محصول کشاورزی ویرایش ژنی شده باشند که به قفسه‌های سوپرمارکت‌ها را در انگلستان راه خواهند یافت.

گوجه فرنگی‌های ویرایش ژنی‌شده با میزان بالای ویتامین D به بازار می‌آیند

«ویرایش ژن» (gene-editing) یک فناوری نسبتا جدید است. این شیوه شامل خاموش و روشن کردن ژن‌ها با بریدن قطعه کوچکی از DNA گیاه است. شیوه قدیمی تر «اصلاح ژنتیکی» (genetic modification) شامل گذاشتن ژن‌ها، گاهی ژن‌های مربوط به گونه‌های کاملا متفاوت، درون گیاه است.

محدودیت‌های قانونی ویرایش ژن و اصلاح ژنتیکی

محدودیت‌های اتحادیه اروپا در این مورد عملا باعث ممنوعیت هر دوی این روش‌ها در ربع قرن گذشته شده است.

هر دوی این روش‌ها در سایر کشورها برای تولید غذا به کار گرفته شده‌اند. اما اتحادیه اروپا مقررات سختی را بر محصولات «اصلاح ژنتیکی‌شده» یا GM در ۲۵ سال گذشته وضع کرده است، که به علت نگرانی‌ها درباره ایمنی آنها و نیز مخالفت عمومی با این فناوری بوده است. محصولات ویرایش ژن یا GE هم مشمول همین مقررات هستند.

بریتانیا در حال حاضر از مقررات مربوط به هر دوی این فناوری‌های در اتحادیه اروپا پیروی می‌کند.

هر محصول GM یا GE جدید باید تحت ارزیابی ایمنی علمی قرار گیرند که ممکن است حدود پنج سال طول بکشد. پرورش‌دهندگان گیاهان معتقدند این روند بسیار سختگیرانه و گران‌قیمت است و بنابراین در این فناوری در اروپا سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. به علاوه، هر واریته جدید گیاه که آزمایش‌های ایمنی اتحادیه اروپا را از سر بگذارند، باید بوسیله اکثریت پارلمان اروپا تصویب شود.

پرورش‌دهندگان گیاه معتقدند که مخالفت سیاسی با تایید گونه‌های جدید GM یا GE بیش از حد قوی است. این مقررات به گفته صنعت پرورش گیاه عملا مانع تولید مواد غذایی GM در اروپا شده است.

 استفاده به این منظور بی‌خطر است و روز چهارشنبه لایحه‌ای را به پارلمان می‌فرستد که اجازه تولید تجاری آنها را در انگلستان می‌دهد. این مقررات درباره محصولات GM در این مرحله برداشته نمی‌شوند.

جرج اوستیس، وزیر محیط زیست بریتانیا می‌گوید این تغییر در قوانین برای مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی ضروری است. به گفته او، لازم است گیاهان با مقاومت بیشتر در برابر خشکسالی و نیاز کمتر به استفاده از آفت‌کش‌های شیمیایی تولید کرد و این فناوری جدید «ویرایش ژن» امکان انجام این کار را با سرعت بیشتری نسبت به روش‌های معمول به‌نژادی گیاهان انجام داد، اما این کار مشابه «اصلاح ژنتیکی» نیست.

یک پرورش‌دهند گیاه در انگلستان که گندم و جو تولید می‌کند، می‌گوید با این فناوری جدید می‌توان تولید گونه‌های جدید را قبلا ۱۲ سال طول می‌کشید، می‌توان بسیار سریع‌تر انجام داد.

اما مخالفان این فناوری می‌گویند که اقدام دولت برای مجوز دادن لغو محدودیت‌های محصولات ویرایش ژنی بیش از حد شتابزده انجام شده و این فناوری جدید ممکن است مشکلات زیادی ایجاد کند. همچنین توصیف این فرآیند که شامل گذاشتن مواد ژنتیکی درون گیاه است، برای راحت کردن خیال مردم بیش از حد ساده شده است.

از طرف دیگر دولت‌های اسکاتلند و ویلز همچنان می‌خواهند رویکرد احتیاط‌آمیز در مقابل این شیوه جدید را حفظ کنند.

کد خبر 678530

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha