رهبران «گروه هفت» در بیانیه مشترکی در روز یکشنبه اعلام کردند انزوای اقتصادی روسیه را تشدید و کارزار بر ضد اولیگارش‌های روس حامی ولادیمیر پوتین را تقویت خواهند کرد.

G7

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز رهبران گروه هفت، هفت کشور صنعتی جهان  در این بیانیه که پس از دیداری مجازی از طریق کنفرانس ویدئویی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین منتشر شد، اعلام کردند سرویس‌های ضروری را که روسیه به آن‌ها وابسته است، قطع و انزوای روسیه را «در همه بخش‌های اقتصاد آن» تشدید خواهند کرد.

این رهبران همچنین به قطع تدریجی وابستگی‌شان به واردات انرژی از روسیه از جمله ممنوع کردن واردات نفت از این کشور متعهد شدند.

در این بیانیه همچنین درباره اقدامات بر ضد اولیگارش‌های روس آمده است: «ما به تداوم و تقویت کارزاری بر ضد نخبگان مالی و اعضای خانواده‌شان که از ولادیمیر پوتین در اقدامات جنگی‌اش حمایت می‌کنند و منابع مردم روسیه را در تصرف دارند، حمایت می‌کنیم.»

آمریکا روز یکشنبه تحریم‌های جدیدی را بر ضد مقامات ارشد گازپروم‌بانک، بانک وابسته به شرکت عظیم گازی گازپروم و سه ایستگاه تلویزیونی اعلام و آمریکاییان را از ارائه خدمات حسابداری و مشاوره به روس‌ها  منع کرد.

رهبران گروه هفت در این بیانیه‌ که در آستانه «روز پیروزی» (روز ۹ مه)، هفتادوهفتمین سال‌روز تسلیم آلمان نازی در جنگ جهانی دوم و پایان این جنگ در اروپا منتشر شد، روسیه را متهم کردند که نظم بین‌المللی مبتنی بر مقررات به ویژه منشور سازمان ملل را که پس از جنگ جهانی دوم باعث در امان ماندن نسل‌های متوالی از مصیبت جنگ شد، زیر پا گذاشته است.

در این بیانیه آمده است: «پوتین و رژیمش تصمیم گرفتند ..در جنگی متجاوزانه بر ضد یک کشور مستقل به اوکراین حمله کنند. اعمال او باعث شرمساری روسیه و فدارکاری‌های تاریخی مردم آن است.»

این رهبران پوتین را اگر به قوانین بین‌المللی تن در ندهد و از جلوگیری از صادرات مواد غذایی از اوکراین دست برندارد، به «حمله به غذارسانی به جهان» متهم کردند.

در این بیانیه این رهبران آمده است:‌«ما در عزم‌مان در این باره که ولادیمیر پوتین نباید جنگ بر ضد اوکراین را ببرد، متحد می‌مانیم.»

کد خبر 675053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha