گروه بورس: سهامداران بورس تهران از هفته آینده می‌توانند بدون مراجعه حضوری به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اطلاعات سهامداری خودرا دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار همشهری، پس از آنکه امکان ارائه خدمات اینترنتی به سهامداران از چند ماه پیش توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مهیا شد، سهامداران بورس تهران از هفته آینده می‌توانند بدون مراجعه حضوری خدمات مورد نیاز خود را از طریق یک سامانه اینترنتی دریافت کنند.

بورس تهران پس از تصویب قانون جدید بازار اوراق بهاداردر سال 84 موظف شد تا زمینه الکترونیک شدن بازار سهام را فراهم کند. به همین منظور زمینه فعالیت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز پس از تصویب این قانون فراهم شد.

این شرکت وظیفه نگهداری اطلاعات سهامداران را برعهده دارد، همچنین زمانی که شرکتی در بورس پذیرفته شود باید سهام خود را نزد این شرکت سپرده بگذارد تا سهامش قابلیت معامله پیدا کند. به علاوه جابه جایی مالکیت سهام و نقل‌و‌انتقال وجوه حاصل از معامله نیز برعهده این شرکت است.

همچنین نگهداری و به روزرسانی اطلاعات و دارایی سهام سهامداران، دریافت مبالغ ناشی از پذیره حق تقدم سهام و انتقال وجوه به حساب‌های مربوطه در شرکت‌ها، محاسبه و اعلام حق تقدم‌های استفاده نشده و نظارت بر برگزاری مجامع و خدمات پشتیبانی از وظایف شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شما می‌رود.

پیش از این 2 سامانه IPS و IGS برای ارائه خدمات اینترنتی به سهامداران راه‌اندازی شده بود.

سامانه IPS این امکان را به‌وجود می‌آورد که سهامداران با مراجعه به پایگاه اینترنتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی خدمات سهامداری را دریافت کنند.

این سامانه این امکان را برای سهامداران به‌وجود می‌آورد که از راه دور و پس از احراز هویت در دفاتر اسناد رسمی، رمز عبور و کد کاربری خود را از طریق ای‌میل دریافت کنند و از این طریق به خدمات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

علیرضا حاجی نوروز، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از فعال شدن سیستم مراجعه غیرحضوری سهامداران برای دریافت اطلاعات سهامداری در هفته آینده خبرداد و گفت:از هفته آینده سهامداران می‌توانند بدون مراجعه حضوری به شرکت، خدمات سهامداری خودرا دریافت کنند.

او افزود: ازهفته آینده فرمی روی پایگاه اینترنتی قرار خواهد گرفت که سهامداران می‌توانند با پر کردن آن اطلاعات خودرا برای ما ارسال کنند. 

به گفته او، این سامانه این امکان را برای سهامداران فراهم می‌کند که بتوانند از اطلاعات سبد سهام و آخرین جزئیات مربوط به سهام خود باخبر شوند.

حاجی نوروز خاطر نشان کرد: تا پیش از این سهامداران باید با مراجعه حضوری اقدام به تکمیل این فرم می‌کردند، این کار برای احراز هویت اشخاص بود تا اینکه ما از صحت اطلاعات شخصی سهامدار مطمئن می‌شدیم.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تصریح کرد: سهامداران می‌توانند با دریافت و تکمیل این فرم، هویت خود را از طریق دفاتر اسناد رسمی محرز کنند و سپس با ارسال این فرم و ای‌میل شخصی، کد کاربری و رمز عبور خود را دریافت و سپس خدمات مورد نظر خود را دریافت‌کنند.

جزئیات ماجرا

در همین رابطه فروهر قهرمان، معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز در گفت‌وگو با ایسنا در مورد جزئیات این طرح گفت: از هفته آینده فرم‌هایی در پایگاه اینترنتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار می‌گیرد که افراد بعد از تکمیل مشخصات شخصی شامل کد‌پستی، آدرس و ای‌میل از طریق یکی از دفاتر رسمی ثبت تاییدیه امضا گرفته و سپس محضر فرم تایید شده را از طریق پست سفارشی به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌کند که به محض دریافت برگه، شناسه کاربری و رمز عبور برای سهامداران صادر می‌شود.

او تاکید کرد: بعد از دریافت برگه توسط پست ظرف 48‌ساعت شناسه کاربری و رمز عبور سهامداران به آدرس ای‌میل آنها ارسال می‌شود و سهامداران می‌توانند اطلاعات سهامداری خود را به‌صورت روزانه و الکترونیک مشاهده‌کنند.

قهرمان با بیان اینکه سهامداران باید شناسه الکترونیک یا ای‌میل وآدرس شخصی خود را برای برقراری ارتباط الکترونیک در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار دهند، عنوان کرد: بعد از ارسال رمز عبور به ای‌میل افراد و ایجاد شناسه همه موارد مکاتبه‌ای توسط فرد به‌روزرسانی می‌شود و افراد می‌توانند مشخصات مکاتبه‌ای خود را تغییر دهند.

معاون فناوری اطلاعات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به سهامداران توصیه کرد تا افراد پس از ورود به سیستم حتما رمز‌عبور خود را تغییر داده و مواردی که برای تماس لازم است، حتما مرور کنند.

قهرمان در ادامه یادآور شد: فرم‌های راهنمایی برای مراجعه سهامداران و دفترچه‌های الکترونیک برای راهنمایی نحوه پر کردن و ارسال موارد درخواستی طراحی شده است که افراد با مراجعه به پایگاه اینترنتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی می‌توانند از آن استفاده کنند.

او خاطر نشان کرد: در حال حاضر نگرانی این است که با سرویس‌های مختلفی که ارائه می‌شود در برخی موارد با مراجعه تعداد زیاد سهامداران با ترافیک مواجه شویم که توصیه می‌شود به سهامدارانی که رمز عبور آنها فعال شده است در یک مدت معقول و در بر‌هه‌های زمانی مراجعه کنند.

او توضیح‌داد:  بعد از افتتاح رسمی سامانه IPS در تالار سعدی بالغ بر چندین هزار شناسه‌ کاربری برای سهامداران صادر شده است و استقبال از این سامانه بسیار خوب بوده است.

کد خبر 67410

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز