اگر در عربستان و چند کشور دیگر عید اعلام شود، نخستین پرسشی که ممکن است برای مردم ما پیش بیاید، ‌این است که دور تا دور شما، همه کشورها اعلام کردند اول یا پایان رمضان است! ایران چه مزیتی دارد که در خاکش ماه را نمی‌بینید و بقیه می‌بینند؟

استهلال

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، یک باور نادرستی بین برخی از مردم و از سال‌های دور هست که می‌گویند اگر امروز عربستان عید بوده، فردا ایران عید است!

در همین باره، «سیدمحسن قاضی‌میرسعید»، رکورد دار استهلال در دنیا و صاحب سبک در این باره گفت: در عربستان برای اثبات رویت هلال ماه نو، دو شاهد عادل کافی است. آنجا اعلام می‌کنند که مردم بروند برای رویت و هر دو نفری که به متصدی محلشان بگویند ماه را دیده‌اند و او هم این مسأله را گزارش کند، از نظر عربستان مورد پذیرش است!

وی افزود: در سال ۷۶ که به عربستان سفر کرده بودم، با یکی از شیعیان عربستان که عضو شورای هلال ماه عربستان بود، صحبت کردم و می‌گفت که زورش به جایی نمی‌رسد و او هم معتقد بود به اشتباهاتی که در آنجا دارند.

قاضی میرسعید ادامه داد: این مسأله را مقایسه کنید با کشورمان که که حدود ۱۵۰ گروه رصدی ورزیده و مجهز به تلسکوپ دوچشمی، برای استهلال تشکیل می‌شود و به نقاط صعب‌العبور می‌روند و در کشورهای دیگر مثل عربستان سعودی فقط هفت گروه علمی برای رصد اقدام می‌کنند.

وی گفت: مرحوم آیت‌الله طالقانی، خاطره‌ جالبی دارند از همین بحث رویت هلال در عربستان:

«سال ۱۳۳۳ یا ۱۳۳۲،‌ وقتی می‌رفتم برای تشرف به حج، با رئیس کاروان بحث کردیم که شما چرا می‌گویید فردا اول ذی‌الحجه است؟ اول ماه، دو روز دیگر است. آنها گفتند نه فردا است. گفتم بسم‌الله؛ همین امروز برای رصد ماه می‌رویم. رفتیم و هوا هم خوب بود و هلال ماه را هم ندیدیم. طرف مقابل دید که اوضاع خیلی خراب است، به ما گفت: حالا شما بیایید و یک روز تخفیف بدهید! یک روز هم ما... و قضیه را تمام کنیم!» جالب اینجاست که پس فردا هم که رفتند اصلا هلالی دیده نشده بود. بعداً که رفته بودند، یک هلالی را ـ که خیلی واضح هم نبود ـ دیده بودند.

این عضو ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب افزود: گمان می‌کنم سال ۷۳ یا ۷۴ بود، درست در زمانی که داشتند نماز عید فطر انجام می‌دادند کسوف شده بود! اصلا نماز برگشت داده شد به نماز آیات. دو سال پیش هم، پس از اینکه در عربستان اعلام شد که هلال ماه رؤیت شده، مقارنه شد! یعنی در وقتی که اعلام رویت شده بود، ماه، هنوز در چرخش به دور زمین، به شرق خورشید نرسیده بود تا ماه جدیدی شکل بگیرد.

قاضی میرسعید ادامه داد: اگر در عربستان و چند کشور دیگر عید اعلام شود، نخستین پرسشی برای مردم ما ممکن است پیش بیاید، ‌این است که دور تا دور شما، همه کشورها اعلام کردند اول یا پایان رمضان است! ایران چه مزیتی دارد که در خاکش ماه را نمی‌بینید و بقیه می‌بینند؟

در این باره باید توضیح بدهیم که اگر یک نفر از چراغ قرمز رد شد، ۵۰ نفر دیگر هم رد شدند، آیا این ۵۰ نفر هم خلاف نکردند فقط یک نفر اول خلاف کرده؟ این ۵۰ نفر هم خلاف کردند دیگر!

رکورددار استهلال در دنیا خاطرنشان کرد: عربستان در بین کشورهای اهل تسنن، به عنوان کشور «ام‌القراء» به شمار می‌آید و در تقویمش هر تغییری انجام دهد، ۲۰ یا ۳۰ کشور طبق همان عمل می‌کنند. مثلا یک بار در یک کنفرانس علمی، طرف بلند شد و محکم زد روی میز که آقا وقتی در مکه هلال ماه را دیدند، باید همه جای دنیا قبول کنند! مکه را باید ام‌القرا قرار دهیم! وقتی ماه را شروع کرد باید شروع بکنیم، تمام کرد باید تمام بکنیم!

وی در پایان گفت: خوب، اگر هلال را در مکه ببیند، ممکن است بشود این را برای مراکش هم معتبر دانست (از نظر علمی)، چون مختصات ماه این طوری اقتضا می‌کند، ولی اگر در اندونزی و مالزی ماه را ببینند، در مکه که رویت نمی‌شود، چه؟ مگر روزه گرفتن در روز عید فطر حرام نیست؟ ما از این گرفتاری‌ها در جهان اسلام داریم... پس بنابراین، به قطعیت می توانم اعلام کنم با توجه به ظرافت های علمی و نجومی که ستاد استهلال در ایران مد نظر دارد، نظر این ستاد همیشه قطعی بوده که حال ممکن است چنان که گفته شد یک سال با عربستان ـ با همان شیوه ابتدایی استهلال خودشان ـ هماهنگ شود و یک سال نه.

کد خبر 673785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 124
  • نظرات در صف انتشار: 323
  • نظرات غیرقابل انتشار: 305
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    رویت هلال ماه را به متخصصین و منجمین واگدار کنید تا این مشکلات حل شود
    • مجید IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      اتفاقا از این افرادی که نام بردید در ستادهای استهلال حضور دارند
    • نیکی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      منم موندم چرا این مقارنه یا اتمام ماه رو هرسال برا خودشون پروژه کردن چطور از قبل سال تحویل میگن مثلا ۱شهریور ساعت ۱۰ تا ۱۰:۱۵‌ صب خورشیدگرفتگی داریم درایران شهر ب شهرم درصدشم میگن این جریان عیدفطرم بنظرم بدین دست همین کارشناسان عزیز بنظرم دقیق دقیق تا ثانیه رویت ماه رو میگن
    • معلم IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      حرف حساب جواب ندارد کاملا درست می فرمایند لطفا از این به بعد اعمال نمایید.
    • محمد IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      تو گذشته كه دوربين و تلسكوپ نبوديد چطوري رويت ميشد آخه ميگن حتمأ بايد ماه شوال رويت بشه بعد عيد اعلام كنن
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      خب در ایران هم به وسیله دستگاه‌ها و تلسکوپ‌ها و افرادی که اموزشِ رویت ماه رو دیدن انجام میشه اون عربستانه که هر آدم باسواد و بی‌سوادی بدون تجهیزات و با چشم غیرمسلح رویت میکنن
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      حالا کی گفته کسی که روحانی نمیتونه نجوم خونده باشه فیلسوف محض اطلاعت ،عزیز ما روحانی فوق تخصص، فیزیکدان، مترجم دانشمند،بیشتر از حد تصورت داریم.منتها شما فقط درحد نوشتن بلدی فکر میکنی خیلی بلدی .نمکدون
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      بعضی از دوستان که با تراز می‌خوان ماه را رویت کنن استان سیستان و بلوچستان هم دیروز ماه را دیدن
    • ایرانی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      فقط توجیهات بی ربط نوشتی..... یعنی همه 15 تا کشور از مالزی گرفته تا ترکیه و عراق اشتباه میبینن فقط ما درست می بینیم !
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      سلام روزهایی هم که هوا ابری است خورشید دیده نمی‌شه پس نماز ظهر و عصر را نباید خواند؟
    • IQ ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      تخصص نمی خواد اختلاف های مذهبی و سیاسی بین کشورهای اسلامی بایدحل بشه
    • علی IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      ایرانیان عزیز سلام نماز روزهاتون قبول الهی من فدای همگیتون بشم ❤️❤️❤️😍😍😍
    • ممد IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      51 24
      یکی از دوستان عزیز فرمودن چجوری در دوران قدیم رویت میکردن در جواب باید بگم در دوران قدیم روشنایی زیاد نبوده و به راجتی میشد ماه رو رویت کرد اما الان نمیشه و باید با تلسکوپ این کار انجام بشه و در جواب دوستانی که چرا ما یک روز بیشتر روزه گرفتیم بگم چون کشور های عربی و سنی های عزیز یک روز قبل تر از ما شروع به روزه گرفتن کرده بودن و حلال رو زمانی مشاهده کردن که همه ما اماده رفتن به سیزده بدر بودیم 🙂
    • بنیامین IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      بزرگترین متخصصین علم نجوم در دنیا در ایران حضور دارند و من خودم شاهد بودم که هر سال برای تشخیص ماه رمضان و عید فطر بیش از ۱۵۰ نفر از بزرگترین اساتید علم نجوم در ایران حضور داشتند.علم نجوم جزو علومی هست كه در اسلام بسیار معتبر هست مثل فقه و اصول و منطق و فلسفه ومسلما بزرگترین علمای نجوم دنیا در ایران حضور دارند.اکثر روحانیون ایران به علم نجوم مسلط هستند
    • علی IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      جواب آقایی که میگه روحانی میتونه فوق تخصص داشته باشه و چنین و چنان عمو جان وقتی متخصص و استاد دانشگاه تو هر رشته ای داریم چه نیازی یه نفر هم فقه بخونه هم طب هم نجوم ، هر کاری رو به متخصص همون کار واگذار کنین
  • علیرضا IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    الان با ماهواره و پیشرفت علم میشه مشخص کرد که ماه در ایران دیده میشود یا نه ولی ما هنوز به صورت سنتی دنبال ماه میگردیم
    • ایرانی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      دوست عزیز الان هم در ایران منجمین با تحهیزات پیشرفته اقدام به رویت حلال میکنند
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      24 6
      سلامت باشی بااین نیت خوبتون حق مطلب رو ادا کردید
  • غلامرضا اسلامیان شاهرود IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    رویت هلال ماه در اصل باید. توسط منجم انجام بگیره. چطور اعلام میشه 50 سال اینده ماه و خورشید فلان ساعت در یگ راستا قرار میگرن . ولی نمیتونن. در مورد هلال ماه اظهار نظر کنن
  • مهرانا IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    اینجوری که تقویم قمری به هم میخوره!
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    طبق علم نجوم براحتی مشخص میشه دیگه نیاز به رویت این‌کارا نیست. اگه علمی و نجومی نمیخواید چرا از پیشرفته ترین تلسکوپ و دوربین استفاده میکنید.همون مثل ۱۰۰۰ سال پیش اعراب با چشم برید استهلال
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    استدلال مسئول دفتر رهبری این بود که فاصله ماه از خورشید اندک است و به دلیل شرایط بد جوی امکان رویت کم است . جای تعجب و سوال دارد که آیا ماه واقعا نبوده یا شرایط جوی مانع بوده است و اگر این شرایط جوی چندین روز ادامه داشته باشد آیا دلیلی بر نبودن ماه در آسمان است .
  • شهاب م IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    سلام دوربین ها باید گرد گیری بشه
    • بیتا IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      69 3
      چشمها را باید شست جور دیگر باید دید
    • علی IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      11 21
      عزیز ماه های قمری یا ۲۹ میگرده یا ۳۰ اختلاف تهش یک روزه شما یکم بیشتر تحقیق کنی بعد اظهار نظر بد نیست یاعلی
  • امير IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    دنيا به كجاها رسيده (مثلاً تلسکوپ فضایی جیمز وب) - ما كجائيم!!
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    عربستان قطر ترکیه بهترین و جدید ترین تلسکوپ ها را دارند که ایران ندارد
  • حیدری IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    پس چرا ماهای دیگر کسی به اول واخر ماه کاری ندارد وتقویم به هم نمیخورد
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    امروز غروب وضعیت ماه مشخص می‌شود
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      16 11
      وا؟چراچرندمیگی وقتی یک ماه یه روزش پس وپیش بشه بقیه ماهاهم تحت تاثیراون پس وپیش میشن! عیب نداره کروناگرفتی یه مدت طول میکشه حافظت وهوشت مثل قبل بشه!
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    مشکل فراتر از این هم هست. لندن که بودیم عربستانی ها و کویتی ها و قطری ها و مصری ها عید فطرشون بود ولی ما ایرانیان روزه بودیم. در صورتیکه همه در یک مکان بودیم و رویت یا عدم رویت برای همه یکسان بود قاعدتا
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    شما که این همه امکانات برا رویت هلال چرا تو دبیرستان‌ها میکروسکوپ ندارید
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      15 19
      آخه مشکل دیدن ماه به تنهایی نیست،الان افطار در بین تشیع بعد از اذان مغرب میکنند اما اهل تسنن ملاک رفتار شان غروب خورشید است.قطعا نگرش آنها به مسئله رویت ماه جدید هم بر همین مبناهاست(روز شمار)
  • خخ IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    من یک سوال دارم ،چطور الان نجوم ،دقیق کسوف و خسوف و حتی عبوررشهاب سنگ و....دقیق برای صد سال دیگه رو میگه ،چون مدار و چرخش و سرعت و.....معلومه و ثابت ،اون وقت چرا از علم استفاده نمیکنیم؟مگه نگفتند با علم زمانه باید رفت جلو؟؟
    • سعید IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      این اختلاف از اول اسلام تابحال بوده این یه نقشه است از طرف یهودی ها با نام اسلام میخواهن مسلمانان ازهم جدا کنن عزیزان من بیدار بیشید
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    89 13
    عزیز ما که نفهمیدیم چی گفتی..ولی باش..قبول
  • افروشه IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    121 4
    تعجب اینجاست پس از غروب فردا متوجه میشی که واقعا ماه خیلی خودشو نشون میده وشب دوم هست ویکساعتی می ماند شب اول ماه دقایقی بیشتر نمی ماند وغروب میکند شهادت شهود باید همه چی ثابت کند از قدیم هم همینطور بوده
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    113 9
    خلاصه امروزه دیگه چرا هنوز منجمین نمیتوانند وضعیت رویت ماه رو تعیین کنند انها که ذره ذره کسوف وخسوف ومحل رویتشان وسایر اتفاقات نجومی را پیش بینی میکنند
  • جواد IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    81 14
    جریان این تراز بنایی چیه که دست یه عده ست باش دنبال ماه میگردن ؟
    • حسین IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      دبندم، با تراز افق رو مشخص میکنن، وقتی افق میشخص شد با قطب نما و این چیزا که نمیدونم عملکردش چطوریه مشخصات دقیق مکان ماه رو پیدا میکنن و اونجارو دید میزنن تا استهلال کنن، چهارتا کلمه درس خوندی فک میکنی فیلسوفی، چیزی که نمیدونی راجبش حرف نزن لطفا
  • دختر مردم IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    عربستانی ها خودشون گفتند ده هاست که ماه رو ندیده عید اعلام می کنند ولشون کنید
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    74 36
    هوای این دوره مثل صدر اسلام پاک نیست که بشود با چشم هلال را رویت کرد این امور بهتر است به کار شناس واگذار شود
  • محمد IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    56 10
    همه گروها متخصص درست هلال قابل دید نیست فردا یا پس فردا که ظاهر می شود به آن نگاه کنید چند روزه است جواب شما در بزرگی آن است
  • IQ ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    44 91
    جنوب عراق هم سه شنبه عید فطر اعلام شده توسط ایت الله سیستانی کلا شیعیان فردا سه شنبه عید است مبارک باشد عید فطر برتمام مسلمانان و شیعیان ایران
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      29 7
      دروغگودشمن خداست آیت الله سیستانی طی بیانیه ای امروز دوشنبه راعید فطراعلام کرده.
  • US ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    97 22
    عادت این است که یک روز دیر تر عید بگیریم
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    68 6
    رویت هلال ماه مربوط به کشوری خاص نیست هر منطقه ای که دیدعیدبگیردچون مناطق باهم فرق دارند بنابراین درهمه مناطق رویت همزمان ممکن نیست و هیچکس نمی تواند ادعا کندکه من هلال راندیدم بقیه هم نبایدببینند.
  • بختیاری IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    عید فقط نوروز همچی رو اصوله حتی ثانیه های تحویل سال مشخصه و علمی
  • IQ ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    شما میگی دور تا دور ایران عیده ایران عیدنیست عراق شمال ش عیده جنوب ش ماه رمضان ه
  • احمد GB ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    97 9
    وقتی حرکت خورشید و لحظه تحویل سال نو با دقت یک ثانیه محاسبه می شه آیا تعیین اول و آخر ماه قمری ممکن نیست؟ نکنه ماه در منظومه شمسی دیگری قرار داره یا اینکه گردشش بدون حساب و کتابه من خبر ندارم؟!!!!
  • علی IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    128 8
    سلام روز چهاردهم فروردین که آغاز ماه مبارک رمضان بود.آدم کورهم ماه را در آسمان ایران می دید.اینوچه می گید.همین امروزهم اگرهوا خوب باشد ماه راباچشم غیر مسلح در آسمان ایران می توان دید.دیگرنیازبه اینقدر هزینه کردن نیست.همیشه میخواهید کارهاتون توجیه کنید.
  • رهگذر IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    75 4
    نمیدونم کی پشت ثبت نظرات هست که نظر من رو ثبت نمی کنه . به مذاقتون خوش نیومده؟؟؟
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    84 18
    مثل روز روشن است روز ۱۳ هلال ماه کاملاواضح وروشن بود پس روز اول ماه رمضان بود اگه حساب کنیم دیروز ۳۰ روز تمام بود تا حالا هم سابقه نداشته رمضان ۳۱ روز باشه ،
  • علی IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    87 6
    حتی حرکت سیارک‌ها و دنباله دارها که هزاران سال نوری با ما فاصله دارند رو برای چند صد سال آینده هم بطور دقیق پیش بینی میکنند آنوقت این ماه که هر روز و هر ماه بالای سر ماست چطور اینقدر دیدنش کار نشدنی است
  • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    60 5
    کاش هلال ماه بی دغدغه گی معیشتی مون هم یه روز روئیت بشه.
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    31 2
    شما علامه دهر ید
  • علی IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    43 6
    چنین چیزی ممکن نیست درست باشد اگر کشوری که در موقعیت غربی ایران قرار گرفته ماه را رویت کند به معنی این است که در ایران هم باید قابل رویت باشد
  • بهنام IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    51 6
    رویت هلال ماه مربوط به زمان رسول اکرم بوده چون در ان زمان تجهیزاتی نبوده ولی الان که کشور مادر زمینه نجوم پیشرفتهای زیادی کرده با محاسبات راحت میتوان اول واخر هر ماه را تشخیص داد
  • آزاد IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    51 5
    روز 13 فروردین ماه به راحتی دیده میشد که نشان از ماه شب دوم داشت، احتمالا در ایران رمضان در فصل بهار 31 روز هست
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    33 7
    چون هوا گرد و خاکه.
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    37 4
    رکورد دار استهلال تا حالا ندیده بودیم که دیدیم اگر تلسکوپ جیمز وب راه بیوفته و اسرار پیدایش هستی رو نشون بده حتما نقش یک ایرانی را هم پیدا می‌کنه میگین نه پس وایسید تا راه بیفته
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    31 4
    آره فقط شما درست میگید
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    23 5
    عجب نظراتی دادن که نمیتوانید نشغ بدهید
  • حسام IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    58 6
    بودجه این ستاد چقدر هستش
  • علی FR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    49 3
    چه داستانی شده این عید فطر
  • عدنان IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    51 6
    روز یک شنبه ماه در خاش رویت شد اونم با چشم
    • منجم IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      1 17
      غیرممکنه.
  • مجید IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    49 6
    تقویم دقیق ترین هست
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    14 62
    آغاز ماه رمضان در ایران یک روز دیرتر از عربستان بود پس باید بگوییم چرا آنها 1 روز زودتر از ایران روزه گرفتند. این موضوع در مورد اتمام ماه رمضان نیز صادق است. دلیل بر این نمیشود که همه کشورها باید در یک روز هلال ماه را رویت کنند. وقتی ماه رویت نشده نمیتوان گفت چون بقیه کشورها هلال ماه را رویت کردند ما هم بنا را بر رویت ماه بگذاریم.
  • حسن FR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    52 26
    اگر در افغانستان ماه دیده شود در سیستان و بلوچستان که چسبیده به آن است عید نیست اما اگر آذربایجان غربی دیده شود در سیستان و بلوچستان عید است با این همه فاصله زیاد . چرا؟؟؟؟
  • رحمت IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    63 7
    فلسفه عید جز اتحاد مسلمین و امت اسلامی نیست. باید هماهنگ بود. اگر پیامبر هم زنده بود اجازه نمیداد این دوگانگی پیش بیاد.
  • آقا بهزاد IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    60 3
    ما کلا متفاوتیم😎😎
  • علی IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    54 9
    ماهمراه دیگران نمی ریم راه ما جداست میخواهی بیا میخواهی نیا وولک
  • ناشناس IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    37 2
    بهر حال هرکس ۳۰ روز رمضان رو روزه گرفته دلیل نمیشه تا ماه رو نبینه افطار نکنه حالا شاید هوا مثل امروز غباری...ابری بوده ...باید همچنان به روزه ادامه بدیم.....
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    50 5
    آب هویج بخورید
  • شهلا IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    68 5
    ایران طبق معمول در نقطه کور قرار دارد
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    39 26
    مسلمان اصلی ما هستیم اونا چی میگن
  • مهری IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    50 19
    دیدین نمیشه باید چهارشنبه رو تعطیل کنید برید مسافرت برا همین ماه دیده نشد تا چهارشنبه رو بچسپونید تنگ پنج شنبه چهار روز تعطیلی برید صفا 😂😂😂😂
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    87 8
    برادران اهل سنت نماز هم خوندن عیددیدنی هم رفتن. ولی شیعیان شهرما روزه دارهستند. عجبا
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    86 6
    چطورلحظه تحویل سال عیدنوروز رابه دقیقه وثانیه پیش بینی می کنندولی عیدفطر را نمی تونند
  • نارویی بلوچ اززاهدان IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    76 6
    باعرض سلام قبولی طاعات وعبادات بیش از۳۰نفردربلوچستان ماه شوال باچشم رویت کردن وامروزدوشنبه عیدفطرهست
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      5 9
      شما فرق ماه شمسی و قمری را نمیدونید گیر دادید به لحظه سال تحویل....حساس هست دیگه چون روزه اول شوال حرام هست
  • تماشا IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    28 38
    بله خداروشکر استهلال هلال ایران خیلی قوی هست و هم گروه منجمین کار میکنند و هم روحانیونی که دوره دیده اند و در این کار تجربه و تخصص پیدا کردن
  • علی IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    43 19
    در استان سیستان و بلوچستان ماه هلال ماه رویت شده و امروز هم عید اعلام شد .
  • ناشناس IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    55 7
    عزیزم اهل سنت در ایران امروز عیدشان است چون همزمان با عربستان روزه می گیرند و با انها اار می کنند
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    37 14
    فکر کنم حلال ماه با ایران قهر کرده
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    42 1
    یادم میاد قبلا علمای نجف ماه رو میدیدن برای ما کفایت میکرد.
  • علیرضا IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    5 4
    وقتی هر مسلمانی 29 روز از ماه رمضان رو روزه میگیره، روز سی‌ام رو عید فطر و جشن رمضان اعلام میکنه. این دیگه نیاز ب استهلال نداره
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    13 1
    ما همه چیزمات با دنیا فرق دارد مال این است که اینقدر پیشرفت کردیم ومردم در بهترین شرایط زندگی هستند .
  • سعید IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    39 2
    اره بخداشماراست میگین حتی ممکنه ازیکماه هم بیشترروزه بگیریم
  • 2880137500 FR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    55 5
    متاسفانه روز عید را هم شیعه.سنی کرده‌اند وگرنه چطور در کشور عراق دراقلیم کوردستان ماه دیده میشه ولی دربقیه نقاط عراق دیده نمی‌شود الان درمناطق سنی نشین ایران هم با بقیه کشورهای اسلامی جشن میگیرند
  • سعید IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    16 1
    سلام سوالی که برام پیش اومد در یکی از خاطراتشون چطور در روز اول ماه که نماز عید فطر می‌خوندن یه دفه کسوف شده!!! در صورتی که هنگام کسوف باید ماه کامل باشه.
  • رضا IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    46 3
    رویت هلال ماه را به متخصصین و منجمین واگدار کنید تا این مشکلات حل شود چرا که خوسوف وکسوف سالهای آینده را در نقاط قابل رویت جهان تعیین میکنند وبنظر من این حرفها توجیه است
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    4 0
    سالها قبل ستاره شناسان ایرانی با علم به گردش زمین زمان دقیق مکانی ماه و خورشید را محاسبه می‌کردند! امروز با دستگاه های دقیق هنوز دنبال رویت هستند
  • امیر US ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    7 1
    فقط در عربستان هلال دیده نشده در کشورهای دور ایران دیده شده و در بلوچستان نیز هلال دیده شده
  • مجتبی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    6 0
    معمولا وقتی عیددفطر تو نیمه اول هر ماه بیفته رمضان ۳۰ روزه میشه اینو قدیمیا میگفتن
  • ایرانی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    25 2
    تقویم ومحاسبات میتونن بگن چندسال دیگه ماه درچه نقطه ای هست واشتباه نمیکنه
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    12 1
    از هر زاویه ای اثبات فقهی رویت هلال اول ماه مشکل داره. میتونه شرایط جوی بگونه ای باشه شما تا دو سه روز نتونید هلال ماه ببینید. خوب حتما میگید 30 روز تمامه. ولی شاید 29 روز بوده باشه. تازه جالبه اگه کسی در غرب ببینه اونکه در انتهای شرق کشوره هم باید افطار کنه. با اینکه بیش از 1 ساعت اختلاف افق دارن.میگن خوب چون یک کشور حساب میشن ولی اگر توی عربستان ببینن با اینکه با مثلا شهرارومیه افق یکسانی دارن عید حساب نمیشه. (دید سیاسی).تازه اگر ابعاد کشور خیلی بزرگ باشه مثل روسیه که اختلاف فاز ماه زیاده چه جوری عید میگیرن. ولی بنازم به مبنای علمی نجومی ماه نو که هر وقت ماه از جلوی خورشید رد میشه(مقارنه) ماه نو شروع میشه و خیلی دقیقه. کسی هم دعوا نداره
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    25 4
    شما برید بقیه کارها رو درست کنید
  • علی حیدری US ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    15 1
    ممنون.
  • M IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 38
    سلام دوستان چرا در موردچیزی که اطلاع ندارید اظهار نظر می کنید ؟ در ستاد استهلال تعداد زیادی از نخبه های نجوم حضور دارند ماه قمری با ماه شمسی این تفاوت را دارد که یکی دوروز تَغَيُر دارد نمی شود که جلوتر اعلام عید کرد ... ما در این امور مقلد مراجع هستیم وطبق نظر مرجع خود عمل می کنیم دیگه این همه فرافکنی برای چه؟
  • علی عشقی IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    17 17
    بعد چندصدسال حالا نمیدونید کی راست میگه قدیم امکانات نبود چه جور میدیدن چون 5روز تعطیلات بود انداختن 1روز دیرتر همین همش تعطیلات هست اینجا 1روز تموم کنید بره
  • حمید IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    58 7
    دیروز در اصفهان توسط ستاد استهلال هلال ماه روئیت شده بود چرا امروز عید نشد !!!
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    52 4
    عجب
  • محمد جوادزاهدی IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    13 9
    ۳ شنبه صبح ساعت ۸ صبح نماز جماعت ماه شوال فردا صبح
  • یعقوب IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    5 0
    کار باید به کاردان سپرده شود عالم دینی باید از متخصصان فضایی بخواهد در این مورد اقدام کنند
  • حسن IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    6 1
    طبق اخبار ایمنا هلال ماه در اصفهان رویت شده
  • محمد IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    8 2
    حالا بالفرض اون ور کشور هلال ماه رویت کردن حالا به من چه ربطی داره تو شهر من رویت نشده ؟! مگه روزه گرفتن به منطقه جغرافیایی یه کل کشور ربط داره, اگه اینطور باشه نماز خوندنم کل کشور باید در یک زمان معین اذان بگن نماز بخونن
  • بنده خدا IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    6 3
    جناب میرسعید، فناوریها و کامپیوترهای امروزی با دقت بسیار بالا در حد چند هزارم ثانیه همه چیز رو بسیار دقیق تر و بی طرفانه تر محاسبه می کنند. اصرار به رويت با چشم مشکلی است که برای همه درست کرده اید و علی رغم پیشرفت های علمی حاضر به پذیرش علم نیستید!
  • زرین IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    9 0
    درتقویم سالیانه زمان روز تاریخ وحتی مکان آنهم درکل سطح کره زمین خسوف وکسوف گرفتگی بصورت دقیق محاسبه بوقوع می‌پیوندد حال با بودن ماهواره تمام این اظهار نظرها بایدبرطرف شود
  • علی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    4 0
    سلام و عرض ادب دیشب در جاسک هلال ماه رویت شد روزه عید حرام است
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    13 0
    دوستان روز چهارده فروردین اول ماه رمضان بود اگه بخواییم خودمونم حساب کنیم در اصل باید ۱۳ اردیبهشت ماه دیده شه
  • طاهری IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    6 0
    خداوکیلی فقط اینو یه کارشناس جواب بده که برای همه اطرافیانم هم سئوال پس چجوری برای بقیه ماههای قمری تقویم را مبنا قرار میدهید و نمیرید ماه را رویت کنید
  • الهام IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    6 5
    سلام طاعات همگی قبول درگاه حق سعی کنیم از چند ساعت باقی مانده این مهمانی عزیز استفاده کنیم شاید سخت‌ترین روزه برای ما همین روز بود چرا که مورد امتحان قرار گرفتیم درست مثل قوم حضرت موسی،،،که وقتی خدا دستور داد که موسی ده شب دیگر در کوه طور بمان ،،قوم ایشان با اینکه سی روز تسلیم سامری نشدند در این ده روز تسلیم وگمراه شدند پس گول گوساله سامری رو نخورید چرا که حتی مراجع هم باید تابع حکم حاکم باشند وقطعا رهبر جامعه اسلامی اینقدر مواظب که گناه روزه حرام اول شوال ۸۰ میلیون رو گردن خودش نیاره.التماس دعا -موید وثابت قدم در صراط حق باشید
  • جمال شریف IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    14 4
    متاسفانه من فکر می کنم عید فطر هم سیاسی اش کردندوالا دیدن هلال بهانه هست به نظر من نزدیکترین کشور ها به ایران آدربایجان و ارمنستان هست ارمنی ها هیچ اگر الان در آذربایجان عید باشه مسلما اینجا هم عیده همچنین ترکمنستان و عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم همین حکم را دارند ولی اگر در همه اون کشورها عیده پس تو ایران هم باید عید باشه
  • موسی IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    11 4
    ملاک فقه شیعه دیدن هلال ماه است هلال ماه هم بستگی به ساعت مقارنه ( عبور ظاهری کره ماه از خورشید در غرب آسمان ) دارد و بسته به تعداد ساعاتی که از مقارنه می گذرد هلال ماه از مشرق به مغرب کره زمین راحت تر دیده میشه مثلا عصر یکشنبه ۱۱ اردیبهشت مردم در غرب آفریقا و آمریکای جنوبی و شمالی با توجه به اختلاف ساعت زیاد در شروع شب نسبت به نواحی شرق آسیا و ساعت شروع مقارنه ماه را با چشم می توانستند ببینند اما در ایران و اکثر خاورمیانه هلال با چشم غیر مسلح قابل رویت نبوده چون در ایران فقط میزان هلال ماه شش دهم درصد سطح کل ماه بوده یعنی اگر ماه کامل را صد قسمت کنید از یک قسمت هم کمتر لذا به طور قطع قابل رویت غیر تلسکوپی نبوده و در اندونزی و شرق آسیا حتی با تلسکوپ هم قابل رویت نبوده یعنی نتیجه می گیریم براساس رویت هلال ماه هیچ وقت اول و آخر ماه قمری در کشورهای مختلف از شرق به غرب زمین نمی تواند یکسان باشد و باید هر منطقه ای متناسب با وضع خودش و فاصله ساعتی اش با مقارنه تصمیم بگیرد پس دوستان خیلی راجع به این موضوع حساس نشید خدا در احکام دین سخت نگرفته ما هم نگیریم
  • پارسا IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    12 4
    خانواده ما دوشنبه از حد ترخص خارج شده و روزه نگرفتند ،چون احتمال اینکه امروز عید باشه هست و روزه گرفتن حرامه
  • خودم IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    13 1
    مامردم سیتان وبلوچستان عید کردیم موندم چرا بقیه ماه رو ندیدن ماه یک شبه خیلی کوچیک وبه این راحتی دیده نمیشه ولی فردا که بقیه استان ها عید کنند احتمالا ماه دوشبه میشه حالا خودتون بعد ببینید
  • حمید IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    8 8
    عزیزان چرا در حوزه ای که اصلا تخصص ان را نداریم ورود کرده و شبهه افکنی می کنیم. اولا در باره گروه استهلال حداقل در استان ما برجسته ترین اساتید دانشگاه در حوزه نجوم اعضای اصلی این گروه هستند قطعا در استانهای دیگر هم همینطور است. ثانیا:بحث تراز همانطور که یکی از عزیزان فرمودند روش مقدماتی است مثل اینکه برای تشخیص یک هدف ابتدا با چشم غیر مسلح مسیر را پیدا می کنیم بعد با دوربین نقطه را پیدا کرده مورد هدف قرار می دهیم. ثالثا: عزیزان دو راه در فتوی برای یقین عید گذاشته شده یکی خود فرد و دیگر نظر مرجع تقلید فرد . حالا عزیزانی که نظر مراجع را قبول ندارند و از رویت عربستان به یقین رسیده اند می توانند از این به بعدکل وظایف دینی را بر اساس نظر علمای عربستان انجام دهند .
  • داریوش IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    12 6
    درود محاسبات علمی ریاضی...علم نجوم این وسط چکاره هست... که دنبال ماه می گردید طرف تو آمریکا تا 120سال دیگه کسوف و خسوف...حرکت دنباله دارها را محاسبه می کنه
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    14 3
    دلیلی نداره که حتما ماه دیده بشه مهم نیته
  • طلبه IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    1 19
    دوستان باید به چند نکته توجه کنید : ۱. در بین گروه های استهلال، منجمین خبره هم وجود دارند که البته علاوه بر منجم بودن ،روحانی هم هستند. ۲. برای اثبات آغاز هر ماه قمری ، باید هلال آن ماه دیده شود و در روایات ائمه اطهار علیهم السلام هم چنین مطلبی آمده است. مثلاً در روایتی آمده «صم للرؤیة و افطر للرؤیة» یعنی شروع روزه ( ماه رمضان) با دین هلال اثبات می‌شود و شروع ماه شوال هم همینطور ، ودر واقع این روایات می‌فرمایند: ملاک برای شروع هر ماه قمری دیدن هلال آن ماه قمری است. ۳. گروه های استهلال ابتدا با مبانی علمی ، مکان ماه و زمانی که ماه را میتوان دید ،را مشخص و سپس شروع به استهلال می‌کنند چونکه طبق روایات ملاک برای شروع هر ماه قمری دیدن هلال آن ماه است. ۴. در اینکه دیدن با دوربین یا تلسکوپ هم کفایت میکند یا نیاز به دیدن باچشم غیر مسلح هست اختلاف نظر وجود دارد که البته دلیل این اختلاف ، یک بحث پیچیده فقهی است. ۵.اندزه هلال در شب های بعدی اصلا ملاک نیست که هلال برای شب دوم است یا سوم و در کتب فقهی به آن اشاره شده است. ۶. نکته آخر اینکه برای اظهار نظر ابتدا خوب تحقیق کنیم.
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    25 5
    عید ما اهل سنت مبارک شما فرداتون مبارک
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    18 55
    کاملاً درسته شیعه قائل به رؤیت هلال ماه است و در این امر از کشورهای دیگر تبعیت نمی کند