همشهری آنلاین: تنها یک روز به انتخابات رئیس‌جمهوری آمریکا باقی مانده است، اما شایعه‌پراکنی، گوشه و کنایه زدن و بدنام‌سازی نامزدها در اینترنت رواج دارد

 عیب‌جویان و شایعه‌سازان امیدوارند که پیش از شروع کار حوزه‌های رای‌‌گیری رای‌دهندگان را به سمت طرف مطبوع خود متمایل کنند. 

به گزارش آسوشیتدپرس نیک دی‌فرونزو، روانشناس و کارشناس شایعات در انستیتو تکنولوژی روچستر در نیویورک، در این باره گفت: "لجن‌پراکنی زیادی شده است. چنین وضعیتی قابل درک است، اما به نظر من قابل ملامت است."

 نامزدها و سایر پیکارگران انتخاباتی در مجاری اصلی خبری که در حال انتشار اطلاعات منفی هستند، در سخنرانی‌های‌شان به طرح سوالاتی درباره رقبای‌شان و زخم زبان زدن به آنها در آکهی‌های‌شان مشغولند.

 اما تنها بر روی اینترنت است که شایعات کاملا دروغین دوام پیدا می‌کنند، گزارش‌های بی‌پایه روایت می‌شوند، و مداوما از یک وبلاگ‌ به وبلاگ دیگر  سرایت پیدا می‌کنند.

 برخی از این شایعات علیرغم تکذیب‌های مکرر از سوی کارزارگران انتخاباتی سالهاست که بر روی اینترنت باقی مانده‌اند. گروهی دیگر از شایعات تنها در هفته گذشته به اینترنت راه یافته‌اند.

و این شایعات از از موارد کاملا ابلهانه (وب‌سایت اخبار هفتگی جهان: "سورپریز اکتبر: موجودات فضایی از مک‌کین حمایت می‌کنند" تا مجموعه‌ای از وبلاگ‌نویس‌ها که نتایج انتخابات را قبل از شمارش آرا گزارش می‌دهند متفاوت است : وب‌سایت رد استیت پرسیده است: "آیا جان مک‌کین انتخابات فلوریدا را برده است؟")

اغلب رای‌دهندگان از هم اکنون تصمیم‌شان را در مورد کسی که می‌خواهند رئیس‌جمهور آمریکا شوند، گرفته‌اند. بنابراین شایعات اینترنتی به هدف کاستن از  میزان رای‌دهندگان تصمیم‌نگرفته پخش می‌شود که هنوز در انتظار و سرگردان و بالقوه در حال جمع‌آوری اطلاعات هستند.

 آنتونی پراتکینز، استاد روانشناسی دانشگاه سانتاکروز کالیفرنیا که در مورد پروپاگاندا و تاثیر اجتماعی تحقیق می‌کند، در این باره می‌گوید:‌ "شایعات آنلاین می‌تواند بر تصمیم‌گیری‌های لحظه آخر تاثیر بگذارد."

کد خبر 67278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز