شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسای جمهور جمهوری دموکراتیک کنگو و رواندا موافقت خود را برای حضور در اجلاس صلح برای حل مناقشه در شرق کنگو اعلام کردند

خبرگزاری اتریش از نایروبی گزارش داد، این خبر را میشل، کمیسار اتحادیه اروپا در امور سیاست توسعه تایید کرد. این اجلاس قرار است در نایروبی - پایتخت کنیا – برگزار شود.

به گفته میشل، هنوز از لوران انکوندا، ژنرال شورشیان پرسیده نشده است که آیا وی قصد حضور در این اجلاس را دارد یا خیر. دولت کنگو، رواندا را متهم می‌کند که از انکوندا و شورشیان تحت رهبری‌اش علیه ارتش حمایت می‌کند. ده‌ها هزار تن به خاطر نبردها در این منطقه آواره شده‌اند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل هم بر تلاش این سازمان برای برقراری صلح تاکید کرد. وی روز جمعه در دهلی نو - پایتخت هند - به خبرنگاران گفت با جوزف کابیلا، رییس جمهور کنگو، پاول کاگامی، رییس جمهور رواندا، جاکایا کیکوته، رییس جمهور تانزانیا که ریاست اتحادیه آفریقا را هم عهده‌دار است و نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه و رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا رایزنی کرده است. علاوه بر این او با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا هم تماس داشته است.

بان در این مذاکرات اعلام کرده است که باید همه تلاش‌ها به کار گرفته شود تا به سرعت آتش‌بس برقرار و از خشونت بیشتر جلوگیری شود. وی خواستار آن شد که هر چه سریع‌تر امکان ملاقات طرف‌های درگیر فراهم آید. دبیرکل سازمان ملل همچنین احتمال داد فرستاده ویژه‌ای را برای این منطقه معرفی کند.

برنار کوشنر و دیوید میلیبند، وزیران امور خارجه فرانسه و انگلیس هم به این منطقه سفر کرده‌اند و قصد ملاقات با کابیلا و کاگامی را دارند. امروز هم قرار است آنها از گوما در شرق کنگو دیدن کنند

کد خبر 67151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز