هر سال به مناسبت ایام عید پاک در آلمان، راهپیمایی‌هایی با شعارهایی در جهت خلع سلاح عمومی و هسته‌ای برگزار می‌شود.

راهپیمایی عید صلح آلمان

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت یورونیوز، امسال همزمان با بحران اوکراین، این راهپیمایی کمی شعارها و خواسته‌های متفاوت‌تری نسبت به سال‌های گذشته به خود گرفته است.

امروز بسیاری در آلمان، کشوری که به شکل سنتی از ارسال سلاح به مناطق جنگی اجتناب می‌کرد، خواهان ارسال تسلیحات به میدان نبرد در اوکراین هستند.

مارتینا یکی از شرکت‌کنندگان در اعتراضات حمایت از اوکراین در روز یکشنبه می‌گوید: «با قلبی سنگین،  فکر می‌کنم که الان وقت تامین تسلیحات برای اوکراینی‌ها است. من واقعا و عمیقا نسبت به ارسال تسلیحات به سایر نقاط جهان مخالف هستم و همه تسلیحات باید به نظرم نابود شوند، ولی باید برای وضعیت فعلی استثنا قائل شد.»

اگرچه افرادی هم هستند که می‌گویند  کاربرد عبارت خلع‌سلاح ممکن است در زمانیکه اوکراینی‌ها در حال دفاع هستند، نامتناسب باشد.

روبرت هابک، معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد اصرار دارد که امروز در اعتراضات صلح باید تمرکز بر روسیه (به جای اوکراینی‌ها و دفاع از وطن‌شان) باشد.

هابک می‌گوید: «راهپیمایی صلح در حالتی می‌تواند خوب و معنادار باشد که برای صلح باشد و صلح تنها با مستقیم خطاب قرار دادن پوتین میسر است.»

او افزود: «باید محتاط باشیم که اوکراینی‌ها را به توقف جنگ فرانخوانیم، در غیر اینصورت، من دیگر با راهپیمایان صلح نیستم.»

در پی جنگ اوکراین، آلمان به شکل عمده‌ای سیاست خارجی و نظامی خود را تغییر داده است. در راستای هدف  اعضای ناتو، آلمان هزینه نظامی خود را به سطح ۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود افزایش می‌دهد.

اگرچه همچنان صدراعظم ‌اولاف شولتس از ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی سنگین مانند تانک به اوکراین اجتناب می‌ورزد، شواهدی نیز از  ادامه امتناع آلمان مبنی بر تعهد به یک تحریم همه جانبه علیه واردات نفت و گاز روسیه به‌دلیل آسیب‌ها به اقتصاد داخلی، وجود دارد.

امروز با توجه به شرایط در اوکراین و افزایش فشارها برای نقش‌آفرینی آلمان در عرصه نظامی مانند نقش رهبری‌اش در امور اقتصادی، این کشور به شکل فزاینده‌‎ای در حال وارد شدن به دوره‌ای جدید برای درک نقش خود در جهان است.

کد خبر 670759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha