دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
۱ نفر

یکی از راه‌های کاهش مصرف آب، آبیاری منظم و یکنواخت متناسب با نیاز آبی هر گیاه است یا این روش تا حدود ۵۰ درصد می‌توانید در مصرف آب صرفه‌جویی کنید و فضای سبز یکنواخت و با طراوت داشته باشید؛ اما این روش نیازمند زمان، دقت و نیروی متخصص است که به‌صورت روزانه و یا یک روز در میان این آبیاری را انجام دهد.

صرفه جویی در مصرف آب با استفاده از آبیاری اتوماتیک

ایجاد یک سیستم آبیاری متناسب با نوع پوشش و گیاهان موجود در فضای سبز یکی از راه‌حل‌های کاهش مصرف آب است. این سیستم‌ها دقیقاً متناسب با نیاز آبی محوطه و فضای سبز منزل مسکونی یا ویلا شما طراحی می‌شوند و طی زمان کوتاه و با دقت زیاد تمامی فضای سبز را آبیاری می‌کنند و نیاز به‌صرف زمان زیاد برای آبیاری ندارید.

سیستم های آبیاری

آبیاری بارانی

در آبیاری بارانی، آب بر روی گیاهان با استفاده از قطراتی مثل باران فرود می‌آیند با این تفاوت که منشأ آن‌ها از نازل‌هایی است که در زمین نصب‌شده‌اند. این نازل‌ها که با نام آبپاش شناخته می‌شوند، مدل‌های مختلفی دارند اما عمده‌ترین ویژگی مشترک آن‌ها مخفی شونده بودن است.

آبپاش‌های مخفی شونده به‌صورت تلسکوپی بوده و با ایجاد فشار در شبکه آبیاری از زمین بیرون می‌آیند و پس از آبیاری و قطع شدن فشار مجدد به درون زمین فرو می‌روند این خاصیت علاوه بر اینکه از نظر زیبایی فضای سبز اهمیت دارد موجب کاهش آسیب‌پذیری آبپاش‌ها و افزایش عمر آن‌ها می‌شود. در حال حاضر آبپاش‌های شرکت Hunter و Rain از پرکاربردترین آبپاش‌های موجود در کشور می‌باشند. این آبپاش‌ها در طیف وسیعی از کاربری‌ها مانند فضاهای، خانگی پارکی تا زمین‌های فوتبال قابل‌استفاده هستند.

آبیاری قطره ای

در سیستم آبیاری قطره ای، قطره‌چکان‌ها اصلی‌ترین قسمت هستند که با توجه به نحوه نصب به دو نوع روی خط و درون‌خط تقسیم می‌شوند. قطره‌چکان‌های درون‌خط عمدتاً توسط کارخانه درون لوله‌های ۱۶ میلی‌متر بافاصله‌های منظم نصب‌شده و این لوله‌ها با نام لوله‌های قطره‌چکان دار در بازار وجود دارد.

برای نصب قطره‌چکان‌های روی خط که یکی از انواع متداول قطره‌چکان‌ها هستند ابتدا لوله ۱۶ میلی‌متر را با یک پانچر مخصوص سوراخ می‌کنند سپس قطره‌چکان را در محل سوراخ شده نصب می‌کنند.

آبیاری اتوماتیک

تفاوت اصلی سیستم آبیاری اتوماتیک با آبیاری دستی در دو بخش فرمان دهی و اجرای دستورات آبیاری است. در سیستم‌های آبیاری دستی، تعیین زمان آغاز و پایان آبیاری و انجام آن توسط باغبان انجام می‌شود اما در سیستم‌های آبیاری اتوماتیک این فرایند توسط کنترلر مرکزی و مجموعه شیر برقی‌ها انجام می‌شود.

کنترلر مرکزی یک کامپیوتر کوچک قابل برنامه‌ریزی است که درون موتورخانه نصب می‌شود و قابلیت اجرای برنامه‌هایی از پیش تعیین‌شده را دارد. این کنترلرها در زمان تعیین‌شده پمپ را روشن و شیر برقی‌های زون‌های تعیین شده را باز و بسته می‌کند. این کنترلرها عمدتاً با برق ۲۴ ولت کار می‌کنند تا ازنظر خطر برق‌گرفتگی نگرانی نداشته باشید.

در حال حاضر تایمرهای آبیاری وجود دارد که با موبایل شما ارتباط برقرار کرده و می‌توانید برنامه‌های جدید آبیاری به‌صورت پیامک برای کنترلر خود ارسال کنید و یا گزارشی از آبیاری‌های انجام‌شده بگیرید. همچنین شرکت‌های هانتر و رین نیز کنترلرهای پیشرفته با قیمت مناسب تولید کرده‌اند که می‌توانید در بازار ایران نیز پیدا کنید. بدین ترتیب با استفاده از آبیاری اتوماتیک می توان هر یک از انواع سیستم آبیاری بارانی و آبیاری قطره ای را به صورت خودکار فعال و خاموش کرد.

آبیاری هوشمند

تفاوت اصلی آبیاری هوشمند با آبیاری اتوماتیک در نوع کنترلر و برنامه‌ریزی آبیاری است. در سیستم‌های آبیاری هوشمند کنترلر آبیاری، فرمان آبیاری را بر مبنای پردازش اطلاعات رطوبتی خاک که حاصله از سنسورهای رطوبتی، شرایط جوی، پیش‌بینی‌های هواشناسی و سایر پارامترهای اقلیمی تنظیم می‌کنند.

آبیاری قطره ای

اجزای یک سیستم آبیاری

پمپ و منبع تأمین فشار

قلب اصلی یک سیستم آبیاری پمپ و یا منبع تأمین فشار است. انتخاب صحیح پمپ با توجه به فشار و دبی موردنیاز سیستم آبیاری و از روی منحنی مشخصه پمپ، علاوه بر افزایش عملکرد سیستم آبیاری، کاهش برق مصرفی و کاهش استهلاک پمپ را به همراه دارد. بهتر است پمپ را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که در نقطه کارکرد خود راندمان بالای ۷۰ درصد داشته باشد.

فیلتراسیون

آلودگی‌ها و ناخالصی‌های موجود در آب مصرفی می‌تواند آسیب‌های جدی به اجزای سیستم آبیاری شما وارد کند. کنترل و حذف این ناخالصی‌ها در ابتدای سیستم آبیاری به‌وسیله مجموعه فیلتراسیون می‌تواند عمر سیستم را تا بیش از ۱۰ سال تضمین کند. عمده فیلترهای مورداستفاده در سیستم آبیاری شامل تانک شن یا فیلتر شن (برای حذف جلبک‌ها و مواد آلی از آب) و فیلتر توری یا دیسکی (برای حذف ناخالصی‌ها تا ۱۲۰ میکرون) است.

ناحیه و زون‌های آبیاری

یک سیستم آبیاری عمدتاً از چندین زون و ناحیه تشکیل‌شده که هرکدام توسط شیر قطع کن دستی یا برقی ابتدای خط کنترل می‌شود. زون بندی‌ها با توجه نوع پوشش گیاهی، مساحت و نیاز آبی گیاهان انجام می‌شود. همچنین این روش باعث سبک‌تر شدن پمپ و شبکه لوله‌کشی می‌شود.

شبکه لوله‌ها و خطوط انتقال آب

مجموعه‌ای از لوله‌ها و اتصالات آب را از موتورخانه تا نازل‌های قطره‌ای و آبپاش‌های بارانی منتقل می‌کند. این تجهیزات عمدتاً در زمین و زیر عمق یخ‌زدگی منطقه دفن می‌شوند. بهتراست لوله‌ها و اتصالات را از نوع پلیمری (پلی‌اتیلن و P.P.) انتخاب شود چراکه حداقل رسوب‌گیری و پوسیدگی را دارند و مقرون‌به‌صرفه هستند.

نازل‌ها و خروجی‌های آب

نازل‌های آبیاری در دو نوع قطره‌ای و بارانی تقسیم‌بندی می‌شوند در نازل‌های قطره‌ای آب به‌صورت قطره‌قطره و در یک نقطه ثابت خارج می‌شود اما در نازل‌های بارانی، آب توسط آبپاش‌ها به‌صورت گسترده در سطح فضای سبز پخش می‌شود. سطح کیفیت و تکنولوژی در نازل‌های آبیاری باعث افزایش راندمان آبیاری، یکنواختی آبیاری و کاهش مصرف آب و انرژی می‌شود.

صرفه‌جویی در مصرف آب با آبیاری اتوماتیک

توصیه می‌شود که اگر می‌خواهید یک سیستم آبیاری اتوماتیک یا هوشمند کارآمد داشته باشید با یک شرکت متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید یک سیستم آبیاری با استانداردهای روز دنیا و با حداقل هزینه داشته باشید. شرکت میراب سازه آسیا یکی از شرکت‌های متخصص در این زمینه است که دارای ۱۰ سال سابقه مفید در حوزه اجرای سیستم‌های آبیاری اتوماتیک و هوشمند در انواع فضاهای سبز خانگی، شهری، زمین‌های فوتبال و زمین‌های کشاورزی است. شما می‌توانید نیازهای خود را با کارشناسان این مجموعه در میان بگذارید و آن‌ها بهترین پیشنهاد را متناسب با سطح بودجه‌تان، به شما پیشنهاد می‌دهند. تا بدین ترتیب با آشنایی با تجهیزات آبیاری مورد نیاز و قیمت آنها، تصمیم درستی در ارتباط با سیستم آبیاری مناسب برای ویلا، باغ، باغچه، تراس، روف گاردن، دیوار سبز و ... خود بگیرید.

کد خبر 670681

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha